لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

افزایش بهای نفت در پی قصد آمریکا برای تحریم بیشتر ایران


صادرات نفت ایران پس از تحریم‌های اخیر به نصف رسیده است
صادرات نفت ایران پس از تحریم‌های اخیر به نصف رسیده است

یک روز پس از اعلام آن‌که دولت آمریکا قصد دارد بخش‌های بیشتری از اقتصاد ایران را با تحریم مواجه کند، بهای جهانی نفت به رکورد خود در سال ۲۰۱۹ رسیده و از هر بشکه ۶۹ دلار فراتر رفت.

نفت خام برنت با ۲۶ سنت افزایش به ۶۹ دلار و ۲۹ سنت رسید، یعنی به بالاترین رقم در سال ۲۰۱۹.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر علیه ایران و همچنین خبر توقف کار یکی از پایانه‌های اصلی نفتی ونزوئلا باعث این افزایش قیمت شده‌است. پایانه نفتی خوزه ونزوئلا به دلیل قطع برق فعالیتش متوقف شده‌است.

یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ که نامش فاش نشده روز دوشنبه گفت دولت آمریکا در حال بررسی تحریم بخش‌های جدید از اقتصاد ایران است که تاکنون مورد تحریم قرار نگرفته‌اند.

صادرات نفت ایران پس از تحریم‌های اخیر به نصف رسیده و از جمله به خاطر این کاهش، صادرات اوپک در ماه مارس به پایین‌ترین میزان خود در چهار سال اخیر تنزل کرد.

هم‌اکنون ایران روزانه حدود ۱٫۱ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند که نسبت به اوایل سال گذشته نصف شده‌است. اخیراً نشریه پلاتز گزارش داد که آمریکا در نظر دارد صادرات نفت ایران را دوباره کاهش دهد.

داده‌های اقتصادی همچنین نشان از پیشرفت اقتصادی ایالات متحده و چین دارند که این نیز چشم‌انداز تقاضای بیشتر نفت و متعاقباً بالا رفتن بهای نفت را در پی داشته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، عربستان سعودی نیز بیش از آنچه توافق کرده بود تولید نفت خود را کاهش داده و این امر به افزایش قیمت نفت کمک کرده‌است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای اخیر با انتشار یک توئیت خواستار افزایش تولید کشورهای عضو اوپک شد. آقای ترامپ در این پیام کوتاه، بازار جهانی نفت را شکننده خواند و افزود که قیمت نفت به گفته او «زیادی بالا رفته است».

یک مقام ارشد دولت ترامپ که نام او فاش نشده به رویترز گفته‌است که افزایش تولید داخلی نفت ایالات متحده می‌تواند بخشی از کمبود نفت به خاطر کاهش تولید ایران را جبران کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG