لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

دستور پوتین برای تولید موشک‌های جدید و تعلیق پیمان تسلیحاتی با آمریکا


ولادیمیر پوتین می‌گوید که روسیه به آمریکا پاسخی همانند خواهد داد
ولادیمیر پوتین می‌گوید که روسیه به آمریکا پاسخی همانند خواهد داد

یک روز پس از آن که ایالات متحده تعلیق پیمان عدم تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را اعلام کرد، رئیس جمهوری روسیه نیز به ارتش این کشور دستور داد که تولید این موشک‌ها را از سر بگیرند.

ولادیمیر پوتین که روز شنبه ۱۳ بهمن در یک کنفرانس ویدیویی با حضور وزرای خارجه و دفاع روسیه شرکت کرده بود اعلام کرد که مسکو نیز این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وی همچنین دستور داد که ارتش روسیه موشک‌های کروز دریایی خود را به موشک‌های زمین به هوا تبدیل کند، امری که تحت پیمان موشک‌های میان‌برد ممنوع بوده است.

روز جمعه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرده بود که واشینگتن از فردا تعهداتش در چارچوب پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) را تعلیق می‌کند و در صورتی که روسیه به اقدامات نقض‌کننده این پیمان پایان ندهد در شش ماه آینده به طور رسمی از این پیمان خارج خواهد شد.

آقای پومپئو همچنین تاکید کرد که روسیه در این مدت شش ماهه باید به طور کامل و قابل راستی آزمایی موشک‌های ناقض پیمان ای‌ان‌اف و تجهیزات آنها را از بین ببرد. اما این هشدار واکنش متقابل مسکو را به دنبال داشت.

ولادیمیر پوتین خطاب به وزرای دفاع و خارجه خود گفت: «پاسخ ما همانند خواهد بود. شرکای آمریکایی ما درباره تعلیق تعهدات خود درباره این پیمان سخن گفته‌اند و ما نیز تعهدات خود را تعلیق می‌کنیم. آنها گفته‌اند که در حال تحقیق و ساخت [موشک] هستند و ما نیز چنین می‌کنیم.»

رئیس جمهوری روسیه سپس در ادامه اظهارات خود از آغاز کار بر روی تولید موشک‌های جدید «از جمله موشک‌های ماورای صوت» خبر داد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق، امضا و از ژوئن سال ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در مهرماه گذشته با وارد کردن این اتهام که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده خبر داد که کشورش را از این پیمان خارج می‌‌کند.

منابع: خبرگزاری رویترز، شبکه خبری ای‌بی‌سی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG