لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

انتقاد پومپئو از قطعنامه سنا برای توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن


وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از قطعنامه سنای این کشور برای قطع حمایت نظامی از ائتلاف عربستان سعودی و متحدان آن در یمن، این امر را به معنای طولانی‌تر شدن جنگ یمن و باز گذاردن دست ایران دانست.

مایک پومپئو روز جمعه ۲۴ اسفند در رشته توییت‌هایی نوشت که «راه تسکین رنج‌های مردم یمن، این نیست که با کم کردن توان شرکای خود، جنگ را طولانی‌تر سازیم، بلکه باید حمایت‌های لازم از آنان را جهت شکست شورشیانی که از پشتیبانی ایران برخوردارند، به عمل آوریم و نسبت به دستیابی به یک صلح واقعی اطمینان حاصل کنیم».

دو روز قبل از این، مجلس سنای آمریکا با ۵۴ رای موافق در مقابل ۴۶ رای مخالف قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حمایت نظامی ایالات متحده از ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز ۲۴ بهمن در این باره قطعنامه‌ای را با ۲۴۸ رای مثبت در برابر ۱۷۷ رای به تصویب رسانده بود. با این حال کاخ سفید تاکید کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، آن را وتو خواهد کرد.

برای جلوگیری از وتوی رئیس ‌جمهوری به دو سوم آرا در مجلس نمایندگان و سنا نیاز است که در مجلس نمایندگان به ‌معنی دست‌کم ۲۹۰ رای از ۴۳۵ نماینده است.

در این حال مایک پومپئو حمایت از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را برای جلوگیری از نفوذ ایران «حیاتی» دانست.

وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «حمایت از اقدامات متحدانمان برای ممانعت از گسترش سلطه ایران از تهران تا دریای مدیترانه و تبدیل دولت یمن به یک دولت دست‌نشانده حیاتی است.»

در جریان جنگ یمن، ایالات متحده که از عربستان حمایت می‌کند، بارها از حضور و حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی انتقاد کرده‌ است. جمهوری اسلامی اما اتهام حمایت نظامی از حوثی‌ها را رد می‌کند.

منبع: شبکه اجتماعی توییتر، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG