لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


روزنامه سرمايه ، به نقل از علی اکبر ولايتی مشاور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی نوشته « پذيرش بسته پيشنهادی ۵+۱ به نفع ایران است. »


به نوشته اين روزنامه ، در حالی دوشنبه گذشته برخی نمايندگان عضو کميسيون انرژی مجلس از موافقت تهران برای مذاکره با ۱+۵ و آغاز اين مذاکرات از هفته آينده خبر دادند ، مشاور بين الملل رهبر جمهوری اسلامی ضمن تاکيد بر ادامه مذاکره با غرب گفته است « هم اکنون آمريکا و آن هايی که خلاف مصالح ما عمل می کنند ، می خواهند پيشنهادها را نپذيريم و از همين رو روشن می شود که پذيرش به مصلحت ماست. »


سرمايه ، همچنين با اشاره به اينکه غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی ايران ، از پذيرش مذاکره ايران با گروه ۱+۵ خبر داده ، نوشته که ايران برای دادن پاسخ در مورد بسته پيشنهادی پنج کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل و آلمان دو هفته ديگر نيز فرصت دارد.


حمله ارگان رسمی دولت به کروبی و منتجب نیا


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، در شماره امروز خود با انتشار چندين يادداشت و گزارش رسول منتجب نيا و روزنامه اعتماد ملی را به خاطر يک چاپ يک مقاله انتقادی مورد حمله قرا داده است.


منتجب نيا در مقاله ای از محمود احمدی نژاد خواسته بود در مورد ادعاهايش مبنی بر ارتباط با امام زمان توضيح بدهد ، اما روزنامه دولتی ايران انتشار چنين مقاله ای را« هتاکی به رئيس جمهور » ناميده ، و روزنامه اعتماد ملی را به ريختن « آب در آسياب دشمن » متهم کرده است.


ارگان رسمی دولت ، همچنين با اشاره به خبر صدور حکم بازداشت محمد جواد حق شناس ، مدير مسئول روزنامه اعتماد ملی ، مهدی کروبی را با آيت الله منتظری مقايسه کرده ، و احتمال داده که آنچه بر منتظری رفت در مورد کروبی را نيز تکرار شود.


اين روزنامه همچنين رسول منتجب نيا که خود روحانی و نويسنده مقاله انتقادی عليه احمدی نژاد است را به توطئه « براندازی دولت و نظام » متهم کرده است.


روزنامه ايران از مقامات امنيتی و قضايی خواسته تا « عقبه های مخرب و فتنه گر اين گونه تحريک آفرينی ها در حوزه های علميه را که توسط يک فرد منتسب به روحانيت علنی شده است ، شناسايی و توطئه براندازی دولت و نظام را تعقيب ، و چشم فتنه را در نطفه کور نمايند. »


«صحنه ، صحنه جنگ است»


روزنامه کيهان ، در سرمقاله ای با عنوان « پهنه پنهان جنگ » نوشته است « صحنه ، صحنه جنگ است با همه پيچيدگی هايش ، و غفلت و آسودگی و خاطرجمعی و خوش باشی و خود مشغولی اول شبيخون است در چنين جنگ پرحادثه اما بی سر و صدايی. »


اين روزنامه با طرح اين پرسش که « آيا ايران در معرض تهاجم است؟ » احتمال وقوع جنگ را کم ارزيابی کرده ، اما نوشته « دشمن به شيوه های ديگر جنگ اميد بسته ؛ جنگ نرم و بی صدای اطلاعاتی- روانی در کنار خرابکاری و تروريسم پنهان اقتصادی با هدف رخنه و ضربه در عمق کشور و نظام مسئله ای است که با توجه به پيچيدگی و ناپيدايی و در عين حال اثرگذاری آن همواره در مواجهه کشورهای متخاصم مورد اهتمام واقع شده است. »


کیهان در ادامه خواستار آن شده تا با کسانی که از آن ها با عنوان « عوامل ميدانی » نامبرده برخورد شود ، و نوشته «عوامل ميدانی که گاه و بيگاه به تروريسم سياسی و رسانه ای در کنار خرابکاری و ترور اقتصادی ، و به هم ريختن فضای روانی در اين عرصه همت می گمارند ، بی ترديد بخشی از نقشه شبيخون دشمن هستند. »


«پرونده پالیزدار داغ تر می شود»


روزنامه جام جم ، خبرداده که « پرونده پاليزدار داغ‌تر می‌شود. » به نوشته اين روزنامه ، سخنگوی قوه قضاييه روز سه شنبه با اعلام ابعاد ديگری از پرونده باند پاليزدار گفت « براساس دستور رئيس‌ قوه قضاييه ، تا درآوردن چشم فتنه در اين پرونده ، هر کس در هر مقام و موقعيتی و در هر کدام از قو ا، قطعا مورد بررسی و تحقيقات قرار می‌‌گيرد. »


به نوشته روزنامه جام جم ، عليرضا جمشيدی با اشاره به اين که « پس از دستگيری باند پاليزدار ، اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده‌ای منتشر شد » نوشته که این اسناد « نخست مربوط به شخصيت‌های سياسی ، مذهبی ، علما و مراجع و ديگری حوزه اقتصاد ، متمرکز بر ضعف‌های سيستم اقتصادی ، حوزه انرژی و اطلاعات مربوط به نفت و گاز و انرژی اتمی و همچنين حوزه نظامی » بوده است.


اين روزنامه همچنين به نقل از سخنگوی قوه قضائيه از روش های باند پاليزدار برای دستيابی به اطلاعات محرمانه و سری خبر داده و نوشته « در برخی حوزه‌ها با به کارگيری فردی که از طريق هک کردن سيستم‌های اطلاعاتی ، به تحصيل مال می‌پرداخته ، اطلاعات سری را خارج می‌کردند ، و در برخی بخش‌ها مثل مجلس و سازمان بازرسی در پوشش تحقيق و تفحص ، از پرونده‌های محرمانه تصويربرداری يا اصل آن را خارج می‌کردند. »


موادمخدر؛اهرم تازه ای در پرونده هسته ای


روزنامه اعتماد ، خبر داده که مواد مخدر به اهرم تازه ای در جریان جدال بر سر پرونده هسته ای تبدیل شده است.


اين روزنامه با اشاره به اين که « سايه منازعه هسته يی به وجود آمده ميان ايران و غرب اين روزها آنقدر گسترش يافته که بتواند با عبور از حوزه سياسی و اقتصادی به فاز اجتماعی نيز تسری پيدا کند » نوشته است : آنچه احمدی نژاد در مراسم روزجهانی مبارزه با مواد مخدر در لفافه خطاب به کشورهای قدرتمند گفت در واقع توصيه يا تهديد بود.


به نوشته اعتماد « حدود ۶۰ درصد هروئين ورودی به بريتانيا از مسير ايران عبور می کند و برخی اين ميزان را حتی تا ۹۰ درصد برآورد کرده اند، و به گفته دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، از ۲۵۰۰ تن مواد مخدری که سالانه به ايران وارد می شود ، ۹۰۰ تن کشف ، ۵۰۰ تن استفاده و يک هزار و يکصد تن از ايران به مقصد اروپا و کشورهای حاشيه خليج فارس خارج می شود. »


اين روزنامه با اشاره به تهديد متقابل اتحاديه اروپا در خصوص قطع کمک به ايران در بخش مبارزه با مواد مخدر ، نوشته « بنا بر پيشنهادی که برخی مقامات غربی به عنوان تهديدی عليه ايران مطرح کرده اند ، به همان ميزان که اروپا با خطر مواد مخدر روبه رو خواهد شد ، ايران نيز از آسيب های چنين اقدامی مصون نخواهد ماند. »


XS
SM
MD
LG