لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه جام جم ، خبر داده که با تصويب مجلس شورای اسلامی ، وزارت اطلاعات اجازه دخالت در امور اقتصادی را يافته است.


به نوشته اين روزنامه ، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز يکشنبه با ۱۱۳ رای موافق ، ۲۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتع از مجموع ۲۰۲ نماينده حاضر ، به اجرای آزمايشی لايحه « سلامت نظام اداری و مقابله با فساد » به مدت ۳ سال رای مثبت دادند.


جام جم همچنين نوشته « با مصوبه روز يک شنبه مجلس شورای اسلامی ، وزارت اطلاعات مکلف شد نقاط مهم و آسيب‌پذير در فعاليت‌های کلان اقتصادی کشور ، مانند معاملات و قراردادهای خارجی ، سرمايه‌گذاری‌های بزرگ ، طرح‌های ملی ، و مراکز مهم تصميم‌گيری اقتصادی و پولی کشور در دستگاه‌های اجرايی را ، پوشش اطلاعاتی کافی و مناسب بدهد. »


«مردم منتظر خاموشی های گسترده باشند»


روزنامه اعتماد « کاهش ۶۰ درصدی توليد نيروگاه های برقابی » در کشور را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « مردم منتظر خاموشی های گسترده باشند. »


به نوشته اين روزنامه « در حالی که اوايل ارديبهشت و در پی افزايش شديد دمای هوا ، خاموشی های پراکنده برخی چراغ ها را خاموش کرد بايد از هم اکنون خود را برای بی برقی گسترده آماده کرد به خصوص آنکه دفتر معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رياست جمهوری در نامه يی از خاموشی گسترده در تابستان امسال خبر داده است. »


اعتماد نوشته که اين نهاد دولتی پيش بينی کرده پيک مصرف برق در تابستان امسال از ۴۰ هزار مگاوات فراتر خواهد رفت و از اين رو برای تامين برق در پيک مصرف مشکلات عديده يی بروز خواهد کرد.


به نوشته این روزنامه ، دفتر معاونت برنامه ريزی و رياست جمهوری در بخشی از نامه خود امکان قطعی برق در تهران را اندک دانسته ، اما اعلام کرده که برای شهرهای ديگر چنين اميدواری وجود ندارد.


اين معاونت همچنين خشکسالی و عدم ريزش نزولات جوی را باعث کاهش آب پشت سدها ، و در نتيجه کاهش توليد برق در نيروگاه های برقابی دانسته ، و با اين استدلال کمبود برق را مانند کمبود آب در کشور جدی عنوان کرده ، و نسبت به آن هشدار داده است.


فیلترینگ 14 وب سایت فعال در حقوق زنان


روزنامه سرمايه ، از فيلترينگ ۱۴ سايت فعال حقوق زنان در يک روز خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ۱۴ وب سايت فعال در حقوق زنان و مرتبط با جنبش يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان ، روز يک شنبه در ايران فيلتر شدند.


سرمايه از وب سايت های « کانون زنان ايران »،« تغيير برای برابری » ، « مدرسه فمينيستی » در کنار ديگر سايت های فعالان جنبش زنان در شهرستان های مختلف از جمله کرمانشاه ، مشهد ، قزوين و رشت به عنوان برخی از سايت های که روز يک شنبه در ايران مسدود شدند ، نامبرده است.


دو برابر شدن احضار پرستاران به دادگاه


روزنامه آفتاب يزد ، به نقل از یک عضو هيات تجديد نظر سازمان نظام پزشکی کشور از افزايش ۱۰۰ درصدی‌‌ ‌ احضارپرستاران به مجتمع های قضايی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه شريفی مقدم همچنين از « افزايش‌ ‌ساعات کار پرستاران » به عنوان يکی از عواملی نامبرده که در کنار سختی و حساسيت اين شغل ، موجب خستگی و خطای پرستاران شده به طوری‌ ‌که ‌تعداد پرستارانی که در ۲ سال گذشته به مجامع قضايی احضار شده اند معادل ۱۰۰ درصد افزايش‌‌ ‌يافته است.‌‌


آفتاب يزد ، در عين حال از قول همين مقام سازمان نظام پزشکی ، نوشته است : به دليل پايين بودن حقوق پرستاران ، آن ها مجبورند به جای يک شيفت ۲ يا ۳ شيفت کار کنند ، و هم اکنون بيش از ۴۰ درصد پرستاران کشور دچار بيماری افسردگی شده اند.


انتقاد به وزیر ارتباطات


روزنامه همشهری ، انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان از اظهارات تعجب ‌برانگيز وزير ارتباطات در مورد اینترنت را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، آخرين اخبار از وزارت ارتباطات که روز شنبه روی خروجی يک خبرگزاری نزديک به دولت قرار گرفت ، نقل قول بحث‌برانگيزی از شخص وزير است مبنی براين که « پهنای باند ۵۶ کيلو بيت برای مصارف کاربران اينترنتی خانگی و دانشگاه‌ها ، حتی برای دانلود کتاب‌های ۵۰۰ صفحه‌ای مناسب است. »


اين روزنامه اظهار نظر وزير ارتباطات را «عجيب» توصيف کرده ، و نوشته « اگر آن را با تلاش کشورهای پيشرفته دنيا برای افزايش سرعت اينترنت در حد چند گيگا بايت مقايسه کنيم ، بسيار مضحک به‌نظر می‌آيد. »


همشهری همچنين از قول محمد حسين محبی ، رئيس سنديکای توليدکنندگان فناوری اطلاعات نوشته « من نمی‌دانم آقای وزير با چه محاسباتی اين جملات را گفته و البته بستگی دارد که وی ما را با چه کشوری مقايسه کرده است. »


آقای محبی همچنين تلاش دولت برای در اختیار گرفتن انحصار اينترنت در ايران را مورد انتقاد قرار داده ، و گفته است : تا وقتی که تمام عوامل در انحصار مخابرات باشد ما به تعادل نمی‌رسيم و تمامی حرف‌ها در حد شعار باقی می‌ماند.


رئیس سابق آگاهی شیراز کشته شد


روزنامه کيهان ، خبر داده که فرمانده سابق اداره آگاهی شيراز توسط افراد ناشناس به قتل رسيده است.


به نوشته اين روزنامه ، سرهنگ «محمد زنگنه» از افسران ارشد نيروی انتظامی و رئيس قبلی اداره آگاهی شهرستان شيراز که مذدتی پیش بازنشسته شده بود در ساعت يک و نيم بامداد جمعه هنگامی که مشغول پارک کردن خودرو در پارکينگ منزلش بود ، توسط افراد ناشناسی مورد حمله قرار گرفته و براثر اصابت چند گلوله به قتل رسيده است.


کيهان نوشته که همسر اين فرد نيز در سال ۸۰ در مقابل منزلش مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته ، و براثر اصابت گلوله به قتل رسيده بود.


XS
SM
MD
LG