لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

وزیر بهداشت: شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود ندارد؛ «بیشتر استرس، درصد کمی هم شیطنت»


پنج ماه پس از آغاز موج مسمومیت‌‌های مشکوک در مدارس و با وجود ادامه آن پس از تعطیلات نوروز، وزیر بهداشت ایران از آن با عنوان «بدحالی» در دانش‌آموزان نام برد و مدعی شد که «شواهد محکمی» برای مسمومیت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی شامگاه پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که وزارت بهداشت بر اساس بررسی‌ وضعیت دانش‌آموزان توسط «کمیته علمی» که به ادعای او «متشکل از بهترین اساتید کشور» است، تصمیم گرفت که از مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان با عنوان «بدحالی» دانش‌آموزان نام ببرد، «زیرا شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.»

به گفته آقای عین‌اللهی، «جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰ درصد بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی وجود ندارد و بیشتر شاهد استرس بودیم و درصد کمی نیز مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است.»

ادعای وزیر بهداشت درباره عدم وجود سم در حالی است که روز ۱۵ اسفندماه معاون او به‌صراحت گفته بود که بخشی از دانش‌آموزان پس از مواجهه با «یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتاً استنشاقی است» راهی اورژانس شده‌اند.

سعید کریمی گفته بود: «لزوماً آن ماده اصلی ممکن است گاز نباشد، بلکه می‌تواند یک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت محیط می‌تواند تبخیر شود و بعد علائم تحریکی را ایجاد کند».

وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه در ادامه با اشاره به «ناپایدار» بودن «بدحالی» جمعی دانش‌آموزان بخشی از واکنش‌ها را مربوط به «آثار روانی ناشی از بیماری» عنوان کرد.


پیش از این برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی قوه قضاییه خواستار استفاده از کلمه «بدحالی» درباره این مسمومیت‌ها شده بودند و رسانه‌های حکومتی نیز از مقطعی در گزارش‌های خود استفاده از این کلمه یا واژه‌های مشابه چون «بی‌حالی» را شروع کردند.

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذر ۱۴۰۱ آغاز شد و در ماه‌های بهمن و اسفند، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به هراس عمومی در جامعه به‌ویژه در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها دامن زد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در همان زمان از مسمومیت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک خبر داده بود.

دور تازه این مسمومیت‌ها در پی بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز در شماری از مدارس مناطق مختلف کشور آغاز شده است.

بازی با کلمات توسط مراجع رسمی اطلاع‌رسانی با هدف تقلیل اهمیت موضوع مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان در حالی صورت می‌گیرد که نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت کشور در ماه‌های گذشته بارها مدعی بازداشت افرادی شده‌‌اند که «قصد مسمومیت» دانش‌آموزان را داشته‌اند.

مسمومیت مشکوک و گسترده دانش‌آموزان به‌ویژه دختران در ایران در ماه‌‌های گذشته با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی همراه شده است.

در یکی از آخرین واکنش‌ها، ۱۰ هنرمند، حقوقدان و فعال مدنی در بیانیه‌ای با «نظام‌مند» خواندن «حملات شیمیایی» به مدارس دخترانه تاکید کردند که «افشای آمران و مامورین این جنایت دهشتناک وظیفه آنی و فوری ماست.»

XS
SM
MD
LG