لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

پومپئو: ایران رفتارش را تغییر ندهد، شاهد فروپاشی اقتصاد خود خواهد بود


مایک پومپئو می‌گوید، اعزام نیروهای بیشتر به عربستان جنبه بازدارندگی دارد.
مایک پومپئو می‌گوید، اعزام نیروهای بیشتر به عربستان جنبه بازدارندگی دارد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۱۹ مهرماه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد در صورتی که رفتار خود را به صورت اساسی تغییر ندهد و مانند دیگر کشورهای جهان رفتار کند، شاهد فروپاشی اقتصاد خود خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در دو توییت به اعزام نیروهای بیشتر به عربستان سعودی اشاره کرده و گفته است که اعزام این نیروها جنبه بازدارندگی دارد.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است: ایالات متحده در راستای تقویت قابلیت های دفاعی عربستان و کمک به بازدارندگی در برابر رویکرد تهاجمی ایران ، نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری به عربستان می فرستد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است، حکومت ایران می بایست به طور اساسی رفتار خود را تغییر دهد و مانند کشوری عادی رفتار کند. یا این که می‌تواند شاهد فروپاشی اقتصاد خود باشد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، جمعه اعلام کرد که در راستای پاسخ به «تهدیدات مداوم» ایران در منطقه، سه هزار نیروی جدید و تجهیزات به عربستان سعودی می فرستد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در این زمینه گفت، اعزام نیروها و تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی حاوی این پیام به ایران است که: «به حاکمیت کشور دیگری حمله نکنید، منافع آمریکا و نیروهای آمریکایی را تهدید نکنید، یا اینکه ما جواب خواهیم داد».

وزیر دفاع آمریکا همچنین بار دیگر به جمهوری اسلامی هشدار داد که «خویشتن‌داری» ایالات متحده را نشانه «ضعف» نگیرد، وگرنه «دچار پشیمانی خواهد شد».

اعزام نیروهای جدید آمریکایی به دنبال حمله به دو تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی ۲۳ شهریور انجام گرفت. همزمان شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن هم مسئولیت این حملات به را بر عهده گرفته‌اند.​

اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

«واکنش ایران به فشار»

در همین زمینه ، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز جمعه با اشاره به این‌که اعزام نیروهای تازه به عربستان به درخواست حکومت این کشور بود، گفت، ماموریت این نیروهای جدید دفاعی و پدافندی است.

برایان هوک تاکید کرد که آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست و بر رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران تاکید دارد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص ماهیت رویکرد دیپلماتیک واشینگتن در قبال تهران گفت، ایالات متحده همواره خواهان مذاکره با ایران بوده است.

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی همچنان به فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می‌دهد، گفت: ایالات متحده به کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه خواهد و کارنامه ۴۰ ساله حکومت این کشور نشان می‌دهد بدون فشار هیچ تغییری در رویکرد ایران روی نداده است.

ایالات متحده اردیبهشت پارسال از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه تهران وضع کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن به عنوان «تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران» یاد می‌کنند.

با استفاده از توییتر٬ یوتیوپ و رادیو فردا٬خ

XS
SM
MD
LG