لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه اعتماد در يادداشتی از چاپ اجباری جوابيه های دفتر رياست جمهوری در اين روزنامه خبر داده است.


نعمت احمدی وکيل و حقوق دان در اين يادداشت نوشته « مدتی است دفتر رياست جمهوری برای خود اين حق را قائل شده يا بهتر بگويم به وجود آورده ، تا هرگاه مطلب روزنامه يی خوشايند آن دفترنبود جوابيه ای تهيه و زيرعنوان نهاد رياست جمهوری از روزنامه ها بخواهد عين جوابيه را هرچند سطر که باشد ، عيناً و به تاکيد دفتر رياست جمهوری حتی با انتخاب تيتر ، در همان صفحه و با همان فونت چاپ کنند. »


نويسنده اين روزنامه در ادامه با اظهار « تعجب » از درپيش گرفتن چنين روندی از سوی دولت ، نوشته که دولت محمود احمدی نژاد با دراختيار داشتن روزنامه ايران ،راديو، و تلويزيون که بيشترين اخبار مربوط به دولت را پوشش می دهند ، چرا باید به خود اين اجازه را بدهد که روزنامه ای را مجبور به درج جوابیه های مورد نظر خود کند.


اعتماد همچنين نوشته به باور اکثريت قريب به اتفاق حقوقدانان اجبار دولت به روزنامه ها برای چاپ جوابيه های مداوم دفتر ریاست جمهوری خلاف رويه و قانون به شمار می آيد.


نگرانی فدراسیون جهانی معلمان از وضعیت فرزاد کمانگر


روزنامه کارگزاران نامه فدراسيون جهانی اتحاديه‌های معلمان به رئيس قوه قضائيه ايران در مورد فرزاد کمانگر را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه فدراسيون جهانی اتحاديه‌های معلمان در نامه‌ خود به هاشمی شاهرودی از وضعيت فرزاد کمانگر معلم کاميارانی که به اعدام محکوم شده ، ابراز نگرانی کرده ، و خواستار گفت و گو با مقام های ايرانی در مورد آقای کمانگر و وضعيت معلمان ايرانی شده است.


نزديک به ۳۰۰ تن از معلمان طی يک سال گذشته به دليل شرکت در اعتراضات صنفی فرهنگیان از سوی کمیته های انضباطی آموزش و پرورش به تعلیق ، تبعيد محکوم شده و يا در دادگاه محاکمه و به زندان شده اند.


فرزاد کمانگر با سابقه ۱۲ سال معلمی در شهر کامياران استان کردستان نیز سال ۸۵ دستگير و به اعدام محکوم شده است.


«سیل واردات کشاورزی را برد»


روزنامه سرمايه ، در گزارشی با عنوان « سيل واردات کشاورزی را برد » به بررسی آثار زیان بار واردات روز افزون بر کشاورزی ایران پرداخته ، و نوشته « واردات محصولات کشاورزی در پايان سال ۸۶ نسبت به پايان سال ۸۴ با ۶۶ درصد افزايش به شش ميليارد و ۱۹۰ ميليون دلار رسيد. »


اين روزنامه با اشاره به رسيدن حجم واردات کشاورزی در سال ۸۷ به ۱۰ ميليارد دلار ، نوشته اين رقم در پايان سال ۸۴ برابر با سه ميليارد و ۷۲۰ ميليون دلار بود.


سرمايه در سرمقاله امروز خود با عنوان « نقض عهد رئيس جمهوری » نيز نوشته است : افزايش ۶۸ درصدی واردات مواد کشاورزی فقط در دو سال ، آن هم پيش از آنکه مسائل و بهانه هايی چون خشکسالی اتفاق افتاده باشد ، معنايی ندارد جز آنکه عملاً دولت با پول نفت ملت ايران به جنگ کشاورزان ايرانی رفته است.


سعيد ليلاز در اين ياداشت تاکيد کرده « بازکردن بيش از پيش درهای گمرکی کشور به سوی واردات هرچه بيشتر ، نه فقط نقض عهد رياست محترم جمهوری برای افزايش حمايت از توليدات داخلی به شمار می آيد ، بلکه اثرات پايدار و جبران ناپذيری هم بر روند اشتغال ، سرمايه گذاری و حتی افزايش قيمت ها در سال های آينده بر جا خواهد گذاشت. »


61 هزار مرگ غیر طبیعی در یک سال


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که در يک سال گذشته بيش از ۶۱ هزار مرگ غير طبيعی و جنايی در کشور رخ داده است.


اين روزنامه به نقل از رئيس سازمان پزشکی قانونی نوشته در سال گذشته ۶۱ هزار و ۲۲۲ فوتی تحت عنوان مرگ های « نامشخص » ، « غير طبيعی » ، « مشکوک » و « جنايی » به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين به نقل از محمد حسن عابدیرئیس پزشکی قانونی کشور در خصوص آمار تلفات انسانی بر اثر دليل گاز گرفتگی نوشته که در سال ۸۶ يک هزار و ۲۴ نفر ، و در سال ۸۵ نيز ۹۷۳ نفر براثر گزارگرفتگی جان باخته اند.


افزایش پرونده های تجاوز به عنف


روزنامه خراسان ، به نقل از فرمانده نيروی انتظامی نوشته آمار پرونده های تجاوز به عنف رو به افزايش است.


به نوشته اين روزنامه اسماعيل احمدی مقدم روز چهارشنبه با اظهار خوشبختی از این اتفاق ، گفته است « خوشبختانه آمار ثبت پرونده های جرايم تجاوز به عنف در جامعه رو به افزايش است. »


وی با اشاره به این که در گذشته مردم در زمينه جرايم تجاوز به عنف به دليل آبروی خود به پليس مراجعه نمی کردند ، گفته « در حال حاضر اگر برخورد بيشتری با اين مجرمان صورت می گيرد ، به دليل اعتمادی است که پس از اجرای طرح امنيت اجتماعی به وجود آمده ، و مراجعه به پليس بيشتر شده است. »


فرمانده نيروی انتظامی همچنين از ارائه آمار در اين خصوص به خبرنگاران خودداری کرده است.


روزنامه خراسان در این خصوص از قول احمدی مقدم نوشته « وقتی کسی را دستگيرمی کنيم ، در مرحله اتهام است و ممکن است اين اتهام در دستگاه های قضايی ثابت نشود ، و اگر آماری درباره اين افراد به رسانه ها داده شود ، ممکن است ذهن جامعه را مشوش کند. »


XS
SM
MD
LG