لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه همشهری ، در گزارشی با عنوان « پوتين تحريم ايران را امضا کرد و رفت » به انتقاد از سياست خارجی دولت محمود احمدی نژاد پرداخته است.


به نوشته این روزنامه « صدورحکم مربوط به اتخاذ تدابير درباره قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل و اعمال تحريم‌های اقتصادی عليه ايران از سوی ولاديمير پوتين يک روز قبل از کناره گيری از رياست جمهوری روسيه ، ابهامات در خصوص دلايل تکيه بيش از حد معمول ايران به اين کشور را افزايش داده است. »


همشهری ، با اشاره به نقش روسيه و چين در تهيه قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل ، آن را نقشی « نگران کننده » توصيف کرده ، و نوشته این دو کشور چنین نقشی را در حالی ايفا کرده اند که « در ديپلماسی "نگاه به شرق" دولت نهم ، نقش بی‌بديل يافته و اکثر قريب به اتفاق پروژه‌های کلان اقتصادی را با مبالغی کمتر از استاندارد جهانی به نفع خود منعقد ساخته‌اند. »


مهدی مطهرنيا ، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران ، نيز در گفتگو با روزنامه همشهری تکيه بيش از حد ديپلماسی دولت ايران در پرونده هسته ای به روسيه و چين را « اشتباه محاسباتی ديپلماسی ايران » عنوان کرده است.


اهدا اعتبار 200 میلیون یورویی به کوبا


روزنامه آفتاب يزد ، به نقل از سفير جمهوری اسلامی در کوبا از اهدا اعتبار ۲۰۰ ميليون يوريی ايران به کوبا خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، مصطفی علايی با اشاره به حمايت کوبا که در حال حاضر رياست کشورای جنبش عدم تعهد را عهده‌دار است ، از برنامه هسته ای ايران ، روابط ميان تهران و هاوانا را بسيار محکم و دارای چشم انداز عالی توصيف کرده است.


سفير ايران در کوبا همچنين اعلام کرده که جمهوری اسلامی اخيرا يک خط اعتباری ۲۰۰ ميليون يورويی برای انجام پروژه های متنوع به کوبا اهدا کرده است که قسمت بيشتری از اين مبلغ برای تامين مالی صادرات واگن های راه آهن اعم از باری و مسافربری به کوباست.


آفتاب يزد از قول مصطفی علايی نوشته چندين پروژه کشاورزی و مخابراتی نيز قرار است با حمايت ايران در کوبا انجام شود.


دستگیری 7 نفر به اتهام بمب گذاری


روزنامه جمهوری اسلامی ، به نقل از يک مقام آگاه از کشف و خنثی سازی يک بمب گذاری خبر داده ، و نوشته « اخيرا اعضای يک باند که تصميم داشتند مصلای بزرگ تهران محل برگزاری نمايشگاه بين المللی کتاب را منفجر کنند دستگير شده اند. »


اين منبع آگاه گفته است « در جريان اين توطئه بمب گذاری دو نفر تروريست تقريبا هشت کيلوگرم مواد منفجره را از شيراز به تهران انتقال داده بودند اما هنگام فرآوری مواد منفجره در هتل جهان تهران ، مواد مشتعل شده و منفجر می شود که در جريان آن يکی از تروريست ها کشته و نفر دوم نيز متواری می شود که هنگام خروج از مرز در شمال کشور دستگير شده است. »


روزنامه جمهوری اسلامی ، نام اين مقام آگاه را منتنشر نکرده ، اما از قول وی نوشته : افراد دستگير شده در اين رابطه ۷ نفر بوده اند که بوسيله يک رابط زن با يکی از کشورهای مهم اروپايی ارتباط داشتند ، و دولت ايران با استناد به اعترافات اين افراد مشخصات رابط زن را برای شناسايی و بازداشت در اختيار اينترپل قرار داده است.


«مصایب پرستاری»


روزنامه سرمايه در يادداشتی با عنوان « مصايب پرستاری » مشکل معيشت را مساله اول پرستارانی عنوان کرده که در بخش های مختلف دولتی ، نيروهای مسلح ، تامين اجتماعی ، و بخش خصوصی کشور مشغول به کارند.


اين روزنامه با یادآوری اين که « متوسط دريافتی پرستارها در بخش خصوصی ۲۷۰ هزار تومان است» ، آن را در برابر درآمدهای ميلياردی بخش خصوصی ، نوعی استثمار دانسته که در قرون وسطی هم وجود نداشته ، و تاکید کرده که پرستارها با اين مبلغ دريافت ماهیانه ، زيرخط فقر قرار دارند.


نويسنده اين ياداشت که دبير کل خانه پرستار نیز هست ، در ادامه با اشاره به اين که « رويکرد دولت فعلی در قبال سلامت مردم کاملا منفعت طلبانه است » تاکيد کرده : ميزان نياز هر تخت بيمارستانی به پرستار به طور استاندارد دو نفر است و يک بيمارستان هزار تختخوابی ، به دو هزار پرستار نياز دارد ، اما اين ميزان در ایران هفت دهم درصد ، يعنی يک سوم استاندارد جهانی است.


تئاتر ، سینما و هنرهای تجسمی در خدمت مسایل اعتقادی


روزنامه کيهان از قول وزير ارشاد اسلامی نوشته « در دولت نهم ، تئاتر ، سينما و هنرهای تجسمی از دستور کار خارج نشده اند بلکه اين حوزه ها در خدمت مسائل اعتقادی قرار گرفته اند. »


وی تاکيد کرده « هم اکنون نيروهای فعال در عرصه هنر در راستای تحقق اهداف نظام بسيج شده اند. »


به نوشته کیهان ، صفار هرندی در مراسم معارفه مدير کل جديد ارشاد قم همچنين گفته است « ما از قم انتظار داريم که به عنوان جاده صاف کن مسير فرهنگ و ارشاد کمک کار ساير استان ها باشد. »


XS
SM
MD
LG