لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

مذاکره پومپئو و موگرینی درباره ایران در حاشیه نشست ناتو


دیدار مایک پومپئو و فدریکا موگرینی در بروکسل
دیدار مایک پومپئو و فدریکا موگرینی در بروکسل

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه گفته است، مایک پومپئو و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در خصوص مسایل مختلف از جمله ایران مذاکره کردند.

خانم نائورت در بیانیه‌ای گفته است: مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده و فدریکا موگرینی در خصوص طیفی از چالش های مشترک پیش روی آمریکا و اروپا گفت وگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: آنها در خصوص خطرات رو به رشد ناشی از نفوذ مخرب ایران در سراسر خاورمیانه توافق داشتند.

در همین زمنیه، مایک پومپئو ساعاتی پیش از این دیدار خواستار مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: ایران، بانقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، به ارسال سلاح به سراسر خاورمیانه ادامه می دهد. رژیم ایران می خواهد در هرجایی که می تواند مشکل سازی کند. متوقف کردن این (اقدامات) مسئولیت ما است.

شماری از کشورهای عرب و همچنین آمریکا و اروپا همواره از اقدامات ایران در منطقه، به ویژه در سوریه، یمن و عراق، ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» در منطقه را رد کرده و حضورش در سوریه را «مستشاری» و «به دعوت دولت بشار اسد» خوانده است. ایران همچنین اتهام‌ها درباره تجهیز نظامی شورشیان حوثی در یمن را رد کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در توییت دیگری از متحدان و هم‌پیمانان ایالات متحده خواست تا به کارزار فشار اقتصادی علیه ایران بپیوندند.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: ما ازهمپیمانان و شرکایمان میخواهیم تا به کارزار فشار اقتصادی علیه حکومت ایران بپیوندند. ما باید همه منابع مالی را که رژیم برای حمایت مالی از تروریسم و جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند، قطع کنیم. نمی‌توان گفت که چه زمانی (حکومت) ایران ممکن است در گام بعدی تلاش کند به تروریسم، خشونت و ناپایداری در یکی از کشورهای ما دامن بزند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، را اعلام کرد. به دنبال این تصمیم، آمریکا همچنین از همه کشورها خواسته‌ است تا آبان ماه سال جاری روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کنند.

در همین زمینه دولت دونالد ترامپ صراحتاً از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته است از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) و از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران٬ تمام واردات خود از ایران را متوقف کنند.

این در حالی است که سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاشند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند. این سه کشور اروپایی امیدوارند با تضمین روابط اقتصادی با ایران از تداوم پایبندی تهران به برجام پس از برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا اطمینان حاصل کنند.

یکی از دلایلی که دونالد ترامپ در توضیح خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد این بود که جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به توسعه برنامه موشکی بالیستیک خود و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داده است.

با استفاده از توییتر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG