لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

اروپا برای کمک به بازسازی سوریه، خواستار مشارکت جدی دمشق در مذاکرات صلح شد


فدریکا موگرینی دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید که در حال حاضر نشانه‌ای از فروکش کردن جنگ در سوریه نمی‌بینیم، بلکه برعکس، شاهد تشدید آن هستیم.
فدریکا موگرینی دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید که در حال حاضر نشانه‌ای از فروکش کردن جنگ در سوریه نمی‌بینیم، بلکه برعکس، شاهد تشدید آن هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی این نهاد برای کمک مالی به سوریه جهت بازسازی این کشور خبر داد اما تاکید کرد که ابتدا باید جنگ در سوریه فروکش کند و روسیه اطمینان دهد که حکومت بشار اسد در مذاکرات صلحی که سازمان ملل انجام آن را بر عهده دارد، به‌طور جدی شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی که روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت سال آینده در بروکسل میزبان کنفرانسی بین‌المللی درباره سوریه است گفت که او در صدد پیدا کردن راه‌هایی برای کمک‌های انسانی و حتی بازسازی سوریه است، کشوری که در سال‌های اخیر صحنه کشمکش‌های دولت‌های خارجی و جنگ داخلی بوده و هزینه‌ای تا حد کشتار صدها هزار نفر از شهروندان خود و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر را پرداخت کرده است.

خانم موگرینی روز جمعه ۲۷ بهمن اظهار داشت: «ما آماده و همچنین علاقمندیم که از این کنفرانس برای بسیج امکانات جهت بازسازی هر چه زودتر [سوریه] استفاده کنیم، به‌ویژه مناطقی که از دست داعش آزاد شده‌اند.»

وی که در یک کنفرانس خبری می‌گفت، در ادامه اضافه کرد: «اما در وهله اول باید پیشرفت‌هایی در عمل ببینیم در حالی که آن‌چه امروز شاهدش هستیم، دقیقا عکس آن است. در حال حاضر نشانه‌ای از فروکش کردن [جنگ] نمی‌بینیم، بلکه برعکس، شاهد تشدید آن هستیم.»

کنفرانس سوریه که سال گذشته در بروکسل برگزار شد به آنجا ختم شد که اتحادیه اروپا تعهدی۱.۲ میلیارد یورویی برای سال ۲۰۱۷ داد. به گفته موگرینی، اتحادیه اروپا امسال نیز پیشنهاد مالی جدیدی خواهد داد و انتظار دارد که دیگر شرکت‌کننده‌ها در کنفرانسی که با حضور نمایندگان بیش از ۷۰ کشور برگزار می‌شود، چنین کنند.

اما کنفرانس ۲۰۱۷ در حالی برگزار شد که هیچ هیات‌ ارشدی از روسیه، ترکیه و ایالات متحده حضور نداشتند. ضمن آن که بلافاصله حمله شیمیایی در سوریه بر آن سایه انداخت.

موگرینی در ادامه سخنان خود به نیروهای اپوزیسیون در سوریه پرداخت و گفت که اتحادیه اروپا تلاش کرده این نیروها را برای مذاکرات سازمان ملل یکپارچه‌تر سازد.

وی افزود: «اما این میان آشکارا مشکلی وجود دارد که ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم کاری بکنیم چرا که ما نه نفوذی بر حکومت سوریه داریم و نه با آن در ارتباطیم.»

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نهایت گفت: «کاری که ما این روزها و هفته‌ها این روزها بیشتر از هر زمانی بر آن تاکید داریم و در حال انجام آن هستیم، ادامه گفت‌وگوها با بازیگرانی‌ست که بر دمشق نفوذ دارند. ما آنها را تشویق می‌کنیم که اطمینان دهند حکومت سوریه به طور جدی در مذاکرات ژنو مشارکت خواهد کرد.»

اتحادیه اروپا از گروه‌های اپوزیسیون در سوریه حمایت می‌کند، نیروهایی که در روزهای اخیر تحت شدیدترین حملات حکومت سوریه در منطقه غوطه شرقی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG