لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

واکنش به انتقاد ترامپ؛ پاکستان سفیر آمریکا را احضار کرد


خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان
خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان

در پی انتقاد توییتری تند دونالد ترامپ از دولت پاکستان، این کشور روز دوشنبه، ۱۱ دی‌ماه، سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد را احضار کرد. وزیر خارجه پاکستان نیز توییت ترامپ را «بازی سیاسی» خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی چنین اظهار نظر کرد که کشورش سال‌ها «ابلهانه» به پاکستان کمک مالی کرده، اما در مقابل هیچ نگرفته است.

او در این توییت خود نوشت: «آمریکا در ۱۵ سال گذشته ابلهانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک مالی کرده، و آنها در مقابل جز دروغ و فریب به ما ندادند.»

یک روز پس از انتشار این توییت خشمگینانه، خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های داخلی پاکستان در روز سه شنبه ۱۲ دی‌، گزارش داد که اسلام‌آباد روز دوشنبه سفیر ایالات متحده را به وزارت خارجه احضار کرده است تا «در این باره توضیح دهد».

سخنگوی سفارت آمریکا در اسلام آباد احضار سفیر را تایید کرده است.

از سوی دیگر خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان، نیز توییت آقای ترامپ را «بازی سیاسی» توصیف کرد و آن را ناشی از «استیصال آمریکا از ناکامی‌اش در افغانستان» دانست.

به گفته این مقام بلندپایه در دولت پاکستان، این کشور به کمک آمریکا نیاز ندارد و حتی توییت‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره وقایع اخیر ایران نیز «مصرف داخلی دارد».

اما توییت تند آقای ترامپ فقط در اسلام‌آباد بازتاب نداشت: رقیب و دشمن قدیمی این کشور، یعنی هند، به گزارش رویترز و همین طور افغانستان از گفته آقای ترامپ استقبال کردند.

در مقابل، چین که از حامیان پاکستان در جهان به شمار می‌رود از سابقه پاکستان در مبارزه با تروریسم دفاع کرده است.

این نخستین بار نیست که موضع آقای ترامپ ناخشنودی شدید مقامات اسلام‌آباد را به دنبال داشته است.

او در تابستان گذشته نیز در یک سخنرانی درباره راهبرد دولتش در افغانستان به‌شدت به پاکستان تاخت و این کشور را «مامن تروریست‌ها» توصیف کرد.

آقای ترامپ روز سی‌ام مرداد، راهبرد تازه دولت این کشور در قبال افغانستان را اعلام کرد. آقای ترامپ همچنین ضمن انتقاد از پاکستان در همین چارچوب تاکید کرد که تعهدات آمریکا در برابر این کشور نامحدود نیست.‎

وی در سخنرانی خود پاکستان را «مامن تروریست‌ها» خواند و از رویکرد اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد. رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که این کشور پناهگاه امنی برای «عاملان آشوب، خشونت و ترور» است.

یک روز بعد، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در روز ۳۱ مرداد به پاکستان هشدار داد که باید در مبارزه با تروریسم رویکرد دیگری در پیش بگیرد و تداوم روابط و کمک‌های واشینگتن به اسلام‌آباد مشروط به چنین تغییری خواهد بود.

آمریکا این اتهام را مطرح می‌کند که فرماندهان ارشد گروه طالبان افغانستان در خاک پاکستان به سر می‌برند. در همین زمینه در سال ۲۰۱۶ رهبر وقت طالبان به نام ملا منصور با آتش یک پهپاد آمریکایی در خاک پاکستان کشته شد.

پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۱ نیروهای ویژه آمریکا اسامه بن لادن را در خاک این کشور یافته و به قتل رسانده بودند.

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان، روز سه‌شنبه قرار است با دولت این کشور درباره توییت تازه آقای ترامپ جلسه داشته باشد و روز چهارشنبه هم با فرمانده ارتش این کشور در این باره رایزنی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG