لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

تاکید پوتین بر حق روسیه برای کاهش تعداد بیشتری از دیپلمات های آمریکایی


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه اظهار داشت، مسکو حق کاهش تعداد بیشتری از دیپلمات های آمریکایی در خاک روسیه را برای خود محفوظ می داند.

به گزارش رویترز، آقای پوتین با اشاره به اقدامات آمریکا در خصوص تخلیه و بازرسی امکان دیپلماتیک روسیه در چند شهر آمریکا، گفته است که از وزارت خارجه روسیه خواهد خواست تا اقدامات قانونی در خصوص نقض حق مالکیت اماکن دیپلماتیک انجام دهد.

در ادامه رویارویی دیپلماتیک بین آمریکا و روسیه که از دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است، وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو و دو دفتر وابسته در نیویورک و واشینگتن را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین که برای شرکت در یک کنفرانس به چین سفر کرده به خبرنگاران گفته است: آمریکایی ها تعداد اماکن دیپلماتیک ما را کاهش دادند، این حق آنها است. اما واضح است که این اقدام را به صورت بسیار بدی انجام دادند.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرده است: در خصوص اماکن دیپلماتیک ما، این یک اقدام بی سابقه بود. خیلی روشن نقض حق حاکمیت دیپلماتیک روسیه بود. بنابراین من به وزارت خارجه دستور خواهم داد که شکایتی در این زمینه طرح کند. بگذارید ببینم که قوه قضاییه آمریکا که از آن تعریف می کنند، چکار خواهد کرد.

به رغم این که دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از بهبود روابط با روسیه سخن گفته بود، اما موضوع دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ باعث تنش در روابط دو کشور شده است.

دولت اوباما در دسامبر سال گذشته (دی‌ماه سال گذشته) دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

مقام‌های دولت اوباما همچنین در همان زمان دو ساختمان متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را نیز بستند.

در ادامه به دنبال اعمال تحریم های کنگره آمریکا علیه روسیه، مسکو از دولت آمریکا خواست از شمار دیپلمات‌ها و کارمندان خود در روسیه بکاهد و تعداد آنها را به ۴۵۵ نفر یعنی تعداد دیپلمات های روس در آمریکا تقلیل دهد.

XS
SM
MD
LG