لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه سرمايه خروج شرکت نفتی شل از فاز ۱۳ پارس جنوبی را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه نوشته که ديروز يک شنبه شرکت نفتی شل در يک موضع گيری رسمی خروج خود از فاز ۱۳ پارس جنوبی را اعلام کرد ، و اين درحالی است که توتال نيز چندی پيش از حضور نيافتن خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی به دليل عدم تفاهم با ايران بر سر قيمت قرارداد، خبر داده بود.


به نوشته این روزنامه با کنار کشيدن اين دو شرکت نفتی « بحث سرمايه گذاری ۲۷ميليارد دلاری اين دو شرکت در دو فاز ۱۱و ۱۳ پارس جنوبی منتفی شده است. »


يکی از مديران اجرايی شرکت توتال که نخواسته نامش فاش شود ، به روزنامه سرمايه گفته است « تخصيص بودجه و سرمايه گذاری عظيم در ايران بايد با شرايط آرام سياسی در منطقه باشد. » وی تاکيد کرده که به محض مناسب تر شدن شرايط و کاهش تنش های سياسی در منطقه ، توتال نسبت به سرمايه گذاری کلان در ايران اقدام خواهد کرد.


درخواست احضار محمود احمدی نژاد به مجلس


روزنامه اعتماد خبر داده که در پی قانع نشدن نمايندگان از گزارش دو وزير درباره مهار خشکسالی ، آن ها خواستار حضور محمود احمدی نژاد در مجلس شده اند.


به نوشته اين روزنامه سرانجام دولت نهم دو وزير جهاد کشاورزی و نيرو را به مجلس فرستاد تا با حضور در يک جلسه غيرعلنی بخشی از اعتراض های نمايندگان به مسائل ناشی از خشکسالی ، خسارت کشاورزان ، و گرانی محصولات غذايی را پاسخ دهند اما از آنجا که نمايندگان قانع نشدند در نتيجه درخواست حضور احمدی نژاد در مجلس مطرح شد تا او شخصاً پاسخگو باشد.


این روزنامه با اشاره به غیر علنی و غیر رسمی بودن جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی ، یادآوری کرده که حدادعادل رئيس مجلس صلاح را در اين ديده که اعتراض نمايندگان به خشکسالی ، گرانی و پاسخ های اين دو مقام دولتی پشت درهای بسته مجلس صورت بگيرد ، تا رسانه ها و مردم در جريان جزييات اين پرسش و پاسخ قرار نگيرند.


اعتماد ، در عين حال از قول کاظم دلخوش نماينده صومعه سرا نوشته هر دو وزير محور پاسخ هايشان را گرانی در بازار جهانی اعلام کردند و به استناد آن تورم های کنونی را طبيعی دانسته ، و از مردم خواستند تا صرفه جويی کنند.


آقای دلخوش همچنین گفته است « وزير جهاد کشاورزی در پاسخ به اعتراض های نمايندگان در مورد عدم توانايی دولت در کنترل بازار برنج گفته وقتی برنج تايلندی را ۲۵۰۰ تومان می خرند و به مردم ۲ هزار تومان می فروشند چه انتظاری بيش از اين از اين وزارتخانه دارند.»


انتقال عمادالدین باقی از زندان اوین به بیمارستان


روزنامه اعتماد ملی از بستری شدن عمادالدين باقی نويسنده و روزنامه نگار زندانی در بهداری زندان اوين خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه آقای باقی در پايان هفته گذشته دو روز در بهداری زندان اوين بستری شده و جهت انجام آزمايش در پی تکرار علا‌ئم بيماری به بيمارستانی خارج از زندان منتقل شده است.


اعتماد ملی نوشته است : رئيس زندانی انجمن دفاع از حقوق زندانيان طی روزهای گذشته از زندان به شعبه ۱۲ دادگاه انقلا‌ب برده شد تا به شکايت رئيس بازرسی ويژه دادسرای مرکز که از باقی به علت دفاع از علی اکبر موسوی خوئينی نماينده سابق مجلس در دوران بازداشت وی شکایت کرده ، پاسخ دهد.


«گشت های ارشاد تهران دو برابر شدند»


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که از روز يکشنبه برخورد شديدتر با دختران به اتهام «بدحجابی» ، و پسران به اتهام «مزاحم نواميس» در تهران آغاز شده است.


اين روزنامه از قول فرمانده نيروی انتظامی تهران نوشته که این نيرو در ادامه طرح امنيت اجتماعی از بامداد يک شنبه بيست و دوم ارديبهشت ماه تعداد گشت های ارشاد خود در تهران را دو برابر کرده است.


احمد رضا رادان به روزنامه جمهوری اسلامی گفته که از هفته جاری « برخورد با مزاحمان نواميس تشديد خواهد شد و نيروی انتظامی با کسانی که با اقدامات و رفتارهای نابهنجار خود موجب ترويج کج رفتاری در جامعه می شوند ، قاطعانه برخورد خواهد کرد. »


اتهامات جدید کیهان علیه مجله دنیای تصویر


روزنامه کيهان ، طی ياداشتی خواستار تداوم توقيف نشريات سينمايی «دنيای تصوير» و «هفت» شده است.


اين روزنامه ، با تجليل و تشکر از هيات نظارت بر مطبوعات برای توقيف مجله سينمايی «دنيای تصوير» که در اسفند ماه گذشته انجام شد ، از اين هيات خواسته است تا« تسليم فشارها نشود. »


کيهان همچنین مجله سينمايی « دنيای تصوير » و ساير مجلات توقيف شده را « مبتذل » خوانده ، و اعتراض مدير مسئول اين مجله به توقيف آن را «توهين آميز» دانسته ، و اين نشريه سينمايی را به « معرفی فيلم های سکسی » و« ترویج همجنسگرايی » متهم کرده است.


اين روزنامه همچنين ادعا کرده که توقيف مجله دنيای تصوير پس از ۱۷ سال انتشار به دنبال « افشاگری کيهان » رخ داده است.


پيش از اين و طی هفته های اخير تعدادی از فيلمسازان و هنرمندان با انتشار نامه هايی خواستار رفع توقيف از مجله « دنيای تصوير » شده بودند.


12 میلیون جوان مجرد


روزنامه کارگزاران ، در گزارشی آماری از جوانان مجردی که در سن ازدواج قرار دارند ، نوشته « جمعيت جوانان مجرد کشور نزديک ۱۲ميليون نفر است. »


به نوشته اين روزنامه طبق سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۸۵، تعداد پسران در معرض ازدواج حدود ۶ ميليون و ۸۹۰ هزار نفر ، و شمار دختران در معرض ازدواج حدود ۵ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است.


کارگزاران در عين حال به نقل از ميثم ياوری ، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان ملی جوانان نوشته که در برابر سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ، ۲ميليون و ۸۰۰ هزار نفر به تعداد مجردان اضافه می‌شود.


اين روزنامه با انتقاد از سياست های حکومتی در خصوص جوانان در آستانه ازدواج ، نوشته « مجردان افراد انگشت‌شماری محسوب نمی‌شوند که بخواهند مورد سرزنش يا محروميت سياستگذاران قرار بگيرند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد،از سعی مسوولان برای هر چه سهل‌ترکردن امور به نفع متاهلان حکايت می‌کند. »


XS
SM
MD
LG