لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

لهستان:‌ به حفظ برجام کمک می‌کنیم ولی نگرانی‌های آمریکا هم قابل درک است


ماتئوش موراویتسکی،‌ نخست‌وزیر لهستان
ماتئوش موراویتسکی،‌ نخست‌وزیر لهستان

ماتئوش موراویتسکی،‌ نخست‌وزیر لهستان، روز سه‌شنبه اول خرداد گفت کشورش حاضر است به محل اصلی تبادل‌نظر میان آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد برجام تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موضع لهستان تا حدودی این کشور را از موضع دیگر کشورهای اتحادیه اروپا دور می‌کند که خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران را تایید نکرده‌اند.

یاسک چاپوتوویتز، وزیر خارجه لهستان، هم روز دوشنبه در جریان سفر به واشینگتن گفت: «ما حاضر به همکاری با اتحادیه اروپا برای کاهش خسارت وارد شده به دلیل خروج آمریکا از برجام هستیم، هرچند به لحاظ ابعاد استراتژیک و امنیتی، نگرانی‌های آمریکا را هم درک می‌کنیم»‌.

با خروج آمریکا از توافق اتمی ایران، واشینگتن هشدار داده که تمام تحریم‌ها علیه تهران را باز گردانده و تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.

هرچند دیگر کشورهای حاضر در برجام – روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان – گفته‌اند تمایل دارند ایران در برجام بماند، با این‌حال مشخص نیست بتوانند همکاری‌های اقتصادی با تهران در سایه تحریم‌های آمریکا را حفظ کنند.

وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه از وی منتشر شد به ناتوانی دولت متبوع خود و دیگر دولت‌های اروپایی در «حمایت کامل» از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اذعان کرد.

با این حال، فدریکا موگرینی در واکنش به گفته‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «برجام حاصل یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس بوده» و «تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ایش پایبند باشد، اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و به آن پایبند خواهد بود».

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۲ درخواست از ایران مطرح کرده بود و گفته بود که کشورش شدیدترین تحریم‌ها علیه تهران وضع می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG