لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

انتقاد ولادیمیر پوتین از تحریم‌های غرب علیه روسیه


پوتین در برنامه زنده «پرسش و پاسخ». ۷ ژوئن ۲۰۱۸
پوتین در برنامه زنده «پرسش و پاسخ». ۷ ژوئن ۲۰۱۸

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد، در یک برنامه تلویزیونی ضمن انتقاد از تحریم‌های غرب علیه کشورش گفت این رویکرد در غرب که روسیه را به چشم تهدید و رقیب می‌بینند رویکردی «اشتباه» است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین هشدار داد که «خروج ایالات متحده از معاهدات موشک‌های ضد بالیستیک تلاشی است برای پایان دادن به موازنه استراتژیک، اما ما به این حرکت پاسخ خواهیم داد.»

آقای پوتین این مطلب را در یک برنامه زنده «پرسش و پاسخ» عنوان کرد. در این برنامه که چند ساعت به‌ طول می‌انجامد شهروندانی از سراسر روسیه با تماس تلفنی سؤالاتی را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور روسیه به آنها پاسخ می‌دهد. ولادیمیر پوتین معمولاً چند بار در سال در چنین برنامه‌ای شرکت می‌کند.

در پی تظاهرات گسترده و سپس چرخش سیاسی در اوکراین و خروج این کشور از حوزه نفوذ روسیه، مقام‌های کرملین اقدام به جدا کردن شبه‌جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به خاک روسیه کردند.

این اقدام با محکومیت جامعه جهانی مواجه شد و از آن زمان روسیه در این ارتباط هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته‌ است.

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به یکی از پرسش‌ها در مورد تحریم‌های غرب گفت: «این روشی است برای محدود کردن روسیه… زیرا اتهامات بی‌پایانی که می‌زنند زمینه‌ساز اقدامات محدودکننده آنها شده‌ است.»

وی در ادامه گفت: «دلیلش هم این است که روسیه به عنوان یک تهدید دیده می‌شود، فکر می‌کنند روسیه قرار است تبدیل به یک رقیب شود. به باور من این رویکرد اشتباه است. به جای ایجاد محدودیت بهتر است همکاری سازنده برقرار شود، و در نتیجه تأثیر کلی آن بر اقتصاد جهانی مثبت خواهد بود.»

آقای پوتین تأکید کرد: «ما معتقدیم اعمال یک‌جانبه انواع تحریم‌ها حلال مشکلات نیست، بلکه آنها را بدتر می‌کند.»

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤالی دیگر در مورد روابط خارجه کشورش گفت: «درک اینکه جنگ جهانی سوم می‌تواند پایان تمدن باشد باید ما را از اقدامات شدید در عرصه بین‌المللی برحذر دارد؛ اقداماتی که برای تمدن امروزی بسیار خطرناک هستند».

او در عین حال از خروج ایالات متحده از پیمان‌های موشکی ضد بالیستیک انتقاد کرد و هشدار داد که «ما به این حرکت پاسخ خواهیم داد».

پیمان منع تولید موشک‌های ضد موشک از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۲ اجرایی شد، اما آمریکا در سال ۲۰۰۲ از این معاهده خارج شد.

روسیه از آن زمان به نوسازی سامانه‌های موشکی خود روی آورده و ولادیمیر پوتین هر چند گاه پیشرفت‌هایی را در این زمینه اعلام می‌کند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، هنگام ارائه راهبرد دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۸ روسیه و چین را «چالش اصلی برای رفاه و امنیت» آمریکا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد.

به گفته جیمز متیس، ایالات متحده دیگر همچون گذشته در زمین، دریا، فضا و فضای سایبری بی‌رقیب نیست.

ولادیمیر پوتین در برنامه تلویزیونی روز پنج‌شنبه خود بر اهمیت اکتشافات فضایی نیز تأکید کرد و یادآور شد که در این زمینه همکاری کشورش با ایالات متحده ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG