لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

«تنها یک فرودگاه» در ایران سودآور است


فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» در نزدیک تهران تنها فرودگاه سودآور ایران اعلام شده است
فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» در نزدیک تهران تنها فرودگاه سودآور ایران اعلام شده است

سال گذشته اعلام شده بود تنها ۵ فرودگاه در ایران سودده هستند اما بر اساس آخرین گزارش شرکت فرودگاه‌های کشور تنها یک فرودگاه در ایران سودده است.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ایران گفته است: «این‌که بگوییم یک فرودگاه اقتصادی نیست از نظر منطقی صحت ندارد، زیرا قطعا فرودگاه خدماتی ارائه می‌کند که هر منطقه به آن نیاز دارد، اما واقعیت این است که در حال حاضر جز فرودگاه امام خمینی در ایران هیچ فرودگاه سودآور دیگری نیست و بعضی از فرودگاه‌ها مانند مشهد به دنبال آن هستند که میزان درآمدهای خود را تا حدی افزایش دهند که البته هنوز به مرحله‌ سودآوری نرسیده‌اند.»

وی افزود: «همان طور که در حال حاضر ساخت دو فرودگاه جدید در دستور کار قرار دارد، چند طرح فرودگاهی دیگر نیز در مرحله مطالعاتی به سر می‌برند و در صورت وجود تقاضا و برنامه‌‌ریزی در این حوزه می‌توان انتظار داشت ساخت فرودگاه‌های جدید در دستور کار قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که فرودگاه‌های کوچک تقریبا هیچ درآمدی ندارند و تمام هزینه‌های آنها در راستای برنامه‌ریزی برای عدالت جغرافیایی و دسترسی همه مردم به امکانات زیرساختی اجرایی می‌شود.»

پیش‌تر اعلام شده بود ۹۰ درصد فرودگاه‌های ایران زیان‌ده است و در میان تمام فرودگاهای ایران تنها پنج فرودگاه زیان نمی‌دهند که این فرودگاه‌ها هم دارای زیر ساخت‌های قدیمی و نامناسبی هستند. با این که در برخی فرودگاه‌ها تعداد مسافران بسیار بیشتر از تعداد هواپیماها و ظرفیت فرودگاه‌های کشور است، در بسیاری از شهرها به دلیل پایین بودن حجم مسافران، فرودگاه‌ها ضرر می‌دهند.

در حالی فرودگاه امام خمینی تنها فرودگاه سودده ایران اعلام شده که برخی فرودگاه‌های ایران طی دو سال اخیر با افزایش چندین برابری پروازهای خارجی روبه‌رو بوده‌اند. برای رفع نیاز، این فرودگاه‌ها در دست توسعه قرار دارند.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه اصفهان گفته است: «با تکمیل ظرفیت زیرساختی ترمینال مسافران خارجی در فرودگاه اصفهان ظرفیت پذیرش مسافران این فرودگاه حدود ۲.۵ برابر می‌شود. طرحی که در حال حاضر در فرودگاه اصفهان پیگیری می‌شود، افزایش فضای ترمینال خارجی فعلی مسافران خارجی است که در قالب توریست به اصفهان می‌آیند. این برنامه عمرانی که در قالب یک طرح ۱۵ ماهه در دستور کار قرار گرفته می‌تواند ظرفیت فرودگاه را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و امکان خدمت‌رسانی به مسافران خارجی را بیش از گذشته فراهم آورد. در حال حاضر پنج ایرلاین بین‌المللی در اصفهان حاضر هستند و با بهبود شرایط زیرساختی می‌توان انتظار داشت که تعداد آنها در آینده افزایش پیدا کند. تعداد توریست‌های خارجی وارد شده به اصفهان از سال ۱۳۹۱ تاکنون رشدی ۵۰۰ درصدی داشته است »

هم‌اکنون توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان از اولیت‌های اصلی دولت ایران است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دراین باره گفته است: «فرودگاه اصفهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که این فرودگاه نیز توسعه می‌یابد و با توجه به این که این شهر یکی از مراکز توسعه گردشگری است فرودگاه اصفهان باید بتواند در سطح بین‌المللی فعالیت و رقابت کند. علاوه بر توسعه سه فرودگاه امام، مشهد و اصفهان، برای توسعه و بهسازی کامل چهار فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز در حال مذاکره هستیم. امیدواریم با این قراردادها هفت فرودگاه بین‌المللی ایران را به طور کامل بازسازی کنیم. در زمینه فرودگاه‌ها صد درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط طرف خارجی در تهران، اصفهان و مشهد صورت می‌گیرد. یعنی سفارش کالا داده نشده است. در واقع آنها در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و اصلاً چیزی خریداری نمی‌شود. در زمینه فرودگاه‌ها صد در صد سرمایه‌گذاری از محل خارج و به صورت بت [بیع متقابل] است؛ با این شرط که در مراحل مختلف مهندسی و اجرایی از حداکثر توان مهندسی داخلی استفاده کنند.»

در ایران امید می‌رود با خرید هواپیماهای کوچک برخی از فرودگاه‌های محلی هم فعال‌تر شوند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ خرید این هواپیماها گفته است: «با خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد، فرودگاه‌هایی که به دلیل نبود ناوگان مناسب فعالیت بسیار کمی داشتند عملیاتی می‌شوند. در واقع در تمام مناطق محروم شبکه پروازی را ایجاد می‌کنیم. با قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای تی آر کوتاه برد به دنبال این هستیم که یک ناوگان فقط مخصوص مناطق محروم و فرودگاه‌های درجه دو و سه تأمین کنیم. اگر می‌خواهیم کشور و مناطق محروم توسعه یابد سریع‌ترین و ارزان‌ترین، راه توسعه صنعت هوانوردی است.»

فرودگاه‌های ایران با شرایط استاندارد فاصله بسیار زیادی دارند هم‌اکنون قطر و امارات متحده عربی با توسعه خطوط هوایی و توسعه زیرساخت‌های بسیار قوی به‌ویژه فرودگاه‌های مدرن به کانون پروازی و ترانزیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌اند. فرودگاه بین‌المللی دبی به تنهایی در سال توان پذیرش ۷۰ میلیون مسافر را دارد این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تنها می‌تواند سالی ۶ میلیون مسافر را پذیرش کند.

XS
SM
MD
LG