لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه کيهان خبر داده که روزهای يک شنبه و دوشنبه ، طی دومين نشست مجمع عمومی فراکسيون اصولگرايان ، رئيس مجلس هشتم از بين غلامعلی حداد عادل و علی لاريجانی تعيين خواهد شد.


به نوشته اين روزنامه ، در نشست فراکسيون اصولگرايان که فراکسیون اکثريت دور هشتم مجلس شورای اسلامی به شمار می رود ، غلامعلی حداد عادل و علی لاريجانی دو نامزدهای رياست مجلس هشتم ، هرکدام ۱۵ دقيقه وقت دارند تا نظرات خود را در مجمع عمومی طرح و پس از آن برای انتخاب رئيس رأی گيری خواهد شد.


کيهان همچنين از محمد حسن ابوترابی ، حميدرضا حاجی بابايی ، اسدالله بادامچيان ، حسن غفوری فرد ، شهاب الدين صدر ، عوض حيدرپور ، روح الله حسينيان ، محمدرضا باهنر و اميدوار رضايی به عنوان نامزدهای نايب رئيسی مجلس آينده نامبرده است که همگی از جناح حاکم بر کشور ، و جزو اکثريت مجلس به شمار می روند.


«گسترش دامنه جریان حذف»


روزنامه اعتماد در ياداشتی با عنوان « گسترش دامنه جريان حذف » خبر داده که حذف منتقدان دولت به داخل تشکل های روحانی محافظه کار کشور کشيده شده است.


به نوشته اين روزنامه « سلسله تحولاتی که طی چند ماه اخير در درون تشکل های روحانی محافظه کار رخ داده ، اين سوال اساسی را در اذهان ايجاد کرده است که ماجرا چيست و چرا حتی برخی روحانيون کارکشته وقتی لب به انتقاد می گشايند بلافاصله با تيغ حذف مواجه می شوند. »


اعتماد همچنین نوشته غلامرضا مصباحی مقدم روحانی اقتصاددان تازه ترين موردی است که در پی انتقاد از سياست های دولت محمود احمدی نژاد از سمت سخنگويی جامعه روحانيت مبارز کناره گيری کرده است.


اين روزنامه درعين حال يادآوری کرده که مصباحی مقدم اولين روحانی نيست که به خاطر انتقادهايش از سمت خود کناره گيری کرده ، و به احتمال قوی آخرين آنها هم نخواهد بود چرا که ايجاد فراکسيون های حامی يا منتقد دولت محمود احمدی نژاد اينک به درون تشکل های روحانی هم گسترش يافته ، و منازعات درونی در چنين تشکل هايی نيز ديده می شود.


تبانی برای خرید ارزان شرکت های دولتی


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، به نقل از رئيس سازمان خصوصی سازی از « تبانی برای ارزان خريدن شرکت های دولتی در بورس خبر داده است. »


به نوشته اين روزنامه ، غلامرضا حيدری کرد زنگنه با بيان اين که برخی سازمان خصوصی سازی را به گرانفروشی متهم می کنند ، گفته است « نه تنها اين مسئله صحت ندارد ؛ بلکه برخی از کارگزاران بورس با تبانی يکديگر به دنبال ارزان خری هستند؛ بنابراين ما را متهم به گرانفروشی می کنند. »


روزنامه ايران ، از قول وی همچنين نوشته هم اکنون عده ای به دنبال انحلال سازمان خصوصی سازی هستند ، اما ما حاضر نيستيم چوب حراج به شرکت های دولتی بزنيم.»


مسمومیت 100 دانشجو در کرمان


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که در پی مسموم شدن بيش از ۱۰۰ تن از دانشجويان دختر دانشگاه باهنر کرمان در اثر مسموميت غذايی در چهارشنبه شب گذشته ، دانشجويان اين دانشگاه به تحصن دست زده اند.


به نوشته اين روزنامه ، از صبح ديروز شنبه ، بيش از ۵۰۰ نفر از دانشجويان در اعتراض به مسمويت ناشی از غذای دانشگاه در محوطه دانشگاه باهنر تحصن کرده ، و خواستار حضور و پاسخ گوئی رئيس دانشگاه در جمع متحصنين و رسيدگی به موضوع شدند.


روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال از قول اميدی خراسانی رئيس اين دانشگاه نوشته « کميته ای با حضور مسئولين بهداشتی استان کرمان تشکيل شده ، و درحال بررسی دلايل مسمويت دسته جمعی دانشجويان است.»


پیرموذن را از مجلس مستعفی کردند


روزنامه سرمايه ، خبر داده که هيات رئيسه مجلس هفتم در پايان عمر اين مجلس نورالدين پيرموذن نماينده اردبيل در مجلس هفتم را « مستعفی » تشخيص داده است.


اين روزنامه نوشته است : حسن سبحانی نيا يکی از اعضای هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی در مورد علت مستعفی به شمار آوردن نورالدین پیرموذن در آخرين روزهای کاری اين مجلس ،علت را « غيبت های غيرموجه » آقای پير موذن اعلام کرده ، و گفته که وی از زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم ، و سفر به امريکا تاکنون ۲۲۲ ساعت از مجلس غيبت داشته است.


به نوشته سرمایه « نورالدين پيرموذن ، مخبر فراکسيون اقليت ، با شرکت در مصاحبه حضوری با شبکه تلویزیونی صدای امریکا(وی او ای) از رد صلاحيت های گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم انتقاد کرد و به دنبال آن ديگر به کشور بازنگشته است.»


گرایش هشدار دهنده دانش آموزان به سیگار


روزنامه همشهری ، گزارشی از گرايش به سيگار در کشور منتشر کرده ، و نوشته « ده ميليون ايرانی سيگاری هستند. »


به نوشته اين روزنامه ، معاون سلامت وزارت بهداشت در آغاز هفته بدون دخانيات با اشاره به شيوع ۱۴ درصدی استعمال مواد دخانی در جمعيت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور که ۱۰ ميليون نفر را شامل می شود ، ميزان مصرف دخانيات در جمعيت دانش آموز کشور را « هشدار دهنده » اعلام کرده است.


همشهری از قول دکتر مويد علويان نوشته « سه درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله ايرانی سيگار مصرف می کنند و حدود ۸.۷ درصد اين گروه سنی نيز مستعد به مصرف اين ماده دخانی هستند. »


XS
SM
MD
LG