لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

رهبران چین و روسیه از سیاست های اقتصادی آمریکا انتقاد کردند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جین پنیگ، رییس جمهور چین
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جین پنیگ، رییس جمهور چین

شی جین پنیگ، رییس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز جمعه ۱۷خرداد در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی روسیه به احاطه آمریکا بر اقتصاد جهانی حمله کردند. آنها ضمن انتقاد از «نابرابری‌ها» در نظام اقتصادی جهان، بر تقویت مناسبات چین و روسیه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای پوتین در مجمع اقتصادی سالانه روسیه که در شهر پترزبورگ برگزار می شود دولت آمریکا را به «توسعه حوزه اجرای قوانین خود» در سراسر جهان متهم کرد. رهبر روسیه با محکوم کردن سیاست «تحریم و جنگ تجاری» خواهان بازنگری در نقش دلار در تجارت جهانی شد و فشار دولت آمریکا بر هوآوی، شرکت فناوری ارتباطاتی چینی را مورد انتقاد قرار داد.

او گفت:«آنها (آمریکا) نه تنها به شرکت هوآوی فشار می آورند بلکه تلاش می کنند آنرا از بازار جهانی خارج کنند.»

رییس جمهور چین نیز ضمن تاکید بر برداشتن گامهایی برای «برطرف کردن نابرابری ها» در نظام اقتصادی چهان گفت:«تلاش ملت ها برای بهبود زندگی را نمی توان متوقف کرد.»

او با اشاره به روسیه به عنوان یک شریک اقتصادی و دوست مهم گفت:«چین به دنبال همکاری با کشورهای دوست براساس برابری و احترام متقابل است.»

شی جین پینگ افزود:«چین حاضر است اختراعات فناوری خود از جمله شبکه ارتباطی «5 جی» را با همه شرکای اقتصادی به اشتراک بگذارد.»

رهبر چین برای یک دیدار سه روزه و گفتگو با ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه وارد روسیه شد و در دیداری در کاخ کرملین آقای پوتین را «بهترین دوست» خود توصیف کرد.

حدود پنج سال از تحریم های آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه به خاطر دخالت در بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک آن کشور می گذرد. در ماههای اخیر نیز جنگ تجاری بین آمریکا و چین تشدید شده و یکی از موارد مهم آن قرار گرفتن شرکت های چینی از جمله هوآوی در فهرست سیاه معاملات خارجی آمریکاست.

خبرگزاری رویترز می افزاید، مناسبات اقتصادی چین و روسیه در سالهای اخیر گسترش یافته هر چند موازنه تجاری دو کشور به شکل محسوسی به نفع چین است.

در طول دیدار رهبر چین از روسیه دو کشور قراردادهای تجاری متعددی در زمینه تجارت اینترنتی، مخابرات و گاز امضا کرده اند. در حاشیه مجمع اقتصادی روسیه نیز دو کشور قراردادی در مورد توسعه راههای دریایی در مناطق قطب شمال امضا کردند.

هر چند این اولین بار است که یک رهبر چین در مجمع اقتصادی روسیه شرکت می کند ولی رهبران دو کشور در سالهای اخیر بارها دیدار کرده اند.

در آستانه سفر آقای شی به مسکو یوری اوشاکوف مشاور ارشد کاخ کرملین چین را «مهمترین شریک اقتصادی روسیه» توصیف کرد. به گفته او حجم مناسبات تجاری دو کشور در سالهای اخیر افزایش یافته و در سال ۲۰۱۸ با حدود ۲۵ درصد افزایش به ۱۰۸ میلیارد دلار رسید.

با وجود تنش های اخیر در مناسبات روسیه و غرب و تحریم آن کشور به دلیل دخالت در بحران اوکراین کماکان اتحادیه اروپا با فاصله چشمگیری از چین و آمریکا بزرگترین سرمایه گذار خارجی در روسیه است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG