لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

تسلیم ۳۰۰ شبه‌نظامی جدایی‌طلب بلوچ در پاکستان


ثناءالله زهری، سروزیر ایالت بلوچستان در مراسم تشییع سربازان کشته شده در بلوچستان
ثناءالله زهری، سروزیر ایالت بلوچستان در مراسم تشییع سربازان کشته شده در بلوچستان

مقام‌های پاکستان از تسلیم شدن بیش از ۳۰۰ شبه‌نظامی جدایی‌طلب بلوچ در ماه‌های گذشته در این کشور خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۲۱ آذر) با انتشار این خبر نوشته که تسلیم این شبه‌نظامیان بخشی از تلاش‌های دولت پاکستان برای پایان دادن به یک دهه اقدامات نظامی این شبه‌نظامیان در استان بلوچستان در جنوب غرب پاکستان است.

اسلام‌آباد تلاش کرده که از طریق اعلام عفو و پاداش مالی به سربازان و فرماندهان جدایی‌طلب مستقر در پناهگاه‌های بیابانی، به بازگشت آنها به شهرها کمک کند.

بر اساس این گزارش، ۳۱۳ شبه‌نظامی از سه گروه جدایی‌طلب مختلف، در مراسمی در فرمانداری ایالت بلوچستان در شهر کویته، سلاح‌های خود را به نواب ثناءالله زهری، سروزیر این ایالت تحویل دادند.

زهری در این مراسم که روز شنبه هفته جاری برگزار شد، گفت به چالش کشیدن قوانین پاکستان را تحمل نمی‌کند، اما «همه افرادی که حاکمیت و یکپارچگی کشور اعتقاد دارند را در آغوش می‌کشد و از آنها استقبال می‌کند.»

آن‌طور که مقام‌های رسمی پاکستان اعلام کرده‌اند، طی ۱۸ ماه گذشته، نزدیک به دو هزار شبه‌نظامی جدایی‌طلب خود را تسلیم حکومت کرده‌اند.

در آوریل گذشته نیز دولت مراسم مشابهی برگزار کرد که در آن ۴۰۰ شبه‌نظامی، سلاح‌های خود را به صورت داوطلبانه زمین گذاشته و تحویل دادند.

بر اساس توافقی که دولت با این شبه‌نظامیان کرده، به سربازان مبلغی معادل ۵۰۰ روپیه (۴۷۰۰ دلار) و به فرماندهان جدایی‌طلب، مبلغی معادل ۹۵۰۰ دلار پرداخت می‌شود تا پس از کنار گذاشتن فعالیت‌های مسلحانه بتوانند همراه با خانواده‌هایشان، زندگی تازه‌ای را آغاز کنند.

یکی از دلایل تلاش مضاعف اسلام‌آباد برای برقراری امنیت در بلوچستان، هشدار چین به این کشور به دلیل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای است که پکن در زمینه جاده‌سازی و راه‌آهن مابین دو کشور کرده که از منطقه بلوچستان می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG