لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

پوتین: روسیه برای وضعیتی شبیه به بحران موشکی کوبا آماده است


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌گوید ارتش این کشور برای مواجهه با بحرانی شبیه بحران موشکی کوبا از آمادگی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ولادیمیر پوتین چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت اگر آمریکا دیوانگی کند و بخواهد بحران ایجاد کند ارتش این کشور آمادگی مواجهه با بحرانی شبیه به بحران موشکی کوبا را دارد.

در سال ۱۹۶۲ در واکنش به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در ترکیه، مسکو به استقرار موشک‌های بالیستیک خود در کوبا اقدام کرد. بحران موشکی کوبا شوروی و آمریکا را در آستانه جنگ اتمی قرار داد.

روسیه ‌هم‌اکنون از احتمال استقرار موشک‌های میان‌برد اتمی آمریکا در خاک اروپا نگران است.

ولادیمیر پوتین پیش از این کنفرانس خبری گفته بود اگر آمریکا موشک‌های خود را به مرزهای روسیه نزدیک کند مسکو نیز اقدامی مشابه انجام خواهد داد و سرعت موشک‌هایش را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور روسیه همچنین برای برای نخستین بار تهدید کرد اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد هسته‌ای خود را در اروپا مستقر کند مسکو می‌تواند موشک‌های مافوق‌ صوت خود را بر کشتی‌ها و زیردریایی‌ها‌یش استقرار دهد و به سواحل ایالات متحده نزدیک شود.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر تهدید ولادیمیر پوتین را تبلیغاتی خوانده گفته بود این تهدیدها برای منحرف کردن توجه‌ها از نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از سوی مسکو صورت می‌گیرد.

مسکو و واشینگتن هر دو یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده‌اند تا اینکه آمریکا به طور یکجانبه از این پیمان خارج شد و روسیه هم به تبع آن از این پیمان بیرون رفت.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که امضای میخائیل گورباچف و رونالد ریگان را بر خود دارد، استقرار موشک‌های زمین‌به‌زمین با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را در خاک اروپا منع کرده بود.

ولادیمیر پوتین در بخشی دیگر از کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «تنش‌ها (میان آمریکا و روسیه) دلیل رساندن سطح رویارویی به بحران موشکی کوبا در دهه ۶۰ میلادی نیست. در هر صورت ما خواستار چنین چیزی نیستیم. اگر کسی خواهان آن است در آن صورت ما به استقبالشان می‌رویم .امروز مشخص کردم که معنی این اقدام چه خواهد بود. بگذارید آنها «زمان پرواز موشک‌ها را) محاسبه کنند.»

ح.ر.

رویترز

XS
SM
MD
LG