لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از اختلاف بانک مرکزی با رئيس جمهوری اسلامی در مورد تعيين نرخ سود بانکی خبر داده ، و به نقل از طهماسب مظاهری نوشته «کاهش سود بانکی قابل ابلاغ نيست. »


به نوشته این روزنامه تناقض های دو بسته سياستی بانک مرکزی و کميسيون اقتصادی دولت ، و سخنان دو روز پيش محمود احمدی نژاد به حدی زياد است که ابلاغ نرخ سود بانکی را متوقف کرده است.


طهماسب مظاهری ، رييس کل بانک مرکزی در اين خصوص به روزنامه سرمايه گفته « نرخ سود ۱۰ درصدی که توسط رييس جمهوری اعلام شد ، غيرقابل ابلاغ است. »


وی همچنين با اشاره به اختلاف نظر میان بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی دولت ، به این روزنامه گفته « ما اين تناقض ها و تفاوت ها را در نامه ای به رييس جمهوری اعلام کرديم. اما رييس جمهوری با اعلام نرخ سود ۱۰ درصدی بر ابهامات افزود و اينک ما با سه بسته سياستی متفاوت و متناقض روبه رو هستيم و تا اين تناض ها و تفاوت بررسی و حل نشود، امکان ابلاغ نرخ سود موردنظر رييس جمهوری وجود ندارد. »


«پیامی برای کاهش تنش»


روزنامه اعتماد ، نامه ملک عبدالله پادشاه عربستان به هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داده و آن را « پيامی برای کاهش تنش » ارزيابی کرده است.


به نوشته اين روزنامه «در شرايطی که سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان در اظهاراتی غيرمترقبه حملات شديداللحنی را عليه ايران بر زبان جاری ساخته است ، سفير عربستان در تهران روز چهارشنبه با هاشمی رفسنجانی ديداری به عمل آورد و به نمايندگی از ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار سفر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مکه برای حضور در کنفرانس بين المللی گفت وگوی اسلامی شد. »


اعتماد با اشاره به اعتراض عربستان به حمايت جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان و درگیرهای اخیر این کشور ، نوشته «در شرايطی که ناآرامی های لبنان بر کشورهای منطقه هم تاثير گذاشته بود و در يک نمونه منجر به کنش کلامی بين تهران - رياض شده بود ،ظاهراً عدم تمايل دو کشور به گسترش مناقشات کلامی موجب آن شد تا از برگزاری کنفرانس بين المللی گفت وگوی اسلامی در شهر مکه به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دوجانبه استفاده کنند. »


دفاع وزیر ارشاد از اعمال سانسور بیشتر


روزنامه کيهان اظهارات سردبير سابق خود ، و وزير فعلی ارشاد اسلامی را در مورد سياست های اين وزارتخانه مورد توجه قرار داده ، و از قول صفار هرندی نوشته «حرکت وزارت ارشاد مقتدرانه اما با تأنی است. »


محمد حسين صفار هرندی ضمن دفاع از عدم صدور مجوز اکران برای برخی از فیلم های ساخته شده ، گفته است : در جشنواره فيلم سال گذشته ، هیأت داوران فيلم هايی را که دارای مسأله بودند به جشنواره راه ندادند.


کيهان نوشته که وزير فعلی ارشاد اسلامی همچنين با انتقاد از دولت محمد خاتمی گفته که « در دولت قبل يک موج از فيلم های دختر و پسری راه افتاده بود و مضامين خانوادگی و اخلاقی از اين هنر دور شده بود که بخشی از آن سلبی بود و بايد جلو آن گرفته می شد. »


این روزنامه در عين حال از اتهامات جدید وزیر ارشاد اسلامی علیه مطبوعات خبر داده و از قول وزير ارشاد نوشته « در مورد مطبوعاتی که در موضوعات اساسی ، کفرگويی به مقدسات ، سخيف نويسی و تصاوير ناباب وارد شده اند ، سرسوزنی مماشات صورت نگرفته است. »


«رئیس جمهور از وضع زندگی مردم خبر ندارد»


روزنامه اعتماد ملی ، واکنش نمايندگان مجلس شورای اسلامی به سخنان آقای احمدی نژاد مبنی بر « بهبود وضعيت معيشتی مردم » را منعکس کرده ، و از قول آن ها نوشته « گويا رئيس‌جمهور از وضعيت زندگی مردم خبر ندارد. »


اين روزنامه با اشاره به ادعای محمود احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی اخيرش مبنی بر اینکه « وضعيت معيشتی مردم بهتر از گذشته شده است » ، از قول عادل آذر عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نوشته « وقتی بانک مرکزی اعلا‌م می‌کند که تورم کشور حدود ۲۰ درصد است اين به آن معنا است که قدرت خريد مردم ۲۰‌ درصد کاهش پيدا کرده است. »


اعتماد ملی همچنين از قول قدرت الله علیخانی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نوشته « سخنان رئيس‌جمهور درباره بهبود وضعيت معيشت و افزايش قدرت خريد مردم مايه تعجب است. »


محمد خوشچهره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به ادعای آقای احمدی نژاد در مورد بهبود وضعيت معيشتی مردم ، به اين روزنامه گفته است : سخنان رئيس‌جمهور زمانی قابل قبول است که با ارائه شاخص‌های مورد نظر بيان شود.


خودکشی خانوادگی به خاطر فقر اقتصادی


روزنامه جمهوری اسلامی از « خودکشی خانوادگی به دليل فقر اقتصادی » در شهرستان سنقر خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه « مردی روستائی ساکن يکی از روستاهای شهرستان سنقر در استان کرمانشاه در يک خودکشی خانوادگی خود را به همراه دختر و پسر نونهالش به سيم برق سپرد تا خود و فرزندانش را از زندگی فلاکت بار نجات دهد.»


روزنامه جمهوری اسلامی ، به نقل از اين شخص که پس این ماجرا خودش از مرگ نجات يافته اما فرزندانش جان باخته اند ، نوشته « نمی خواستم فرزندانم به عاقبت من دچار شوند. »


XS
SM
MD
LG