لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

پومپئو برای دیدار با پوتین به روسیه می‌رود


مایک پومپئو
مایک پومپئو

وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه به شهر ساحلی سوچی می‌رود. انتظار می‌رود مایک پومپئو با ولادیمیر پوتین در مورد مسائلی مانند کنترل تسلیحاتی، ونزوئلا، کره شمالی و اتهام‌ها به روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا گفت‌وگو کند.

سفر مایک پومپئو به روسیه نخستین سفر او در مقام وزیر خارجه کشورش است و گفت‌وگوها با سران روسیه، از جمله آقای پوتین، بالاترین سطح از گفت‌و‌گوهای رسمی بین مقام‌های دولت ترامپ و پوتین، از تابستان سال پیش به این سو است.

آقای پومپئو در حالی به روسیه می‌رود، که از یک سو او و شماری دیگر از مقام‌های دولت ترامپ، مانند جان بولتون، در مورد فعالیت‌های روسیه از جمله در ونزوئلا به‌تاکید هشدار داده‌اند. از سوی دیگر اما گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدار آقایان ترامپ و پوتین نیز دوباره بالا گرفته‌است و رئیس‌جمهوری آمریکا خود در پی گفت‌وگوی تلفنی تازه‌اش با رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود «او به دخالت در ونزوئلا فکر نمی‌کند، بلکه تمایل دارد که شاهد تحولات مثبت در ونزوئلا باشد، همان طور که من می‌خواهم».

مسکو هرچند خبر سفر پومپئو را تائید کرده، اما توضیحات بیشتری ارائه نکرده‌است.

دو روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود مایک پومپئو نخست به مسکو می‌رود تا با مقام‌های سفارت‌خانه کشورش دیدار کند.

دیدار پوتین و پومپئو قرار است روز سه‌شنبه در سوچی، در کرانه دریای سیاه، برگزار شود.

مقام وزارت خارجه ایالات متحده اظهار کرده‌است که «نقطه آغازین آن‌چه باید در مورد سیاست‌های ما در قبال روسیه گفت، پذیرش این موضوع است که مسکو دست به مجموعه‌ای از اقدامات در سطح بین‌المللی زده که به خشونت و بی‌ثباتی می‌انجامد».

او افزوده است «سفر اخیر فرصتی‌ست که این مسائل را به‌روشنی با دولت روسیه در میان بگذاریم، خواسته‌های خود را بیان کنیم و ببینیم چه راهی می‌شود پیدا کرد که ما را جلو ببرد».

آن‌طور که مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود موضوع کنترل تسلیحاتی از رئوس گفت‌وگوها خواهد بود.

ایالات متحده در بهمن ماه سال پیش توافقات و تعهدات مربوط به پیمان جلوگیری از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را تعلیق کرد و اعلام کرد اگر روسیه به «نقض» آن پایان ندهد در شش ماه آینده به طور رسمی از این پیمان خارج خواهد شد.

در پی تعلیق پیمان توسط واشینگتن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، نیز در اسفند ماه رسما آن را به حال تعلیق درآورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق، امضا شده بود و هدف از آن برچیدن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود.

بنا بر آن‌چه گفته شده انتظار می‌رود آقای پومپئو با رهبران روسیه در مورد ایران، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و اوکراین، همچنین در مورد اتهام‌های واردشده به مسکو مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا نیز گفت‌وگو کند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG