لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

پاپ فرانسیس مجازات اعدام را «غیرقابل پذیرش» اعلام کرد


پاپ فرانسیس همواره با مجازات اعدام مخالف بوده و تاکید کرده است هر چقدر هم که جرم شنیع باشد این مجازات قابل توجیه نیست.
پاپ فرانسیس همواره با مجازات اعدام مخالف بوده و تاکید کرده است هر چقدر هم که جرم شنیع باشد این مجازات قابل توجیه نیست.

پاپ فرانسیس آموزه کلیسای کاتولیک در مورد مجازات اعدام را تغییر داد و در سیاست جدیدی که متن آن روز پنجشنبه ۱۱ مرداد انتشار یافت گفت مجازات اعدام همواره «ناروا» است چون «حمله» به حرمت ذاتی همه انسان‌هاست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس این تغییر در آموزه‌های رسمی کلیسای کاتولیک را تصویب کرده است. سابقا در آموزه‌های رسمی کلیسای کاتولیک به کارگیری مجازات اعدام «اگر تنها راه موثر برای دفاع از زندگی انسان‌ها در برابر یک متجاوز ظالم باشد» جایز شمرده می‌شد.

در آموزه جدید گفته می‌شود که سیاست قبلی منسوخ شده، راه‌های دیگری برای حفاظت از مصالح عمومی وجود دارد و کلیسا باید به تلاش برای پایان دادن به اجرای مجازات مرگ متعهد شود.

در بخشی از این آموزه جدید که در ماه مه امسال تصویب ولی روز پنجشنبه منتشر شد گفته می‌شود: «کلیسا بر اساس روح انجیل آموزش می‌دهد که مجازات اعدام نارواست چون حمله به حرمت و مصونیت فرد است و برای لغو این مجازات در سراسر جهان تلاش می‌کند».

مجازات اعدام در بخش اعظم اروپا و آمریکای جنوبی لغو شده ولی هنوز در آمریکا و برخی کشورها در آسیا، آفریقا و خاورمیانه اجرا می‌شود. در روزهای اخیر نیز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت که ممکن است به زودی برای بازگرداندن مجازات اعدام اقدام کند.

ترکیه به عنوان بخشی از اقدامات آن کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۴ مجازات اعدام را لغو کرد.

رئیس دفتر تعلیم و طریقت واتیکان در نامه‌ای که همراه با این تغییر منتشر شد گفت دیدگاه جدید در مورد مجازات اعدام در تضاد با آموزه‌های قبلی کلیسا نیست، بلکه تکامل آنهاست.

کاردینال لوئیس لاداریا گفت: «در واقع اگر در شرایط سیاسی و اجتماعی گذشته مجازات اعدام یک روش قابل قبول برای حفاظت از مصالح عموم تلقی می‌شد امروز درک رایج این است که حرمت یک فرد حتی پس از ارتکاب شدیدترین جرایم از بین نمی‌رود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که پاپ فرانسیس همواره با مجازات اعدام مخالف بوده و تاکید کرده هر چقدر هم که جرم شنیع باشد این مجازات قابل توجیه نیست. او تصمیم خود برای تغییر آموزه‌های کلیسای کاتولیک در مورد مجازات اعدام را اکتبر سال گذشته و همزمان با بیست‌وپنجمین سالگرد تدوین و انتشار این آموزه‌ها اعلام کرد.

آموزه‌های کلیسا در دوران پاپ ژان پل دوم انتشار یافت و راهنمای بسیار ساده‌ای از دیدگاه‌های کلیسا در مورد همه امور معنوی و دنیوی است.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در مراسم سال گذشته گفت مجازات اعدام ناقض روح انجیل و به معنای کشتن آگاهانه یک انسان است که «در چشم خالق همواره مقدس است».

او اذعان کرد که حتی دولت واتیکان نیز در گذشته «اجرای این مجازات شدید و غیرانسانی» را جایز دانسته است. ولی گفت واتیکان با پذیرش ذهنیتی «که بیشتر حقوقی بود تا مسیحی» مرتکب اشتباه شده و اکنون درک درست‌تری دارد.

عفو بین‌الملل که مدت‌هاست برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان مبارزه می‌کند با استقبال از این تغییر، آن را «گام بسیار مهمی» توصیف کرد.

ریکاردو نوری سخنگوی عفو بین‌الملل در ایتالیا گفت: «کلیسای کاتولیک در گذشته نیز به نوعی مخالفت خود با مجازات اعدام را ابراز کرده بود. ولی اکنون این موضع را با صراحت کامل و بدون ابهام اعلام کرده است».

او در عین حال تصمیم کلیسا برای ایفای نقشی فعال در مبارزه برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان را ستود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG