لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

آمریکا از روسیه خواست سامانه موشکی جدید خود را منهدم کند


رابرت وود (عکس آوریل ۲۰۱۸)
رابرت وود (عکس آوریل ۲۰۱۸)

آمریکا روز دوشنبه از روسیه خواست یک سامانه جدید از موشک های کروز که به ادعای واشنگتن «نقض مستقیم و مداوم» پیمان منع موشک های هسته ای میان برد است را منهدم کند و مسکو را به بی ثبات کردن امنیت جهانی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز رابرت وود نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح گفت این موشک ها قادر به حمل کلاهک های متعارف و کلاهک های هسته ای هستند و با توجه به اینکه برد آنها بین ۵۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلومتر است «یک تهدید مستقیم و نیرومند برای اروپا و آسیا تلقی می شوند.»

آمریکا هفته گذشته پیشنهاد روسیه برای حفظ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که طبق آن چنین موشک هایی نباید در اروپا مستقر شوند را رد کرد. در نتیجه به احتمال فراوان دولت آمریکا ماه آینده از این پیمان خارج خواهد شد.

رابرت وود در کنفرانس خلع سلاح که به ابتکار سازمان سازمان ملل متحد برگزار می شود گفت:«متاسفانه آمریکا بیش از پیش درمی یابد که در زمینه اجرای تعهدات مربوط به کنترل تسلیحاتی نمی توان به روسیه اعتماد کرد و اقدامات زیانبار و تعرضی آن کشور تنش را در سراسر جهان افزایش داده است.»

تاکنون هیات نمایندگی روسیه واکنشی نشان نداده است. اجلاس سال ۲۰۱۹ این کنفرانس که ۶۵ کشور عضو آن هستند از روز دوشنبه در شهر ژنو آغاز شده است.

رابرت وود در قسمت دیگری از سخنان خود گفت روسیه اخیرا «موشک های غیرقانونی» که تحت عنوان اس اس سی – ۸/۹ ام ۷۲۹ شناخته می شود را آزمایش کرده و برای تبعیت از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد هیچ کاری نکرده است.

او با تاکید بر تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از این پیمان در ماه فوریه گفت:«روسیه برای تبعیت از این پیمان باید تمامی موشک های مدل اس اس سی -۹ ، سکوهای پرتاب و تمامی تجهیزات دیگر مربوط به آن ها را نابود کند.»

رابرت وود در عین حال حمایت روسیه از حکومت بشار اسد و «فروش تسلیحات پیشرفته از جمله سامانه های موشکی اس ۳۰۰ به ایران» را تقبیح کرد.

او افزود استفاده از ماده مخرب اعصاب برای ترور سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش که ماه مارس گذشته در شهر سالزبری بریتانیا روی داد نشانه ای از «رفتار غیرمسئولانه» روسیه و عدم اجرای تعهدات آن کشور در زمینه منع کاربرد سلاح های شیمیایی است.

دولت بریتانیا می گوید ماموران اداره اطلاعات ارتش روسیه آقای اسکریپال و دخترش را با نوویچوک، یک ماده شیمیایی نظامی مسموم کرده اند. دولت روسیه دخالت در این اقدام را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر؛خ
XS
SM
MD
LG