لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پومپئو در مورد خاشقجی: سعودی‌ها قول تحقیق کامل داده‌اند


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (سمت راست) با مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (سمت راست) با مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با پادشاه و ولیعهد سعودی در ریاض، بامداد چهارشنبه با سفر به ترکیه اطلاعات خود در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را با مقام‌های ترک در میان گذاشت؛ همتای ترک آقای پومپئو گفت‌وگو با وی را «سودمند و مثمرثمر» توصیف کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که به‌ویژه مقاله‌هایی انتقادی در مورد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌نوشت، دو هفته پیش، پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

اتهاماتی مبنی بر قتل او حین شکنجه و بازجویی توسط یک تیم پانزده‌نفره سعودی که یکی از افراد نزدیک به ولیعهد سعودی نیز در میان آنها بوده در رسانه‌های ترکیه و آمریکا منتشر شده است.

منابع ترکی از در دست بودن فایل یا فایل‌های صوتی و ویدئویی خبر می‌دهند که قتل خاشقجی در داخل کنسولگری را تأیید می‌کند و مقام‌های ترکیه نیز می‌گویند که متعتقدند خاشقجی به قتل رسیده و جسدش مخفی شده است.

مقام‌های سعودی این اتهامات را به‌ طور کامل رد می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه حین ورود به آنکارا در پاسخ به این پرسش که «آیا خاشقجی زنده است یا مرده؟» گفت که سران عربستان سعودی «در مورد هیچ‌ یک از این دست اطلاعات حرفی نزدند.»

وی در عین حال افزود که در دیدارهای خود با ملک سلمان، پادشاه سعودی و همچنین با ولیعهد این کشور اهمیت انجام تحقیقات کامل در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی را گوشزد کرده است.

مایک پومپئو افزود: «و آنها هم متعهد شدند تحقیقاتی دقیق، کامل و شفاف در این مورد انجام بدهند و تعهد کردند از هر فرد مسئول یا مرتبط را، چه از مسئولان ارشد عربستان باشد یا نباشد، بازخواست کنند.»

آقای پومپئو اضافه کرد: مقام‌های سعودی «گفتند که درک می‌کنند این تحقیقات باید سریع و به‌موقع انجام شود تا پاسخ دادن به سؤال‌های مهم از سوی آنها بتواند آغاز شود.»

بنا بر گزارش‌ها، مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از دریافت اطلاعات سفر پومپئو به عربستان، دیدار خود با وزیر خارجه آمریکا را «سودمند و ثمربخش» توصیف کرده است.

آقای چاوش‌اغلو در عین حال خبر داد که برنامه پلیس کشورش برای بازرسی از منزل کنسول سعودی در استانبول روز سه‌شنبه میسر نشده است.

وی گفت: «سعودی‌ها مدعی‌اند که خانواده کنسول در آنجاست و امیدواریم امروز بتوانیم وارد خانه بشویم.»

رسانه‌های نزدیک به دولت اردوغان در ترکیه اتهامات متعددی را در مورد پرونده خاشقجی متوجه سعودی‌ها می‌کنند، ازجمله این‌که در جریان بازجویی از او در کنسولگری، انگشتان دست او یک به یک قطع شده و سپس سر او را بریده‌اند.

روزنامه ینی‌شفق ترکیه نیز نوشته است نواری در دست دارد که در آن صدای محمد العُتیبی، کنسول سعودی شنیده می‌شود که به طرف «شکنجه‌گران خاشقجی» فریاد می‌زند: «اینجا این کار را نکنید، برای من مشکل درست می‌کنید.» و یکی از «شکنجه‌گران» پاسخ می‌دهد: «اگر می‌خواهی زنده به عربستان برگردی، ساکت شو.»

مقام‌های سعودی همه اتهامات مرتبط با پرونده خاشقجی را رد کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که مقام‌های سعودی به درخواست‌های مکرر این خبرگزاری برای واکنش به اتهامات جدید رسانه‌های ترکیه پاسخی نداده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که هنوز برای قضاوت در مورد این پرونده زود است و «تا چیزی ثابت نشده» نباید کسی را مجرم دانست.

از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که اخبار مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی در دو هفته اخیر بر میزان سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان تأثیر منفی گذاشته است.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان و الجزیره/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG