لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از اولتیماتوم دولت به بازاريان معترض خبر داده و نوشته که رئيس شورای اصناف ، بازاريان معترض را به معاملات قاچاق متهم کرده است.


به نوشته اين روزنامه « انتظار می رفت با دستور محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران به وزير امور اقتصاد مبنی بر توقف دو ماهه اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده ، بازاری ها دست از اعتراض بکشند و کره کره مغازه های خود را بالا ببرند ، اما ديروز بازار اصفهان و تهران کماکان در اعتراض به سر می بردند. »


اعتماد نوشته ادامه اين اعتراض ها باعث شد اعضای هيات رئيسه اصناف ، معترضان را « قاچاقچی » يا « کسانی که از جاهای ديگر خط می گيرند » ناميده ، و ادعا کنند که « دست های پنهان » در اعتراض بازاريان وجود دارد.


به نوشته اين روزنامه ، محمد آزاد رئيس شورای اصناف کشور گفته است بازاريان معترض ، معاملات قاچاق دارند که با اجرای قانون ماليات بر ارزش افزده دست آنها رو می شود.


وی در عين حال خبر داده که بازار فرش دستباف در تهران نيز روز شنبه به اعتصاب بازاريان پيوسته اند ، و گفته عمده پارچه فروشان يا بنکداران پارچه ای هم که روز شنبه واحد صنفی خود در بازار تهران را تعطيل کردند ، فروشندگان پارچه های خارجی و قاچاقچی هستند.


«اصولگرايان و عبور از احمدی نژاد»


روزنامه رسالت ، در سرمقاله ای با عنوان « اصولگرايان و عبور از احمدی نژاد » به بررسی احتمال کنار گذاشتن رئيس جمهور فعلی در دور آتی انتخابات رياست جمهوری پرداخته است.


امير محبيان نويسنده سرمقاله يک شنبه رسالت ، ضمن مقايسه ارائه اخبار و تحلیل هایی در خصوص عبور اصولگرايان از احمدی نژاد با انتشار اخبار مشابهی در سال ۸۰ در خصوص عبور اصلاح طلبان از محمد خاتمی رئیس مهور وقت ، عبور اصولگرايان به معنای نفی احمدی نژاد را رد کرده ، اما ادعا کرده که احتمال عبور از احمدی نژاد به دليل سرعت کم وی در تحقق وعده های داده شده ، وجود دارد.


سرمقاله نويس اين روزنامه همچنين با اشاره به اينکه « احمدی‌نژاد و کابينه او بخشی از ظرفيت‌های اصولگرايی هستند و نه تمامی آن » تاکيد کرده «اصولگرا از آن جهت که اصولگراست هيچ‌گاه نبايد که آن چنان بر کرسی صدارت تکيه زده و در برابر جمهور مومنين ايستادگی کند که عدالت و خلوص او به زير سوال رود. »


روزنامه رسالت با چنين مقدماتی ، تاکيد کرده « عبور در ميان اصولگرايان منطقا معنا ندارد زيرا بقای بر پست به شرط تحقق آرمان‌ها معنا دارد و لاغير ، و آزمايش اصولگرايی در همين نطقه حساس است. »


«کاهش صادرات نفت ايران»


روزنامه سرمايه ، از کاهش صادرات نفت ايران خبر داده و نوشته « توليد روزانه نفت در سه ماهه اول سال ۸۷ به طور متوسط به چهار ميليون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسيده که از اين ميزان دو ميليون و ۳۷۲ هزار بشکه در روز صادر شده است. »


اين روزنامه به نقل از گزارش جديد بانک مرکزی نوشته « توليد روزانه نفت در سال ۸۳ و دولت خاتمی سه ميليون و ۹۱۵ هزار بشکه بوده که از اين ميزان دو ميليون و ۶۶۸ هزار بشکه در روز صادر شده است. »


سرمايه با مقايسه دو آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نوشته « در دولت نهم ميزان صادرات نفت روزی ۲۹۶ هزار بشکه نسبت به اواخر دولت هشتم (خاتمی) کاهش داشته است. »


اين روزنامه همچنين در يادداشت جداگانه ای نوشته که کاهش صادرات نفت ايران در بهار امسال باعث شد ايران جايگاه دوم خود را در صادرات نفت اوپک به کشور امارات بدهد و با مقام سوم صادرات نفت در بين کشورهای عضو اوپک تنزل کند.


«تصويب بودجه ۲۵۰ ميليون دلاری خريد ماهواره»


روزنامه جام جم ، اختصاص ۲۵۰ ميليون دلار برای خريد ماهواره صدا و سيما با تصويب مجمع تشخيص مصلحت را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، مجمع تشخيص مصلحت نظام در جديدترين جلسه اش دو طرح و لايحه مربوط به اختصاص بودجه خريد ماهواره برای سازمان صدا و سيما را که پس از تصويب مجلس با مخلفت شورای نگهبان مواجه شده بود ، بررسی کرده است.


جام جم نوشته مجمع تشخيص مصلحت با تائيد نظر مجلس شورای اسلامی در قبال مخالفت شورای نگهبان بودجه ۲۵۰ ميليون دلاری برای خريد ماهواره تلويزيونی و ساير امکانات مربوط به آن را تصويب کرد.


تغيير فرماندهان ارشد نيروی انتظامی


روزنامه کيهان ، از تغيير فرمانده نيروی انتظامی تهران خبر داده و نوشته احمد رضا رادان فرمانده فعلی اين نيرو در تهران ارتقا يافته است.


به نوشته اين روزنامه رئيس مرکز اطلاع رسانی نيروی انتظامی همچنین از انجام جابجايی هايی در سطوح فرماندهان اين نيرو خبر داده ، و گفته « از روز دوشنبه ، احمدرضا رادان که به درجه سرتيپ دومی ارتقا يافته ، جايگزين حسين ذوالفقاری ، جانشين فرماندهی کل نيروی انتظامی می شود و جای خود در فرماندهی نيروی انتظامی تهران بزرگ را به عزيزالله رجب زاده می دهد.»


کيهان همچنين نوشته که محمد رويانيان فرمانده فعلی راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی نيز جای خود را به سرتيپ کمال هاديان فر داده است.


XS
SM
MD
LG