لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه ايران ،ارگان رسمی دولت ،خبر داده رئيس جمهور اسلامی که به مالزی سفر کرده ، پيشنهاد ايجاد پول واحد اسلامی را به کشورهای اسلامی داده است.


به نوشته اين روزنامه ، محمود احمدی نژاد در ملاقات خود با ماهاتيرمحمد نخست وزير سابق مالزی « ايجاد پول واحد اسلامی را از زمينه های بسيار مفيد در ارتقای روابط کشورهای اسلامی دانسته ، و ضمن موافقت با کليت آن گفته است « عمليات اجرايی و کارشناسی آن بايد با جديت از سوی کشورهای اسلامی پيگيری شود. »


روزنامه دولتی ايران همچنين از پيشنهاد احمدی نژاد مبنی بر تامين نفت کشورهای اسلامی در برابر دریافت کالا خبر داده ، و به نقل از وی نوشته « جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد تا انرژی اعضای دی هشت را تأمين و به صورت عادلانه با ساير کالا ها مبادله کند. »


نگرانی از بنزین 1000 تومانی


روزنامه همشهری « موج تازه نگرانی از افزايش قيمت بنزين » را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه « در پی تنگ‌تر شدن حلقه تحريم‌های غرب عليه دولت جمهوری اسلامی و اعلام طرح تحريم فروش بنزين به ايران ، موج تازه‌ای از نگرانی درباره افزايش بهای بنزين در کشور پديد آمده است. »


اين روزنامه ، در عين حال نوشته « مطرح شدن طرح تحول اقتصادی توسط شخص رئيس‌جمهوری و اعلام اينکه دولت قصد دارد يارانه‌ها را به‌صورت نقدی پرداخت کند ، به موج نگرانی‌های معيشتی مردم افزوده است. »


همشهری با اشاره به گفته وزير نفت مبنی براين که هر ليتر بنزين ۹۰۰ تومان يارانه به ‌خود اختصاص می‌دهد ، نوشته « با اين حساب هر ليتر بنزين جيره بندی شده هزار تومان ارزش واقعی دارد و هر ليتر بنزين معمولی غير جيره‌بندی نيز بايد به بهای ۷۰۰ تومان عرضه شود ، و اين در حالی است که يارانه‌ ها تنها به بهای بنزين اختصاص ندارد ، و تصميم به واقعی شدن يکباره همه قيمت‌ها موجب نگرانی شده است.»


«پرش هفتگی گرانی»


روزنامه اعتمادملی ، از« پرش هفتگی گرانی » درکشورخبر داده ، ونوشته « گزارش ‌های موجود از بازار محصولا‌ت مختلف نشان می‌دهد که با آغاز نخستين فصل از تابستان ۸۷ يک بار ديگر گرانی ميهمان سفره‌های ايرانی بوده است ، به نحوی که حالا‌ ديگر می‌توان به خوبی جهش هفتگی گرانی را تماشا کرد. »


اين روزنامه با تاکيد بر اين که « اين اتفاق تازه‌ای نيست » نوشته است : خط و سير استفاده از درآمدهای نفتی در سه سال گذشته آنقدر وسيع بوده است که به باور کارشناسان اقتصادی تا آينده‌ای نه‌چندان معلوم ، گرانی روی سر اقتصاد کشور چرخ خواهد زد.


به نوشته اعتماد ملی « گوشت ، مرغ ، تخم‌مرغ و ساير خوراکی‌ها با افزايش دوباره قيمت‌ها پيشگام گرانی‌های هفته اخير بوده‌اند. »


محاکمه عبدالحمید ریگی در زاهدان


روزنامه خراسان ، ازبرگزاری محاکمه عبدالحميد ريگی در استان سيستان وبلوچستان خبر داده ، و نوشته که پرونده برادر عبدالمالک ريگی رهبر گروه جندالله برای ارائه به دادگاه تکميل شده است.


اين روزنامه ، از قول حسين علی شهرياری نماينده زاهدان و نائب رئيس کميسيون بهداشت و درمان نوشته « احتمالا دادگاه وی که موجب به شهادت رسيدن بيش از ١٠٠ نفر شده است در استان سيستان وبلوچستان برگزار خواهد شد. »


نماينده زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنين عبدالحميد ريگی را متهم کرده که در اغلب درگيری های مسلحانه در سيستان و بلوچستان نقش داشته است.


عبدالحميد ريگی چند هفته قبل از سوی دولت پاکستان پس از يک سال بازداشت به مقامات امنيتی جمهوری اسلامی تحويل داده شد ، و روزنامه خراسان وعده داده که بخش هايی از دادگاه وی از شبکه تلويزيون دولتی «هامون » در استان سيستان و بلوچستان پخش خواهد شد.


تشکیل ستاد هماهنگی فعالیت های فرهنگی


روزنامه کيهان از تشکيل « ستاد هماهنگی فعاليت های فرهنگی کشور » خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه دليل تاسيس ستاد هماهنگی فعاليت های فرهنگی را « جلوگيری از موازی کاری » اعلام کرده و گفته است : ترکيب اعضا و شرح وظايف اين ستاد به زودی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصويب و به اطلاع عموم می رسد.


XS
SM
MD
LG