لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

سازمان ملل نمی‌تواند ایرانی بودن تسلیحات حمله به تاسیسات عربستان را تائید کند


آنتونیو گوترش
آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۹ آذرماه در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده است که قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شهریور «منشا» ایرانی داشته‌اند.

آمریکا و کشورهای اروپایی به همراه عربستان سعودی می‌گویند، شواهد «روشن و قانع‌کننده‌ای» وجود دارد که ایران پشت حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر ( ۲۳ شهریور) بوده است. ایران این اتهام را رد می کند. در همین حال، شبه نظامیان حوثی یمن مسئولیت این حملات را به عهده گرفته‌اند.

آنتونیو گوترش گفته است که کارشناسان سازمان ملل بازرسان بقایای سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عفیف در ماه مه، فرودگاه بین المللی «ابها» در ماه ژوئن و اوت و حمله به تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص و در سپتامبر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است، در برهه زمانی فعلی، (سازمان ملل) قادر نیست به طور مستقل تایید کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشینی که در این حملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، منشا ایرانی داشته‌اند.

بازرسان سازمان ملل که بر تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و یمن نظارت دارند ۱۴ سپتامبر به عربستان رفتند تا به در خصوص حملات به تاسیسات عربستان تحقیق کنند.

حمله ۱۸ دقیقه‌ای به تأسیسات شرکت آرامکو آسیب‌پذیری شرکت نفت دولتی عربستان سعودی را با وجود میلیاردها دلار هزینه در زمینه‌های امنیتی نشان داد. تأسیسات میدان نفتی خریص و تأسیسات در بقیق که بزرگترین تأسیسات فرآوری نفت جهان است، دچار حریق شدند.

در پی این حملات، میزان تولید نفت عربستان سعودی موقتاً به نصف کاهش یافت که معادل کاهش پنج درصد از کل تولید نفت جهان بود. همزمان بهای نفت خام یکباره افزایش یافت.

به گزارش رویترز، حمله به تاسیسات عربستان سعودی بزرگترین حمله نفتی در خاورمیانه از سال ۱۹۹۱ بود، زماني که ارتش صدام حسین در جنگ اول خلیج فارس چاه‌های نفتی کویت را به آتش کشید.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان پیشتر گفته بود، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

با وجود این، مقام‌های حکومت ایران می‌گویند سلاح‌های استفاده شده در این حمله متعلق به حوثی‌های یمن بوده‌اند.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا هم اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG