لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۰

تاکید لاوروف بر لزوم «حفظ برجام» در دیدار با ترامپ و پومپئو


سرگئی لاوروف ۱۹ آذر ماه در حال حرکت به‌سوی نشست خبری خود در سفارت روسیه در واشینگتن
سرگئی لاوروف ۱۹ آذر ماه در حال حرکت به‌سوی نشست خبری خود در سفارت روسیه در واشینگتن

رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایالات متحده با وزیر خارجه روسیه که به واشینگتن سفر کرده دیدار و در مورد ایران، کره شمالی و دیکر مسائل گفت‌وگو کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که ۱۹ آذرماه برای دیدار با همتای آمریکایی خود، مایک پومپئو، و نیز دونالد ترامپ، راهی واشینگتن شده بود در دیدار با آنها تاکید کرده است که برای مطمئن شدن از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران لازم است برجام حفظ شود.

خبر گفت‌وگوها بین آقای ترامپ و آقای لاوروف در حساب کاربری رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر نیز بازتاب یافت.

دونالد ترامپ نوشت «دیدار خوبی» با سرگئی لاوروف داشته و «در مورد بسیاری مسائل گفت‌وگو کردیم، از جمله تجارت، ایران، کره شمالی، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، کنترل جنگ‌افزارهای هسته‌ای و دخالت‌های انتخاباتی».

رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوها در «آینده نزدیک» ادامه پیدا کند.

روسیه، که در برخی موارد از جمله در جنگ سوریه، همراه با برخی سیاست‌های جمهوری اسلامی‌ست، در کنار چین و کشورهای اروپایی همچنان به «برجام» نیز پایبند است.

دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران خارج شده و تحریم‌های گسترده‌‌ای را علیه تهران اجرا کرده تا به گفته واشینگتن «رفتار» جمهوری اسلامی تغییر کند، دست از برنامه اتمی، «دخالت‌های منطقه‌ای» توسعه موشکی و مسائل دیگر بردارد.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا طی ماه‌های اخیر به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته‌است. ایران در آبان ماه صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که با قطع کل اینترنت و کشته‌شدن «صدها» معترض توسط نیروهای امنیتی همراه شد.

پیش از دیدار آقای لاوروف و مقام‌های ارشد واشینگتن، رسانه‌ها از احتمال مطرح‌شدن موضوع ایران در کنار مسائل دیگر سخن گفته بودند.


در جریان دیدار پومپئو و لاوروف، دو وزیر خارجه، در مورد سوریه، ونزوئلا و مسائل دیگر گفت‌وگو کرده و به گزارش نشریه «تایم» ابراز امیدواری کرده‌اند به هدفی مشترک در قبال کره شمالی و ایران دست پیدا کنند.

بنا بر متن منتشرشده در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، آقای لاوروف در جریان نشست خبری مشترک با آقای پومپئو گفته موضع کشورش در قبال تهران روشن است: «به نظر ما لازم است همه کار کرد تا برجام حفظ شود تا بشود طبیعت صلح‌آمیز تحقیقات هسته‌ای در ایران را تضمین کرد».

وزیر خارجه روسیه افزوده «طبیعتا ما از وضعیت پیش آمده در خلیج فارس و در تنگه هرمز بسیار نگرانیم».

او از همه کشورها خواسته تا پیشنهاد روسیه را بررسی کنند: «ما پیشنهاد آغاز مذاکرات برای ایجاد یک سازوکار امنیت گروهی پیرامون خلیج [فارس] را مطرح کرده‌ایم».

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس طی ماه‌های اخیر روندی فزاینده به خود گرفته‌است؛ از جمله در پی حملات به کشتی‌های تجاری که آمریکا و متحدانش ایران را عامل آن می‌دانند و تهران این اتهام را رد کرده‌است؛ سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی؛ حمله گسترده به تاسیسات نفتی عربستان که در این مورد نیز انگشت اتهام، با وجود تکذیب تهران، به‌سوی جمهوری اسلامی گرفته شده‌است.

تایم، توئیتر، وزارت خارجه آمریکا/ت/خ
XS
SM
MD
LG