لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

پوتین پس از نشست سوچی: در ادلب سوریه عملیات نظامی انجام نمی‌شود


ولادیمیر پوتین (چپ) در حال گفت وگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست سوچی
ولادیمیر پوتین (چپ) در حال گفت وگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست سوچی

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه ۲۵ بهمن بهمن گفت روسیه، ترکیه و ایران برای انجام اقدامات بیشتری در ادلب سوریه که آنرا «مرکز تروریست ها» توصیف کرد توافق کرده اند. او این اقدامات را توضیح نداد ولی افزود در این منطقه عملیات نظامی انجام نخواهد شد.

آقای پوتین این سخنان را پس از اجلاس مشترک با روسای جمهوری ترکیه و ایران در شهر سوچی در مورد آینده سوریه بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز هر سه کشور در سوریه نیروی نظامی دارند و با وجود اختلاف در مورد منافع و اولویت های خود در سالهای اخیر تلاش کرده اند اقدامات خود در آن کشور را هماهنگ کنند.

با این همه در ماه‌های اخیر اختلافات مسکو و آنکارا در مورد وضعیت سوریه تشدید شده است. یکی از دلایل اصلی آن اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و رقابت بر سر پر کردن خلاء قدرت در مناطقی است که آمریکایی ها و نیروهای سوری مورد حمایت آنها احتمالا آنرا تخلیه خواهند کرد.

قبل از برگزاری اجلاس، مسکو اعلام کرده بود که طرفدار اقدام نظامی در ناحیه ادلب است. با وجودی‌که ادلب از سوی دولت های روسیه و ترکیه يک منطقه غیرنظامی تلقی می شود ولی به گفته مسکو گروه‌های اسلام‌گرای افراطی کنترل بخش اعظم آنرا در دست گرفته‌اند.

آقای پوتین به حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران و ترکیه گفت:«ما نباید حضور گروههای تروریست در ادلب را تحمل کنیم به همین خاطر پیشنهاد من این است که روسیه، ایران و ترکیه با اقدامات عملی مشخص این مرکز تروریسم را کاملا نابود کنند.»

پس از اجلاس سوچی آقای پوتین گفت هر سه کشور در مورد انجام اقدامات مشخصی توافق کرده‌اند ولی این اقدامات راتوضیح نداد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرگزاری های روسی گفت در مورد انجام عملیات نظامی جدید در ادلب هیچ توافقی صورت نگرفته است.

آقای روحانی گفته است طرفدار اقدامات قاطع است ولی واکنش رجب طیب اردوغان محتاطانه بود.

رییس جمهور ترکیه در جریان اجلاس به سخنان ولادیمیر پوتین در مورد یک طرح مشترک پاسخ نداد و پس از پایان اجلاس گفت ترکیه هر آنچه در توان دارد برای ثبات ادلب انجام خواهد داد. ولی درعین حال این هشدار را تکرار کرد که نباید اقداماتی انجام داد که موجب وقوع یک فاجعه بشری در منطقه شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید روسیه خواهان بازپس گیری مناطق تحت کنترل شورشیان از جمله ناحیه ادلب توسط ارتش سوریه است ولی ترکیه که طرفدار برکناری حکومت بشار اسد است در برابر این سیاست مقاومت کرده است.

به نظر می رسد ولادیمیر پوتین تاکنون نتوانسته است موافقت رجب طیب اردوغان با حمله ارتش سوریه به موانع شورشیان در ادلب را جلب کند.

با استفاده از رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG