لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از « گسترش ابعاد پرونده پاليزدار » خبر داده ، و نوشته برکناری محمد نيازی از رياست سازمان بازرسی کل کشور ، بر ابهامات این پرونده افزود چرا که اعلام شده پاليزدار به عنوان کارشناس هيات تحقيق و تفحص به اسناد سازمان بازرسی دسترسی پيدا کرده ، و بسياری از اسناد محرمانه از اين طريق افشا شده است.


به نوشته اين روزنامه « محمد نيازی مقام قضايی که همگان تصوير او را زمان قتل های زنجيره ای بر صفحه تلويزيون ديدند تا در مقام رئيس سازمان قضايی نيروهای مسلح نحوه خودکشی سعيد امامی متهم اجرايی قتل های زنجيره يی را توضيح دهد ، اينک جديدترين پست خود را هم از دست داد و تحت تاثير پرونده جنجالی عباس پاليزدار از مقام خود جابه جا شد. »


اعتماد همچنين با اشاره به احضار حسن کامران ، محمد دهقان و فاطمه آجرلو به اتهام همکاری با پالیزدار به دادگاه ، نوشته اخبار تائيد نشده ای در خصوص بازداشت يکی از این نمايندگان مجلس در ارتباط با پرونده پاليزدار منتشر شده است.


اراده سیاسی برای حذف انجمن صنفی روزنامه نگاران


روزنامه اعتماد ملی ، گزارشی از نشست فوق العاده روز شنبه انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران را منتشر کرده ، و از مقاومت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در برابر فشارهای سياسی دولت برای انحلال خبر داده است.


اين روزنامه نوشته « اعضای هيات‌مديره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران روز شنبه ميزبان تعدادی از اعضا و خبرنگاران رسانه‌ها بودند تا با اشاره به اسناد و نامه‌های ارائه شده به وزارت کار و سپس پاسخ‌های آن مرجع ، ثابت کنند که اين تشکل صنفی تعللی در روند فعاليت قانونی خود نکرده ، و تصميم گرفته شده نه‌تنها برخوردی قانونی نيست بلکه تصميمی کاملا‌ سياسی برای حذف خانه روزنامه‌نگاران است. »


به نوشته اعتماد ملی « اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران بعد از ۱۱ سال فعاليت مداوم ، چند وقتی است که با فشارهای همه جانبه دولت برای حذف بزرگترين تشکل کارگری ايران ، درگير هستند. »


اين روزنامه از قول دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز نوشته که اين انجمن هم چنان به کار قانونی خود ادامه می‌دهد ، و از همه اعضا می‌خواهد که در ۱۷ مردادماه همزمان با روز ملی خبرنگار در مجمع عمومی انجمن شرکت کنند و به ادامه فعاليت انجمن رای دهند.


افزایش خودکشی در مردان ایرانی


روزنامه همشهری نتايج يک تحقيق در مورد خودکشی در ايران را منتشر کرده ، و نوشته که در ايران آمار خودکشی مردان برخلاف دنيا بيش از زنان است.


به نوشته اين روزنامه « نتايج اين بررسی که روی مسمومان دارويی مراجعه‌کننده به بيمارستان لقمان تهران انجام شده ، نشان می‌دهد بر خلاف سال‌های نه چندان دور که زنان به‌دليل مصرف بيش از حد دارو به قصد خودکشی ، بيشترين تعداد مراجعان به بخش مسمومين اين بيمارستان را تشکيل می‌دادند ، در سال‌های اخيراين وضعيت کاملا معکوس شده ، به‌طوری که تعداد مردانی که اقدام به‌خودکشی با داروها کرده‌اند ، نسبت به زنان ، در حال افزايش است. »


همشهری همچنین از قول محققان نوشته « در سال ۱۳۷۰ از ۲ هزار و ۹۳۰ مورد بستری بيماران در بخش مسمومان دارويی بيمارستان لقمان ، ۳۷.۵ درصد آنها مرد بودند (۴۸۱ مورد) که از اين تعداد ، ۱۹ مورد مرگ و مير گزارش شد. ولی در مطالعه اخير ، از ۱۱هزار و۴۵۶ مورد بستری ، ۵۱ درصد (۵ هزار و ۵۱۸ مورد) مرد بوده‌اند و آمار افراد فوت‌شده ۲۷۲ نفر بوده است. »


«چاره جویی مشکلات جنسی جوانان»


روزنامه جام جم ، از برگزاری همايشی به منظور « چاره جويی مشکلات جنسی جوانان مجرد » در تهران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، محمود گلزاری دبير همايش اسلام و آسيب های اجتماعی که طی هفته جاری در تهران برگزاری می شود ، يکی از اهداف این همایش را پیدا کردن راه هايی برای رفع مشکلات جنسی جوانان ايرانی ذکر کرده ،و گفته « مسئله غريزه جنسی از سن بلوغ تا زمان ازدواج ابعاد وسيعی دارد که فقط با حل مشکلات اقتصادی و توصيه به ازدواج حل نمی‌شود و بايد برای پيدا کردن راهکاری اصولی برای آن همايش‌ها و نشست‌های علمی گسترده‌ای در کشور برگزار شود. »


جام جم همچنين از قول آقای گلزاری نوشته « راهکارهای شتابزده‌ای که برای حل اين مسئله ارائه می‌شود ، تاکنون جوابگوی اين مسئله نبوده است و رفع مشکلات اقتصادی صرف برای ازدواج جوانان نيز همه مشکل را حل نمی‌کند. »


وی درعين حال تاکید کرده « مربوط کردن همه آسيب‌های اجتماعی ، همه طلاق‌ها ، اعتيادها ، خودکشی و مانند آن به مسائل جنسی نيز درست نيست زيرا ، اکثر آسيب‌های اجتماعی زنان و دختران مانند فرار از خانه مسئله اوليه‌اش مشکلات جنسی نيست ، و بايد ابعاد پنهان و آشکار اين مسئله مورد بررسی علمی قرار گيرد. »


انتساب تجمعات اعتراض آمیز به شبکه های ماهواره ای


روزنامه رسالت ، در ستون اخبار ويژه روز يک شنبه خود ، برگزاری چند تجمع اعتراض آميز در برخی شهرها را مورد تسخر قرار داده ، و نوشته « برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ، راهنما بزنيد. »


اين روزنامه منشاء چند مورد تجمع در تهران و مشهد طی روزهای اخیر را « شبکه های ماهواره ای » معرفی ، و ادعا کرده که « شبکه های ماهواره ای برای راه اندازی انقلاب رنگی از امريکا پول گرفته اند. »


رسالت همچنين نوشته که دعوت یک تلویزیون های ماهواره ای برای اعتراض « با بی اعتنايی مردم » مواجه شده است.


XS
SM
MD
LG