لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

هشدار پوتین درباره پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد


ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری سالانه خود
ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری سالانه خود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داد که با خروج آمریکا از معاهده‌های کنترل سلاح، جهان با تهدید فزاینده یک جنگ هسته‌ای مواجه است.

آقای پوتین که روز پنج‌شنبه ۲۹ آذر در کنفرانس خبری سالانه خود حضور یافته بود، تاکید کرد که این جنگ احتمالی می‌تواند به ویرانی همه تمدن و حتی سیاره ما بینجامد.

رئیس جمهوری روسیه سپس اضافه کرد که اگرچه در حال حاضر وقوع یک جنگ هسته‌ای بیشتر غیرممکن می‌نماید، اما این خطر در شرف وقوع است.

وی با اشاره به تصمیم واشینگتن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (۱۹۸۷) و بی‌علاقگی آن به مذاکره درباره پیمان موسوم به «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ که هدف از آن کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه بوده است، گفت: «ما شاهد فروپاشی سازوکارهای کنترل تسلیحات هستیم.»

مقامات آمریکا می‌گویند که تصمیم این کشور برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد واکنشی به روسیه است که این پیمان را مکرر نقض کرده است. مسکو اما به شدت هر گونه اقدام در جهت نقض این پیمان را تکذیب می‌کند.

ولادیمیر پوتین در ادامه اظهارات روز پنج‌شنبه خود تاکید کرد که «روسیه مجبور است نسبت به تامین امنیت خود اطمینان حاصل کند و آنها نمی‌توانند بعدها سر و صدا به پا کنند که ما یکجانبه تلاش می‌کنیم تفوق پیدا کنیم.»

وی افزود: «ما دنبال تفوق و برتری نیستیم، بلکه سعی داریم تعادل را حفظ کنیم و نسبت به تامین امنیت خود اطمینان حاصل کنیم.»

آمریکا روز ۱۳ آذر ماه به روسیه ۶۰ روز فرصت داد تا خود را با شرایط و تعهدات مندرج در پیمان موشکی دوره جنگ سرد تطبیق دهد. مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، روسیه را متهم به «تقلب» در رابطه با این پیمان متهم کرد و هشدار داد در صورتی که مسکو به تعهداتش عمل نکند، پس از دو ماه واشینگتن فرایند خروج از پیمان را به طور رسمی پیش خواهد برد.

اتحادیه اروپا نسبت به این تصمیم واشینگتن ابراز نگرانی شدیدی کرده و گفته که این امر می‌تواند امنیت اروپا را به خطر بیندازد. روسیه نیز آن را «بسیار خطرناک» توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG