لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

یک نفر در ارتباط با بسته‌های مشکوک در آمریکا بازداشت شد


سزار سایاک مظنون بازداشت شده
سزار سایاک مظنون بازداشت شده

گزارش ها حاکی است که یک نفر در ارتباط با بسته‌های مشکوک انفجاری در فلوریدا بازداشت شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه چهارم آبان در کاخ سفید ضمن اعلام این خبر تاکید کرد تمام کسانی که در این اقدام داست باشند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا از اقدام سریع نیروهای امنیتی برای دستگیری این مظنون مرتبط با بسته های مشکوک تقدیر کرد.

آقای ترامپ تصریح کرد، اقدامات تروریستی جایگاهی در آمریکا ندارد.

در همین حال گزارش ها حاکی است جف سشنز، دادستان کل آمریکا به کاخ سفید رفته بود تا رئیس جمهوری آمریکا را جریان آخرین تحقیقات قرار دهد.

گفته می شود، جف سشنز ساعت دو و نیم بعد از ظهر جمعه در واشینگتن کنفرانس خبری برگزار کرد.

ماموران پلیس «خودروی ون» این فرد را در شهر پلنتشن فلوریدا به مرکز تحقیقات انتقال داده‌اند.

فاکس نیوز می گوید، فرد بازداشت شده مردی ۵۶ ساله است که سابقه کیفری دارد.

شبکه خبری «سی ان ان» نیز می گوید، فرد بازداشت شده سزار سایاک نام دارد که به دلیل سوابق کیفری برای پلیس فلوریدا فردی شناخته شده بود.

در همین حال رسانه های می گویند، مرد بازداشت شده یک راستگرای افراطی است.

تاکنون ۱۲ بسته های مشکوک کشف شده است و روز جمعه نهادهای مسئول در آمریکا دو بسته مشکوک دیگر را کشف کردند که برای سناتور کوری بوکر و جیمز کلپر رییس سابق اطلاعات ملی آمریکا ارسال شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول اف بی آی گزارش می دهد که یازدهمین بسته مشکوک که در یک مرکز تفکیک اداره پست در فلوریدا کشف شده به آدرس کوری بوکر سناتور دمکرات ایالت نیوجرزی پست شده بود. دوازدهمین بسته نیز برای جیمز کلپر رییس سابق اداره اطلاعات ملی آمریکا و به آدرس شبکه خبری سی ان ان ارسال شده است.

جیمز کلپر در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت:«هیچ تردیدی ندارم که این اقدامات تروریسم داخلی است.»

به گفته مقامات پلیس میامی روز پنجشنبه واحدهای کشف بمب و ماموران اف بی آی یک مرکز توزیع اداره پست در حوالی این شهر را بازرسی کردند.

کرستن نیلسن وزیر امنیت میهن آمریکا گفت به نظر می رسد که ایالت فلوریدا نقطه ارسال برخی از این بسته ها است

او روز پنجشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت:«برخی از بسته ها که از طریق پست ارسال شده اند در ایالت فلوریدا فرستاده شده اند. اطمینان دارم که این فرد یا افراد بازداشت خواهند شد.»

مقامات مسئول ارسال این بسته ها را یک اقدام تروریستی می دانند. ارسال این بسته ها کمتر از دو هفته قبل از انتخابات میان دوره ای اتفاق می افتد که ممکن است تعادل قوا بین دو حزب اصلی در کنگره آمریکا را تغییر دهد.

تمامی افرادی که این بسته ها برای آنها ارسال شده معمولا از سوی افراد دست راستی مورد حمله قرار گرفته اند. این بسته ها برای باراک اوباما، هیلاری کلینتون، جو بایدن معان رییس جمهور سابق و جورج سوروس از حامیان مالی حزب دمکرات ارسال شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول اف بی ای می نویسد آدرس بازگشت حداقل پنج بسته دفتر دبی واسرمن در فلوریدا بوده است. او عضو مجلس نمایندگان و رییس سابق کمیته ملی حزب دمکرات است.

یک منبع مطلع گفت نهادهای مسئول معتقدند این بسته ها که قبل از رسیدن دست دریافت کننده کشف شده اند در مرحله ای از سیستم توزیع اداره پست آمریکا عبور کرده اند. تاکنون هیچیک از بسته ها منفجر نشده و کسی آسیب ندیده است.

یک مقام اف بی آی گفت به نظر می رسد که همه این بسته ها از راهنمای ساخت بمب که در اینترنت به راحتی قابل دسترسی است ساخته شده اند.

رییس پلیس نیویورک که دو مورد از بسته ها در آنجا کشف شده اند گفت این بسته ها مواد منفجره «موثر» تلقی می شوند و نه یک شوخی فریبکارانه.

ویلیام سوئینی، معاون اف بی آی نیز در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت :«هنوز احتمال دارد که بسته های دیگری در راه باشند و یا در آینده ارسال شوند.»

مقامات مسئول تاکنون اعلام نکرده اند که کارایی این وسایل انفجاری در چه حدی است. ولی کارشناسان مواد منفجره می گویند با توجه به نحوه ساخت ابتدایی آنها به نظر می رسد که هدف اصلی ایجاد هراس است و نه کشتن افراد.

افرادی دیگری که این بسته ها برای آنها ارسال شده عبارتند از اریک هولدر دادستان کل سابق، جان برنان رییس سابق سیا، مکسین واترز عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا و رابرت د نیرو هنرپیشنه مشهور آمریکایی .

دونالد ترامپ که در اولین واکنش خود به این حوادث روز چهارشنبه خواستار «وحدت» و شیوه های مدنی شد روز پنجشنبه باری دیگر به رسانه هايی که آنها را «نفرت انگیز» توصیف کرد به شدت حمله کرد.

با استفاده از گزارش رویترز ؛ ش.ر-خ

XS
SM
MD
LG