لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی؛ مکزيک دو بر صفر فرانسه را شکست داد


تيم ملی مکزيک با پيروزی درخشان دو بر صفر بر تيم ملی فرانسه به يک قدمی راهيابی به مرحله ۱۶ تيمی رسيد و نايب قهرمان جام جهانی دور گذشته را در آستانه حذف شدن قرار داد.

. شب سياه فرانسه در جام جهانی آفريقای جنوبی با گلهای خاوير هرناندز در دقيقه ۶۴ و کائوته موک بلانکو از نقطه پنالتی در دقيقه ۷۹ رقم خورد. گلزنان هر دو از بازيکنان تعويضی مکزيک در نيمه دوم بودند.

در ورزشگاه پيتر موکابای شهر پولوکوانه، مکزيک ملقب به «ال تری» از همان ابتدا با روحيه ای عالی بر حريف صاحب نام تاخت و به لطف بازيکنان جوانش در جست و جوی پيروزی بر قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ بود. اين خواست چنان نمود داشت که پيروزی بر تيم «له بلو» (آبی ها) سزاوارانه نصيب تيمی از آمريکای مرکزی شد.

در يک رويارويی سنگين و پرتکاپو مکزيکي ها از همان ابتدا بيش از فرانک ريبری، فلورن مالودا و ديگر ياران فرانسوی موقعيت گل به وجود آوردند.

هر چند دفاع مکزيک در برابر مهاجمان آبی مقتدرانه عمل می کرد، دفاع فرانسه در برابر سرعت مردان جوان مکزيک ضربه پذير نشان می داد. در دقيقه هشتم کارلوس ولا توپی را که می توانست به گل بدل کند به بالای دروازه هوگو لوريس زد. علاوه بر مهاجمان جوان، کارلوس سالسيدو از دفاع چپ هم دو بار حضوری خطرناک تا مرز گلزنی نشان داد.

در برابر حمله های بی امان مکزيکی ها، مردان فرانسه به طور عجيبی محتاط و گل نزن بودند و در پايان ۱۸۰ دقيقه (دو بازی) همچنان در حسرت گلزنی باقی ماندند.

مصدوميت «ولا» از صلابت مکزيک نکاست و هرناندز با ورودش به زمين برای تيم دومنک ناقوس خطر را به صدا در آورد. مارکز، به ثمر رساننده گل تساوی بخش در بازی نخست، اين بار گلساز بود و پاس عمقی او با فرار هرناندز از تله آفسايد، تا دهانه دروازه و رسيدن به گل همراه بود.

واکنش فرانسويان رنگ و بوی گل نداشت و وقتی گريز خطرناک «باره را» با خطای پنالتی اری آبيدال متوقف شد، بلانکو از اين موقعيت گل دوم را ساخت.

برای دو تيم مکزيک و اروگوئه در مسابقه روز سه شنبه ۲۲ ژوئن در برابر هم يک تساوی کافی است که راه صعود فرانسه و آفريقای جنوبی به مرحله ۱۶ تيمی به تمامی بسته شود.

پيروزی يونان بر تيم ۱۰ نفری نيجريه

نيجريه در حالی که يک بر صفر بر تيم يونان برتری داشت، در دقيقه ۳۳ با اخراج سانی کايتا ده نفری شد تا پيروزی را با شکست دو بر يک عوض کند و بخت صعود را از دست بدهد.

يونان در سايه يک يار بيشتر در طول بيش از يک ساعت نبرد پر افت و خيز مانگآ نگ بلومفونتن را با گلهای ديمتريوس سالپين گيديس و واسيليه ئوس توروسيديس برد تا پيش از مسابقه با آرژانتين صعودکرده، به راهيابی به جمع ۱۶ تيم نااميد نباشد.

با گل دقيقه ۱۶ کالو اوچه به نظر می آمد «سوپرعقابها» جبران کننده شکست از آرژانتين و صاحب بخت صعود باشند، اما وقتی کارت قرمز سخت گيرانه از جيب داور در آمد و يک بازيکن کليدی اخراج شد، حفظ برتری و يا حتی کسب مساوی هم برای بازيکنان پرتلاش و دونده آفريقايی ممکن نشد. گل اوچه نخستين گل جام جهانی به طور مستقيم با يک ضربه آزاد بود.

تنها عاملی که می تواند نيجريه را به صعود برساند پيروزی بر کره جنوبی و شکست يونان از آرژانتين و دستيابی به تفاضل گل مطلوب است. او ضربه را به منظور پاس به روی دروازه فرستاد و مانوور پيتر اودموينگی باعث گول خوردن و گل خوردن الکساندروس تزورواس، دروازه بان يونان شد.

وقتی نيجريه ده نفری شد، اتو ريهاگل، مربی آلمانی يونان با فرستادن يک مهاجم ديگر به زمين (واسيليوس توروسيديس) به تعداد مهاجمانش افزود.

به هنگام سيل حملات يونانيها انيه آما، دروازه بان نيجريه مرد اول ميدان بود. در فاصله يک دقيقه به پايان نيمه اول سالپين گيديس با شليکی از ۲۰ متری نتيجه را برابر کرد و سد دروازه بان مقاوم را شکست.

در يک بازی پر پر افت و خيز يونان با ارسال بلند الکساندروس زيوليس برای توروزسيديس، گل دوم با يک ضربه آرام به ثمر رسيد.
XS
SM
MD
LG