لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از « خسارت بی سابقه کشاورزان » خبر داده و به نقل از برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته « سرمای سال گذشته ، کمی بارش و خشکسالی اخیر ، سبب وارد آمدن چنین خسارتی به کشاورزان در مناطق مختلف کشور شده است.


جعفرقلی راهب ، نماینده رامسر و تنکابن ، و عضو کميسيون کشاورزی مجلس به اين روزنامه گفته « از ۱۶ دی ماه 86 پس از بارش سنگين برف ، بيش از ۹۰ درصد ماهی های پرورشی سرد آبی ، ۵۰ درصد دامداری ها و مرغداری ها ، بيش از ۹۰ درصد گل و گياه زينتی که ارزش قابل توجهی برای صادرات داشت ، ۳۰ درصد باغات و محصولات کيوی ، بيش از ۴۰ درصد تاسيسات انباری و ذخيره مرکبات در سالن های پرورش و نگهداری ميوه جات از بين رفته است. »


وی همچنين اعلام کرده که به رغم وعده دولت برای جبران اين خسارت ها ، تا به امروز يعنی پس از گذشت چهار ماه ، تصميم جدی و مشخصی در اين باره گرفته نشده است.»


روزنامه سرمايه همچنين در سرمقاله سه شنبه خود با عنوان « کشاورزی ، بخش بی دفاع » نوشته است : اطلاعات اعلام شده از جلسه غيرعلنی اخیر مجلس و آمارهای ارائه شده در آن ، نگرانی ها از وخامت اوضاع معيشتی ميليو ن ها خانوار ايرانی شاغل در بخش کشاورزی را به شدت افزايش داده است.


«انحلال هیات امنای حساب ذخیره ارزی خلاف قانون است»


روزنامه جمهوری اسلامی ، واکنش کارشناسان اقتصادی کشور به انحلال هيات امنای حساب ذخيره ارزی از سوی دولت را مورد توجه قرار داده ، و اين اقدام را در راستای کسب اختيارات بيشتر برای دولت ارزيابی کرده است.


محمد طبيبيان استاد اقتصاد به اين روزنامه گفته است : واضح است که با اين تغيير دولت در صدد کسب اختيارات بيشتر به منظور برداشت از حساب ذخيره ارزی بوده است.


علی ياسری ، يکی دیگر از کارشناسان پولی و بانکی نيز به اين روزنامه گفته « حذف هيات امنای حساب ذخيره ارزی ، امکان نظارت و کنترل نحوه برداشت از اين حساب را سلب کرده و شرايط را برای برداشت های بی رويه و افزايش بيش از پيش نقدينگی فراهم می کند. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين به نقل از الياس نادران ، نماينده مجلس شورای اسلامی نوشته « ترکيب هيات امنای حساب ذخيره ارزی در قانون برنامه مشخص شده ، و انحلال يا تغيير آن بدون مصوبه مجلس خلاف قانون است .»


اتهام سخنگوی قوه قضائیه علیه امریکا و انگلیس


روزنامه خراسان ، اتهام سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی علیه کشورهای انگليس و امريکا را منعکس کرده ، و از قول وی نوشته « ايران عليه آمريکا و انگليس به اتهام دست داشتن در انفجار شيراز طرح دعوی می کند. »


به نوشته اين روزنامه ، علیرضا جمشيدی بدون ارائه مدارکی در مورد ادعای خود ، گفته است « تحقيقات پرونده انفجار در شيراز ، دراين باره که دولت های مختلفی به ويژه آمريکا و انگليس از حاميان عوامل اين بمب گذاری بوده اند ، کامل شده است. »


به نوشته خراسان ، سخنگوی قوه قضائيه همچنين ادعا کرده با توجه به اطلاعاتی که در اين زمينه جمع آوری شده ، دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه مامور پيگيری اين پرونده برای طرح دعوی حقوقی در دادگاه های بين المللی شده اند. »


انفجار ۲۵ فروردين در شيراز ۱۴ کشته و ۲۰۲ مجروح برجا گذاشت و مقامات جمهوری اسلامی تا سه روز قبل ، این انفجار را حادثه ای طبيعی و ناشی از انفجار مواد منفجره برجا مانده از يک نمايشگاه نظامی عنوان می کردند ، اما اخيرا از بازداشت ۷ نفر در اين رابطه خبر داده اند.


مقامات دولت امريکا دو روز پيش در پاسخ به اين اتهام ، هر گونه ارتباط با انفجار شيراز را تکذيب کردند.


«اخراج وزیران پیمان شکن»


روزنامه تهران امروز ، سخنان مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد در خصوص «اخراج وزيران پيمان شکن » را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه « در حالی که نمايندگان مجلس خود را برای استيضاح وزير بازرگانی در صحن علنی مجلس آماده می‌کنند ، يکی از مشاوران رئيس‌جمهوری اسلامی از خروج قطعی وزرای متخطی از دولت خبر داد.»


تهران امروز از قول علی‌اکبر جوانفکر نوشته که شرط ابقای وزيران در کابينه متعهد ماندن آنها بر سر پيمان خود با احمدی نژاد است


اين روزنامه همچنين نوشته که آقای جوانفکر در خصوص وضعيت مصطفی پور محمدی وزير کشور نيز گفته است : اگر وزيری از اين پيمان تخطی کند ، بايد برود و عرصه را به ديگری واگذار کند.


پیشنهاد جایگزینی عید غدیر به جای عید نوروز


روزنامه اعتماد ، از درخواست دبيرکل بنياد غدير برای تغيير عيد اصلی ایران از عيد ملی نوروز به عيد مذهبی غدير خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، آيت الله خزئلی گفته است : در ايران عيد نوروز همزمان با سرسبز شدن زمين جشن گرفته می شود و مردم به خانه تکانی ، پوشيدن لباس نو و عيدی دادن می پردازند اما اين رسوم بايد در عيد غدير که بزرگ ترين عيد مسلمانان است ، بيش از جشن جوانه زدن درختان مورد توجه قرار گيرد.


اعتماد به نقل از خزئلی نوشته « عيد غدير بايد به بزرگ ترين جشن در کشور تبديل شده و بيش از عيد نوروز مورد تاکيد و اهتمام قرار گيرد. »


XS
SM
MD
LG