لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد در گزارشی آثار سقوط قيمت نقت خام به زیر ۷۰ دلار را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « زنگ خطر برای اقتصاد های نفتی به صدا درآمده است. »


به نوشته اين روزنامه در حالی که ۲۵ تير ماه سالجاری رئيس دولت نهم گفته بود « قيمت نفت ديگر به پايين تر از ۱۰۰ دلار نخواهد رسيد ، چون عواملی که دست اندرکار بازار نفت هستند ، به راحتی نمی توانند چنين اقدامی را انجام دهند ، و چنين کاری موجب دگرگونی مناسبات اقتصادی جهان خواهد شد » ، اين پيش بينی محمود احمدی نژاد با گذشت ۹۰ روز نقش برآب شد و قيمت نفت ۵۰ درصد سقوط کرد.


اعتماد با اشاره به اينکه « اکنون قيمت نفت ايران به زير ۶۵ دلار در هر بشکه رسيده » نوشته ايران به عنوان کشوری که بيش از ۸۰ درصد اقتصاد آن به درآمدهای نفتی وابسته است با مشکل روبه رو می شود.


اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده اگرچه به گمان بسياری از کارشناسان سيل عظيم درآمدهای نفتی در دو سال اخير می توانست ايران را به يکی از اقتصادهای برتر دنيا تبديل کند ، اما نه تنها اين گونه نشد بلکه تورم در کشور به مرز ۳۰ درصد رسيده،و دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است.


کنترل محلات با دوربين مداربسته


روزنامه کيهان ، از نصب دوربين های مدار بسته در محلات تهران خبرداده ، و به نقل از جانشين فرمانده نيروی انتظامی نوشته « به زودی و با طی مراحل نصب، محله های جرم خيز با دوربين مدار بسته کنترل می شوند. »


به گزارش اين روزنامه ، احمدرضا رادان گفتهاست : از اين پس پليس مانند شهرداری که به وسيله دوربين ، ترافيک را کنترل می کند ، مأموريت خود را برای کنترل جرم انجام می دهد.


به نوشته اين روزنامه ، اين فرمانده ارشد نيروی انتظامی ، همچنين ازفيلمبرداری توسط برخی از اتومبيل های پليس نيز خبرداده ، و گفته « امسال تعدادی از پليس استيشن های مجهز به دوربين فيلمبرداری نيز در محل های موردنظر برای کنترل جرم مستقر خواهند شد. »


«ذخيره ارزی؛۶ ميليارد»


روزنامه جام جم ، از قول رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داده « صندوق حساب ذخيره ارزی منهای تعهدات آن تنها ۶ ميليارد دلا‌ر موجودی خالص دارد. »


به نوشته اين روزنامه ، رضا عبداللهی گفته « اين که مجلس در اين زمينه کاملا بی‌اطلاع باشد ، اين گونه نيست. موجودی حساب ذخيره ارزی تا پايان شش ماه امسال بالغ بر ۲۶ ميليارد دلار است. اما موجودی خالص آن تنها به ۶ ميليارد دلار می‌رسد. »


جام جم همچنين از قول اين نماينده مجلس نوشته « ما برای ۶ ماهه اول سال ۸۷ يعنی تا پايان شهريور ماه گزارشی از اجرای بودجه تهيه کرده‌ايم. اين گزارش شامل ۴۱ بند است که نشان می‌دهد دولت در انجام کداميک از تکاليف قانونی مصوب مجلس دقيق عمل نکرده است. »


به نوشته اين روزنامه « دولت ظرف سه سال گذشته ۱۹۷ ميليارد دلار نفت فروخته است و همه آن را مصرف کرده است. »


ضرب و شتم يک دانشجو


روزنامه کارگزاران ، در گزارش مفصلی ماجرای ضرب و شتم يک دانشجوی دختر توسط مسولان حراست و انتظامات دانشگاه رودهن را مورد توجه قرار داده ، و نوشته درگيری ميان مسولان حراست دانشگاه و اين دختر دانشجو در محوطه بيرون دانشگاه روی داده ، و علت اين درگيری هم به گفته دانشجويان ديگر تعقيب دختر دانشجو در خارج از دانشگاه بوده است.


به گزارش اين روزنامه « پس از خروج اين دختر دانشجو از دانشگاه يکی از ماموران زن حراست به تعقيب او می پردازد ، و دانشجوی وحشت زده که قصد فرار از دست اين مامور را داشته مورد ضرب و شتم اين مامور حراست و چند نفر از ماموران مرد انتظامات قرار می گيرد. »


کارگزاران همچنين از قول دانشجويان معترض به اين ماجرا نوشته « اين اولين‌بار نيست که چنين برخوردهايی با دانشجويان اين واحد دانشگاه آزاد اتفاق می‌افتد. »


انصراف از استخدام معلمان حق التدريس


روزنامه سرمايه از قول وزير آموزش و پروش خبر داده که اين وزارتخانه امسال هيچ نيروی جديدی را استخدام نخواهد کرد.


به نوشته اين روزنامه ، عليرضا علی احمدی دليل اين مساله را کسری بودجه اعلام کرده ، و گفته « قرار بود لايحه ای در خصوص کسری بودجه آموزش و پرورش به مجلس تقديم شود ، اما چون بخش های ديگر غير از آموزش و پرورش نيز با کسری بودجه مواجه هستند مسوولان تلاش می کنند لايحه اصلاحيه متمم بودجه برای تمام وزارتخانه ها و دستگاه ها تنظيم و تا چند ماه ديگر يکباره به مجلس ارائه شود. »


به گزارش اين روزنامه وزير آموزش و پرورش همچنين بلرخلاف وعده قبلی اش در خصوص استخدام ۵ هزار معلم حق التدريسی و ۵ هزار مربی پرورشی تا اول مهرماه ۸۷ ،گفته که امسال موضوع استخدام اين معلمان مورد بررسی قرار می گيرد.


روزهای يکشنبه و سه شنبه هفته گذشته ، جمعی از معلمان حق التدريسی در اعتراض به تعويق استخدام خود ، در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.


XS
SM
MD
LG