لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

پوتین: انفجار سنت‌پترزبورگ یک اقدام تروریستی است


ولادیمیر پوتین:‌نیروهای امنیتی روسیه مجازند در مواجهه با تهدیدات تروریستی، افراد مضمون را با شلیک گلوله، در محل از پای درآورند.
ولادیمیر پوتین:‌نیروهای امنیتی روسیه مجازند در مواجهه با تهدیدات تروریستی، افراد مضمون را با شلیک گلوله، در محل از پای درآورند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید انفجاری که روز چهارشنبه، ۶ دی، در سوپرمارکتی در شهر سنت‌پترزبورگ رخ داده یک اقدام تروریستی است.

او هم‌چنین افزود که نیروهای امنیتی روسیه از این پس مجازند در مواجهه با تهدیدات تروریستی، افراد مضمون را با شلیک گلوله، در محل از پای درآورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پوتین این مطلب را روز پنجشنبه هفتم دی، در جریان مراسمی نظامی در کرملین بیان کرد.

روز چهارشنبه انفجار یک بمب در یکی از شعبه‌های سوپرمارکت «پِرِکرِستوف» در سنت‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، باعث زخمی شدن ۱۳ نفر از مشتریان این فروشگاه شد.

مقام‌های روس می‌گویند که این بمب، دست‌ساز بوده و قطعات فلزی زیادی در آن تعبیه شده بود. به گفته رسانه‌های روسی، این بمب در صندوق امانات مشتریان جاسازی شده بود.

یک کمیته تحقیقاتی برای بررسی این انفجار تشکیل شده‌است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌است.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه همچنین گفت که نیروهای امنیتی روس اخیراً یک طرح تروریستی را نیز خنثی کرده‌اند، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

کرملین اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که اطلاعاتی که روسیه به تازگی از ایالات متحده دریافت کرده باعث شد تا از یک حمله تروریستی به کلیسای جامع کازان در سن پترزبورگ جلوگیری شود.

اوایل ماه جاری، آقای پوتین شخصاً در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود، دونالد ترامپ، از او به خاطر اطلاعات ارسالی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، که باعث جلوگیری از یک رشته حملات در سنت‌پترزبورگ شده، تشکر کرد.

او همچنین به دونالد ترامپ اطمینان داد که سازمان‌های امنیتی روسیه همچون گذشته هر گونه اطلاعات در مورد تهدیدهای تروریستی را در اختیار آمریکا بگذارند.

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان روز پنجشنبه خود همچنین افزود که «وضعیت امنیتی روسیه به مراتب بدتر می‌بود اگر دولت وی به هزاران شهروند روسی که در سوریه در کنار داعش جنگیده‌اند اجازه بازگشت به خانه می‌داد.»

وی همچنین تأکید کرد که نیروهای امنیتی روس از این پس در مواجه با تروریست‌ها «نباید به هیچ وجه ریسک کنند» و اجازه شلیک دارند.

ولادیمیر پوتین افزود: «من دیروز به مدیر سرویس امنیتی فدرال دستور دادم تا در جریان بازداشت این تبهکاران چارچوب قانونی را حفظ کنند، اما در مواردی که جان و سلامت کارمندان ما در خطر است قاطعانه عمل کرده و تبهکاران را بازداشت نکرده بلکه درجا از پای درآورند.»

در ماه آوریل سال جاری میلادی، یک بمب‌گذاری انتحاری در متروی سنت‌پترزبورگ، ۱۶ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی برجای گذاشت.

یک گروه وابسته به سازمان القاعده مسئولیت آن بمب‌گذاری انتحاری را برعهده گرفت و اعلام کرد که «این پیغامی است به کشورهایی که با مسلمانان می‌جنگند.»

.......................

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه. پ.پ/ب.ک.

XS
SM
MD
LG