لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

مواد مخدر؛ موضوع پرونده ۴۳ درصد از زندانیان ایران


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، می‌گوید: پارسال، ۲۷۳۱ معتاد بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان باختند
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، می‌گوید: پارسال، ۲۷۳۱ معتاد بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان باختند

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی و معاون وزیر کشور، روز دوشنبه با بیان اینکه پرونده ۴۳ درصد از جمعیت زندانیان در ایران، مرتبط با مواد مخدر است، شمار زندانیان در ایران را ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در سال اعلام کرد.

این مقام وزارت کشور که در نشست مشترکی با نمایندگان عضو فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی سخن می‌گفت، شمار زندانیان مربوط به جرایم موادمخدر را ۹۵ هزار نفر اعلام کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور همچنین آمار هشت میلیون معتاد به مواد مخدر در ایران را، آماری «برخلاف واقع» توصیف کرد که به گفته او در جهت «سیاه‌نمایی در جامعه»، اعلام شده است.

این مقام وزارت کشور آمار دقیقی از شمار معتادان به موادمخدر اعلام نکرد، اما پیش از این در تیرماه پارسال، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمار مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر در ایران را دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام کرد.

پس از آن، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرده بود که باید به آن آمار ۲۰ یا ۳۰ درصد افزود به این معنا که شمار واقعی معتادان به مواد مخدر در ایران را باید چیزی در حدود سه میلیون و ۳۶۹ هزار تا سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر دانست.

به گفته تقی رستم‌وندی، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، هم اکنون ۸۰۰ هزار نفر از شبکه درمان مواد مخدر خدمات می گیرند و نام آن ها در سامانه مربوطه، ثبت شده است.

او سرانه درمان معتادان در دنیا برای هر معتاد به مواد مخدر را ۲۰ دلار اعلام کرد که به گفته این مقام وزارت کشور این رقم در ایران، برای هر نفر فقط نیم دلار در نظر گرفته شده است.

پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز که روز دوشنبه در نشستی خبری حاضر شده بود، از سوءمصرف مواد و اور دوز منتهی به مرگ دو هزار ۷۳۱ معتاد در سال ۹۶ خبر داد که از این تعداد ۳۲۷ نفر زن بوده‌اند.

آن طور که افشار گفته، میزان مرگ و میر ناشی از عوارض مصرف موادمخدر در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵، کاهشی ۴٫۹ درصدی داشته است، در سال ۹۵، مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر به دو هزار و ۸۷۲ نفر رسیده بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین اعلام کرد که در سال گذشته، سال ۱۳۹۶، یک میلیون معتاد در ۸ هزار و ۶۰۰ مرکز درمانی، سم زدایی و تحت درمان با مواد نگهدارنده قرار گرفته اند.

آمار و ارقام مربوط به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر با حساسیت‌های امنیتی همراه است و انتشار آمار و اطلاعات مربوط به آن معمولا با سخت‌گیری‌هایی همراه می‌شود.

عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در آذرماه پارسال از آنچه «پنهان کاری» در اعلام آمار آسیب‌های اجتماعی‌ در ایران می‌نامید، انتقاد کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری خانه ملت، و رادیوفردا؛ ا.ح./م.ا.
XS
SM
MD
LG