لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

خبرهای کوتاه

رسول خادم: تخریب خانه‌باغ خانواده الناز رکابی تلافی داستان برداشتن حجاب بود

رسول خادم از زمان آغاز اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، بارها از معترضان حمایت و از عملکرد حاکمیت انتقاد کرده است
رسول خادم از زمان آغاز اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، بارها از معترضان حمایت و از عملکرد حاکمیت انتقاد کرده است

رسول خادم، قهرمان کشتی جهان و مربی پیشین تیم ملی کشتی ایران، تخریب خانه‌باغ خانوادگی الناز رکابی، سنگ‌نورد، را «جِزّاندنی به تلافی داستان مسابقاتش» توصیف کرد.

اشاره وی به حضور بدون حجاب اجباری خانم رکابی در مسابقات بین‌المللی سنگ‌نوردی کره جنوبی بود که با حاشیه‌های امنیتی برای این ورزشکار و خانواده‌اش همراه بود.

داود رکابی، برادر الناز، از تخریب این خانه‌باغ ۳۰ متری خانوادگی از سوی افراد ناشناس خبر داد و خبرهای تائیدنشده در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از جریمه مالی این خانواده به خاطر آنچه «ساخت‌و‌ساز غیرقانونی» عنوان شده، است.

آقای خادم در واکنش به طعنه نوشت: «و همین الان باید قانون را بر گرده‌یِ الناز رکابی پیاده می‌کردند!»

وی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی اضافه کرد: «اگر بدنبال بی‌قانونی هستید، الان هیچ جایی بی‌قانون‌تر از ساختمان بهارستان نیست. باید به سراغ ساختمانِ مجلس در میدان بهارستان تهران بروید.»

این قهرمان کشتی در ادامه پست اینستاگرامی خود نوشته:‌ «افرادی داخل این ساختمان هستند که به اسم شنیدن صدای مردم‌ و پیگیری خواست مردم به بهارستان رفته‌اند و سرِ سفره‌یِ مردم هم نشسته‌اند، ولی در این مدت تنها کاری که نکرده‌اند عمل به قانون و آمدن میان مردم و شنیدن و پیگیری داد و درد مردم بوده است»!

مربی پیشین تیم ملی کشتی ایران، از نمایندگان مجلس به خاطر این که «هر چند روز یکبار درهای بهارستان را می‌بندند و با مشت‌هایِ گره‌کرده علیه همین مردم در صحن مجلس راهپیمایی می‌کنند»، انتقاد کرده و عملکرد آنها را «نهایت نفرت‌پراکنی… و تنش‌زایی» معرفی کرد.

الناز رکابی، پس از بازگشت به ایران، در اظهاراتی که به اعتراف اجباری شبیه بود، از «سهوی» بودن نداشتن حجاب سخن گفت، اما به نظر می‌رسد با توجه به تاثیرگذاری اقدام وی در بحبوحه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، کماکان مورد غضب حاکمیت قرار دارد.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

جمهوری اسلامی «سه میلیارد یورو» برای دیوارکشی و انسداد مرزها هزینه می‌کند

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید دولت ابراهیم رئیسی برای انسداد مرزها توسط نیروهای مسلح، هزینۀ سه میلیارد یورویی طی پنج سال در نظر گرفته است.

مجید میراحمدی، شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری فارس گفت که بر اساس این طرح و با تأیید ابراهیم رئیسی طی پنج سال بودجۀ سه میلیارد یورویی در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد و هدف آن «امنیت کشور» و «جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح» با دیوار و فنس‌کشی است.

این مقام امنیتی دربارۀ اولویت‌بندی این طرح، بدون ذکر جزئیات صرفاً اعلام کرد که اولویت‌ برای انسداد مرزها مربوط به مسیرهایی است که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و اسلحه انجام می‌شود و «مرز افغانستان بخشی از این اولویت است».

اولویت دیوارکشی در مرز افغانستان «برای برقراری امنیت» در حالی است که آذر ماه ۱۴۰۲ احمد اکبری، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش، اعلام کرده بود که در مناطق مرزی شرق کشور امنیت صد درصدی برقرار است.

تابستان ۱۴۰۲ وب‌سایت انتخاب به‌نقل از پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان، از دیوارکشی اشتباه در مرز ایران و زابل خبر داده و گفته بود که به دلیل این دیوار کشی اشتباه بخشی از زمین‌های کشاورزی ایران به دست طالبان افتاده و طالبان نیز به کشاورزان ایرانی اجازه کشاورزی نمی‌دهد.

معاون وزیر کشور قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌ها به‌علاوۀ بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش کالای قاچاق سالانه را تنها بخشی از خسارت‌های اقتصادی باز ماندن مرزها عنوان کرده است.

بیانیه وکلای دادگستری در اعتراض به «طرح نور» و برخورد پلیس با زنان مخالف حجاب اجباری

مقامات جمهوری اسلامی از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دولت ابراهیم رئیسی را مسئول اجرای «طرح نور» معرفی می‌کنند
مقامات جمهوری اسلامی از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دولت ابراهیم رئیسی را مسئول اجرای «طرح نور» معرفی می‌کنند

جمعی از وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای درباره تشدید فشار جمهوری اسلامی بر زنان مخالف حجاب اجباری تصریح کردند که «دولت حقی برای تحمیل عقیده و الگوی پوشش مد نظر خود به زنان و جامعه ندارد».

۶۱ وکیل دادگستری روز شنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه،‌ با اشاره به موارد خلاف قانون در «طرح نور» و مسیر تصویب «لایحه حجاب و عفاف» در بیانیه‌ای تأکید کردند: «تصویب و اجرای چنین طرح‌هایی از حیطهٔ صلاحیت پلیس خارج است و در قانون اساسی کشور نیز جان، مال، ناموس و شغل افراد مصون از هر گونه تعرض است.»

در ادامهٔ این بیانیه آمده است: «این طرح‌ها را خلاف قانون و آزادی‌های عمومی و در تعارض با قانون اساسی و اسناد بین‌المللی حقوق بشر می‌دانیم.»

امضاکنندگان این بیانیه در انتها با محکوم کردن «اقدامات خشونت‌آفرین پلیسِ موسوم به گشت ارشاد» از مقامات جمهوری اسلامی خواستند به «سیاست‌های تخریبی نسبت به زنان» پایان دهند.

شدت عمل و خشونت نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

این در حالی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه دولت ابراهیم رئیسی را مسئول اجرای این طرح معرفی می‌کنند.

آقای محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۳ اردیبهشت فاش کرد تصمیم برای برخورد شدید نیروهای پلیس با زنان و بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها پس از جلسات مشترک با ابراهیم رئیسی در بهمن و اسفند سال گذشته گرفته شده است.

لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین این مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.

در این میان کشمکش‌ها و جدال لفظی ميان طيف‌های مختلف سیاسی در ایران بر سر مكانيسم برخورد با افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند نیز ادامه دارد.

ایران وعدهٔ آزادی خدمه کشتی توقیف‌شده «مرتبط» با اسرائیل را داد

تصویری که خبرگزاری ایرنا از لحظه توقیف این کشتی منتشر کرده بود
تصویری که خبرگزاری ایرنا از لحظه توقیف این کشتی منتشر کرده بود

وزیر خارجه ایران وعده داد خدمهٔ کشتی توقیف‌شده با پرچم پرتغال که ایران آن را «مرتبط» با اسرائیل خوانده و توقیف کرده است، آزاد می‌شوند.

کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» که ۲۵ فروردین توسط سپاه پاسداران در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل شد، ۲۵ خدمه دارد.

این کشتی که از امارات به سوی هند در حال حرکت بود، از شرکت کشتیرانی «گورتال» اجاره شده بود که زیرمجموعه شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است. مالک بخشی از سهام زودیاک، یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است.

رسانه‌های ایران روز شنبه هشتم ازدیبهشت گزارش دادند که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پرتغالی خود گفته است «موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران، دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم».

پیشتر رسانه‌های داخلی از آزادی یک خدمه هندی‌تبار این کشتی خبر داده و اواخر ماه گذشته نیز ماریا زاخارووا سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه گفته بود طرف ایرانی اعلام کرد که هیچ ادعایی نسبت به ملوان روسی ندارد و قول داده است که به زودی امکان دسترسی کنسولی به او و آزادی‌اش را فراهم سازد.

هنوز وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال گزارشی درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور منتشر نکرده، اما وزارت خارجه پرتغال ۲۸ فروردین با انتشار بیانیه‌ای از احضار سفیر ایران خبر داده و گفته بود منتظر نتایج اعتراض رسمی خواهد بود و «هر گام بعدی را بسته به آن ارزیابی خواهد کرد».

در حالی که رسانه‌های حکومتی ایران صراحتاً توقیف این کشتی را تلافی جمهوری اسلامی از اسرائیل به خاطر حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون ارائه شواهد مدعی شده بود این کشتی به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرده و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده است.

ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، توافق دانشجویان برای پایان تحصن در پاریس

دانشجویان حامی مردم فلسطین در خارج از دانشگاه کلمبیا
دانشجویان حامی مردم فلسطین در خارج از دانشگاه کلمبیا

در حالی که دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه کلمبیا می‌گویند با مدیران دانشگاه به بن‌بست رسیده‌اند، دانشجویان یک دانشگاه در پاریس اعلام کردند که فعلاً به اعتراضات خود پایان می‌دهند.

در پی بالا گرفتن اعتراضات دردانشگاه‌ها از شرق تا غرب ایالات متحده به دنبال ورود پلیس به محوطه این دانشگاه‌ها، اعتراض به جنگ ادامه‌دار و مرگبار در غزه در دست‌کم یک دانشگاه در پاریس نیز بالا گرفت.

دانشجویان دانشگاه معتبر سیانس‌پو در اعتراض به اسرائیل و ارتباط دانشگاه خود با این کشور هفته گذشته به تحصن و اعتراضی گسترده دست زدند و حتی یک ساختمان این دانشگاه را نیز اشغال کردند.

این اعتراضات روز جمعه، هفتم اردیبهشت، با توافق رهبران دانشجویان با مدیران دانشگاه فروکش کرد.

در حالی که دانشگاه‌ها در آمریکا و اروپا به زمان برگزاری امتحانات نزدیک می‌شوند، دانشگاه سیانس‌پو روز جمعه اعلام کرد که دانشجویان معترض توافق کرده‌اند در ازای «بحث و مناظره داخلی» با مدیران دانشگاه درباره مناسبات این دانشگاه با اسرائیل فعلاً به اعتراض پایان دهند.

مدیران دانشگاه همچنین پذیرفته‌اند که تمام احکام انضباطی علیه دانشجویان معترض و حامی مردم فلسطین را لغو کنند.

در مقابل دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیای نیویورک روز جمعه، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام کردند که در مذاکره خود با مدیران دانشگاه به بن‌بست رسیده و بنابراین به اعتراض و تحصن ادامه می‌دهند.

اعتراض حامیان فلسطینیان در دانشگاه کلمبیا که از زمان آغاز جنگ در نزدیک به هفت ماه پیش ادامه دارد زمانی بالا گرفت که رئیس این دانشگاه در پی فشار جمهوری‌خواهان در کنگره از پلیس خواست که تحصن‌کنندگان را جمع کند.

این اقدام با واکنش شدید دانشجویان و دانشگاهیان در دیگر شهرها،‌ از نیویورک تا کالیفرنیا و از آریزونا تا تگزاس و ماساچوست، مواجه شد که رئیس دانشگاه کلمبیا را به نقض آزادی بیان متهم می‌کنند.

در چند دانشگاه دیگر از جمله تگزاس هم پلیس به درخواست مدیران آنها وارد کار شد و ده‌ها دانشجوی معترض و حتی استادان حامی دانشجویان را بازداشت کردند.

این اقدام اما دست‌کم تا حالا بی‌نتیجه بوده، چرا که بازداشتی‌ها بلافاصله پس از آزادی بار دیگر به صحن دانشگاه بازگشتند و چادرهای خود را دوباره برپا کردند.

دانشجویان و برخی از اساتید و اعضای هیئت علمی که در این اعتراضات حضور داشته‌اند، خواهان برقراری دائمی آتش‌بس در نوار غزه و همچنین تجدیدنظر در سیاست‌های ایالات متحده در قبال اسرائیل و لغو ارسال کمک‌های نظامی به این کشور هستند.

معترضان در دانشگاه کلمبیا همچنین گفته‌اند تا زمانی که این مؤسسه با مراکز آکادمیک اسرائيلی قطع رابطه نکند و تعهد ندهد که سرمایهٔ خود را از نهادهای مرتبط با اسرائيل خارج خواهد کرد، به تجمعات خود پایان نمی‌دهند.

سه نفر در دادگاه پرداخت «حق‌السکوت» توسط ترامپ شهادت دادند

دونالد ترامپ پس از پایان تازه‌ترین جلسه دادگاه
دونالد ترامپ پس از پایان تازه‌ترین جلسه دادگاه

سه شاهد در دادگاه پرونده پرداخت «حق‌السکوت» توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به استورمی دنیلز، ستاره پورن، در دوره کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ شهادت دادند.

در هشتمین روز از دادگاه رسیدگی به این پرونده که روز جمعه، هفتم اردیبهشت برگزار شد، دیوید پکر، ناشر سابق روزنامه «نشنال انکوایرر»، رونا گراف دستیار سابق ترامپ و گری فارو بانکدار آمریکایی شهادت دادند.

لوین براگ، دادستان دموکرات منطقه منهتن نیویورک، دونالد ترامپ را متهم کرده که در مورد پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز در دوره کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود اسناد جعلی ارائه کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که این مبلغ به عنوان «حق‌السکوت» به خانم دانیلز برای «رابطه جنسی» او با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۶ پرداخت شده بود. آقای ترامپ چنین رابطه‌ای را تکذیب کرده و خود را بی‌گناه می‌داند.

دیوید پکر اولین شاهدی بود که در دادگاه شهادت داد. او گفت در دوران کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از انتشار گزارش‌های منفی پیرامون روابط جنسی ترامپ جلوگیری کرده است.

او گفت که در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ «چشم و گوش» کمپین ترامپ بوده تا از انتشار گزارش‌های منفی درباره او جلوگیری کند.

او به ممانعت از انتشار گزارشی درباره «رابطه جنسی» ترامپ با کارن مک‌دوگال مدل سابق پلی‌بوی اشاره کرد و گفت به رغم عدم انتشار این گزارش، پول پرداخت کرده است.

آقای پکر در ادامه به ممانعت از انتشار گزارشی از گفته‌های دربان یکی از مجتمع‌های ترامپ اشاره کرد که داستان تولد یک «فرزند نامشروع» ترامپ را برای انتشار تعریف کرده بود، اما به رغم اینکه ادعای او دروغ بوده، باز هم ۳۰ هزار دلار به او پرداخت کرده تا حق انحصاری انتشار این گزارش را حفظ و جلو انتشار آن در دیگر رسانه‌ها را بگیرد.

امیل بوو وکیل دونالد ترامپ در دادگاه تلاش کرد با طرح سؤالاتی اعتبار اظهارات پکر را تضعیف کند؛ از جمله اینکه آقای پکر مدعی شده ترامپ در کاخ سفید از او به خاطر جلوگیری از انتشار اخبار منفی تشکر کرده، اما چنین ادعایی نه تنها در مصاحبه او با مأموران «اف‌بی‌آی» قید نشده بلکه در اظهاراتش گفته بود ترامپ از او قدردانی نکرده است.

پکر در جواب سؤال وکیل ترامپ گفت احتمالا در گزارش اف‌بی‌آی اشتباه شده است.

شاهد دوم، رونا گراف دستیار سابق ترامپ بود که در دادگاه اعلام کرد قبل از سال ۲۰۱۶، دست‌کم یک بار استورمی دنیلز، ستاره پورن را در برج ترامپ دیده است.

خانم گراف که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۲۱ دستیار آقای ترامپ بوده، از شنیده‌های خود گفته که آقای ترامپ مایل بوده خانم دنیلز را به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی انتخاب کند و آدرس‌های ایمیل دنلیز و مک‌دوگال در سیستم‌های کامپیوتری شرکت ترامپ ذخیره شده است.

ترامپ بعد از شهادت خانم گراف با او دست داد.

شاهد سوم گری فارو بانکدار آمریکایی است که توضح داد مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ در آستانه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ با افتتاح حساب برای دو شرکت صوری در نزد او، به خانم دنلیز حق‌السکوت پرداخت کرده است.

دادستان‌ها در ایالت نیویورک می‌گویند پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی است.

حماس از دریافت پاسخ اسرائیل به آخرین طرح آتش‌بس خبر داد؛ «بررسی می‌کنیم»

خلیل الحیه، نماینده حماس مستقر در قطر
خلیل الحیه، نماینده حماس مستقر در قطر

یک روز پس از انتشار خبری از «طرح تازه» اسرائیل، یک مقام حماس تأیید کرد که این گروه پاسخ رسمی دولت اسرائیل به تازه‌ترین طرح آتش‌بس را دریافت کرده و پس از بررسی به آن پاسخ خواهد داد.

گروه افراطی حماس از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

روز جمعه، هفتم اردیبهشت، خبر رسید که کابینه جنگ اسرائیل در طرحی تازه به گروه افراطی حماس پیشنهاد می‌کند اگر مدعی است که تنها کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد، اسرائیل برای معامله بر سر همین تعداد نیز آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خلیل الحیه، رئیس هئیت مذاکره‌کننده حماس، در بیانیه خود نوشته است که پاسخ رسمی کابینه جنگ اسرائیل به پیشنهاد «دو هفته پیش» مصر و قطر، میانجی‌گران بین دو طرف، را دریافت کرده است.

حماس که به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هزاران تن از اعضای خود را از دست داده، بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

اصرار طرفین بر خواسته‌های خود باعث شده که مذاکرات آتش‌بس پس از بیش از شش ماه جنگ هم‌چنان بی‌نتیجه بماند.

همزمان روز جمعه اعلام شد که کمال عباس، رئیس سازمان اطلاعات مصر، که ریاست هیئت کشورش در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قطر را برعهده داشته، در سفری کم‌سابقه به اسرائیل رفته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیتی جو بایدن در کاخ سفید، روز جمعه چنین نظر داد که شاهد «تحرکی تازه» در روند مذاکرات طرفین بر سر پایان جنگ و بازگشت گروگان‌ها است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که به نامش اشاره نکرد نوشت که پاسخ اسرائیل حاوی پیشنهاد تازه‌ای نیست.

اسرائیل تأیید کرده است که شماری از گروگان‌ها کشته شده‌اند، اما حماس ظاهرا در آخرین دور مذاکرات در قاهره فاش کرده که کمتر از ۴۰ گروگان را برای معامله در اختیار دارد.

از زمان حمله حماس به اسرائیل و جنگی که ارتش اسرائیل در پاسخ به این گروه افراطی در باریکه غزه آغاز کرد، بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی کشته و نزدیک به ۷۷ هزار و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

دختر کیومرث پوراحمد: این که پدرم خودش را کشته باشد درست نیست

مزار کیومرث پوراحمد
مزار کیومرث پوراحمد

پگاه، دختر کیومرث پوراحمد، فیلمساز سرشناس، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد خودکشی پدر خود را تکذیب کرد.

خبر مرگ کیومرث پوراحمد، خالق سریال «داستان‌های مجید»، در میانه فروردین‌ماه سال گذشته منتشر شد.

خبرگزاری‌های رسمی به‌ نقل از خانواده پوراحمد اعلام کردند که او صبح روز ۱۵ فروردین در بندر انزلی بر اثر «ایست قلبی» از دنیا رفته، اما بعداً حساب کاربری مجلهٔ «فیلم امروز» در اینستاگرام دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرد.

چند روز بعد، عکسی در شبکه‌های اجتماعی از این فیلمساز منتشر شد که نشان می‌داد او خود را حلق‌آویز کرده است. با این حال روی دست‌های او اثر کبودی دیده می‌شد.

حال پگاه پوراحمد، دختر او، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که روز شنبه، هشتم اردیبهشت، منتشر شد گفته است: «در مورد رسیدگی به پرونده و جزئیات پرونده فعلاً اصلا صحبت نخواهیم کرد تا زمان مناسب آن فرابرسد، اما این را بگویم که پدرم می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید، ولی اینکه خودش را کشته باشد به هیچ‌وجه درست نیست.»

خانم پوراحمد در ادامه تأکید کرد:‌ «همه خانواده هر کدام به نوع خودمان بر این موضوع تأکید داریم که پدرمان شمال نرفت که خودش را بکشد.»

این روایت تازه چند هفته پس از آن منتشر می‌شود که خواهر کیومرث پوراحمد نیز همزمان با سالگرد مرگ او در شبکه‌های اجتماعی در پیامی ادعا کرد برادرش قبل از مرگ «شکنجه» شده بود.

توران پوراحمد، خواهر این فیلمساز، در کامنتی نوشته بود: «برادر من پایش به جایی گیر نکرد ولی اول شکنجه‌اش کردند و بعد جسد بی‌جان او را به دار آویختند.»

پگاه پوراحمد نیز در مصاحبه خود تأکید کرده که «عمه‌ام هر چه نوشته درست است». او سال گذشته هم در پستی در اینستاگرام بدون هیچ توضیحی نوشته بود: «پرونده باز است.»

آخرین فیلم سینمایی کیومرث پوراحمد «پرونده باز است» نام داشت که بهمن ۱۴۰۱، به‌رغم شرکت‌ نکردن اعتراضی او در جشنواره حکومتی فیلم فجر، در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به‌ نمایش درآمد.

پوراحمد در واکنش به اعلام حضور فیلمش در جشنواره اعلام کرده بود: «با اين همه داغى كه بر دل داريم، ديگر چه جشنى! چه جشنواره‌اى!؟» و توضیح داده بود که «مالک فیلم تهیه‌کننده است و مثل همه جاى دنيا فقط او مى‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را داشته باشد.»

در هفته‌های اخیر انتشار عکسی از کیومرث پوراحمد در کنار شهبانو فرح پهلوی، نیز در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید ایران باید کارایی تسلیحاتی خود را مورد بازبینی قرار دهد

لوید آستین
لوید آستین

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه هفتم اردیبهشت گفت که جمهوری اسلامی پس از حمله «نافرجام به اسرائیل» باید کارایی سامانه‌های تسلیحاتی خود را مورد پرشش قرار داده و بازبینی کند.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «آنها [ مقامات جمهوری اسلامی ایران] باید کارآمدی سیستم‌های تسلیحاتی و برنامه‌ریزی‌شان را به طور جدی مورد پرشش قرار دهند .»

لوید آستین افزود: امیدوارم که آنها [ مقامات جمهوری اسلامی ایران] از این اعتماد به نفس بیش از حد که می‌توانند هر کاری که خواستند را انجام دهند، دست بکشند، زیرا فکر می‌کنم اسرائیل نشان داده است که توانایی قابل توجهی برای دفاع از خود دارد.»

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله به ساختمان کنسولی‌اش در دمشق در اولین ساعات بامداد ۲۵ فروردین، ۱۳ آوریل، دست به حمله‌ای«تلافی‌جویانه» علیه اسرائیل زد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد٬ ایران با ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز به اسرائیل حمله کرد.

مقامات اسرائیل اعلام کردند که ۹۹ درصد از این پرتابه‌ها رهگیری و منهدم شدند.

در همین زمینه٬ رسانه‌ها بامداد جمعه ۳۱ فروردین از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به یک پایگاه هوایی ایران در اصفهان خبر دادند.

دو مقام غربی روز شنبه اول اردیبهشت به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفتند، اسرائیل بامداد جمعه برای هدف قرار دادن سامانه اس-۳۰۰ اصفهان از یک موشک پیشرفته استفاده کرد که سیستم راداری ایران نمی‌توانست آن را ردیابی کند.

ابراز نگرانی درباره «اجرای» حکم اعدام حبیب دریس و رضا رسایی

رضا رسایی (راست) و حبیب دریس.
رضا رسایی (راست) و حبیب دریس.

رسانه‌ها فعال در حوزه حقوق بشر نسبت به وضعیت اجرای حکم اعدام رضا رسایی و حبیب دریس، دو زندانی در ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده رضا رسایی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به دادبان گفته است: «خطر اجرای حکم اعدام این زندانی در روزهای آینده به شدت افزایش یافته است.»

این منبع مطلع گفته است: «اعتراض ماده ۴۷۷ چندین ماه است که ثبت شده اما هیچ جوابی به خانواده و وکلا داده نمی‌شود. حکم قطعی شده اعدام پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اجرای احکام دادگستری کرمانشاه فرستاده شده و کارهای اداری مربوط به آن نیز انجام شده است.»

رضا (غلامرضا) رسایی در سال ۱۴۰۱ در ارتباط با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و مهرماه سال گذشته به اتهام «مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه»، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اعدام محکوم شد و این حکم اوایل دی‌ماه در دیوان عالی کشور به تأیید رسید.

سازمان عفو بین‌الملل ۱۴ دی‌ماه سال گذشته درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آقای رسایی ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف اجرای آن شد.

این منبع نزدیک به خانواده رضا رسایی به دادبان گفته است: «خانواده مقتول خود تاکید کرده‌اند که دنبال قصاص نیستند و اصلا برایشان روشن نیست که قاتل رضا رسایی است. با این حال اما می‌گویند دست ما نیست و رضایت ما فایده‌ای ندارد، با سپاه صحبت کنید.»

«انتقال حبیب دریس به انفرادی»

به دنبال گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره انتقال حبیب دریس، زندانی محکوم به اعدام به «سلول انفرادی» در زندان شیبان اهواز، خانواده و نزدیکان او نسبت به وضعیت این زندانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده حبیب دریس به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته است: «انتقال این زندانی به سلول انفرادی بدون ارائه دلیل مشخصی صورت گرفته است».

این منبع مطلع اضافه کرده است:«انتقال این زندانی محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است.»

پایگاه خبری «میزان»، وابسته به قوه قضاییه، روز دوشنبه ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ گزارش داد که حکم اعدام علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی در دادگاه انقلاب شهرستان اهواز صادر شده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مدعی است که این افراد از طریق عضویت در گروه «حرکه النضال» در چند عملیات جداگانه، دو بسیجی، یک عضو نیروی انتظامی و یک سرباز را کشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که «محاکمه گروهی این زندانیان به شدت ناعادلانه بوده و آنها حتی در زمان محاکمه از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند» و مقام‌های قضائی حتی «رونوشت و تصویری از حکم اعدام» را در اختیار این زندانیان قرار نداده‌اند.

این سازمان بین‌المللی حقوق بشری همچنین تاکید کرده بود که دادگاه انقلاب اهواز در جریان محاکمه و صدور حکم اعدام شهروند عرب ایرانی زندانی در اهواز، از اعترافات اجباری که با شکنجه از این زندانیان اخذ شده برای محکوم کردن و صدور حکم اعدام برای آنها استفاده کرده است.

«سفر اردوغان» به واشینگتن به تعویق افتاد

دیپار جو بایدن و رجب طیب اردوغان در تیرماه گذشته جریان «اجلاس سران ناتو» در ویلنیوس لیتوانی
دیپار جو بایدن و رجب طیب اردوغان در تیرماه گذشته جریان «اجلاس سران ناتو» در ویلنیوس لیتوانی

یک مقام ترکیه روز جمعه هفتم اردیبهشت به خبرگزاری فرانسه گفت که دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و جو بایدن، همتای آمریکایی وی در کاخ سفید به تعویق افتاده است.

طبق این گزارش، دیدار رئیس جمهور ترکیه از کاخ سفید برای ۹ ماه مه برنامه‌ریزی شده بود. این می‌توانست نخستین دیدار جو بایدن و رجب طیب اردوغان در کاخ سفید باشد. رهبران ترکیه و آمریکا در ۲۱ تیرماه سال گذشته در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی٬ ناتو٬ در ویلنیوس لیتوانی دیدار کردند.

این مقام ترکیه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «دیدار برنامه ریزی شده برای ۹ مه به دلیل تغییر در برنامه اردوغان به تعویق افتاد.»

این مقام ترک افزود: «تاریخ جدید دیدار٬ پس از رایزنی بین دو رئیس جمهور تعیین خواهد شد».

سفر برنامه ریزی شده اردوغان هرگز به طور رسمی توسط ریاست جمهوری ترکیه اعلام نشد، اما یک مقام ترکیه در ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که این سفر در ۹ مه انجام خواهد شد.

انتقاد شدید رجب طیب اردوغان از حمله اسرائیل به غزه یکی از موارد اختلاف نظر آمریکا و ترکیه است. از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته و حمله متقابل اسرائیل به غزه ، رئیس جمهور ترکیه به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

رجب طیب اردوغان اغلب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و ایالات متحده را به حمایت از «نسل کشی» فلسطینیان متهم کرده است.

در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان مقامات اسرائیلی گفته‌اند، ترکیه «در کنار ایران، بزرگترین کشور حامی تروریست در جهان» است.

افزایش همکاری نظامی ایران و چین؛ گسترش روابط تهران و مسکو

از راست: محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران و دنگ جون، وزیر دفاع چین
از راست: محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران و دنگ جون، وزیر دفاع چین

وزیر دفاع ایران در حاشیه یک اجلاس منطقه‌ای، بر همکاری نظامی بیشتر با چین و افزایش ارتباطاتِ عمیقِ تهران و مسکو در صورت تهدید امنیت دو کشور تأکید کرد.

محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست‌و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان با وزیران دفاع چین و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که در جریان دیدار وزرای دفاع ایران و چین، روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه، دو طرف بر همکاری نظامی نزدیک‌تر تأکید کرده‌اند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی همچنین در دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام که روابط ایران و روسیه در حال تعمیق و گسترش است و به سطح جدیدی خواهد رسید.

وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد که ارتباطات مسکو و تهران در بالاترین سطح خود قرار دارد و در شرایطی که امنیت دو کشور تهدید شود، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

محمدرضا آشتیانی همچنین در این دیدار از وزیر دفاع روسیه به خاطر حمایت از جمهوری اسلامی در جریان حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق قدردانی کرد.

نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. در این سازمانِ منطقه‌ای، روسیه، هند، چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضویت دارند.

ایران تیرماه ۱۴۰۲ به‌عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه انتخاب شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به تازگی نسبت به همکاری نزدیک‌تر «اتحاد قدرت‌های اقتدارگر» علیه دموکراسی‌های غربی هشدار داد.

دبیرکل ناتو تصریح کرد که روسیه، ایران، چین و کره شمالی به طور فزاینده‌ای همسو هستند و «هر روز (این اتحاد) بیشتر همسو می‌شود.»

دولت نظامیان بورکینافاسو فعالیت دو رسانه بین‌المللی را به‌طور موقت تعلیق کرد

دولت نظامیان در بورکینافاسو پخش برنامه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را برای دو هفته تعلیق کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که این دو رسانه گزارش ديده‌بان حقوق بشر در مورد حملات ارتش به غیرنظامیان در نبرد علیه گروه‌های جهادی را منتشر کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که سربازان ارتش بورکینافاسو روز ۲۵ فوریه امسال در دو حمله انتقام‌جویانه علیه ساکنان نواحی شمالی این کشور که محل درگیری ارتش و گروه‌های اسلام گرای جهادی است، دست کم ۲۲۳ روستایی، از جمله ۵۶ کودک را کشتند.

از سال ۲۰۱۵ که شورشیان جهادی بخش گسترده‌ای از مالی، همسایه شرقی بورکینافاسو، را تصرف کردند حملات گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده و «خلافت اسلامی» در شمال بورکینافاسو نیز گسترش یافته و این مناطق به صحنه نبرد آن‌ها با نیروهای ارتش بدل شده است.

از آن زمان حدود ۲۰ هزار نفر در بورکینافاسو کشته شده و حدود دو میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

تعلیق برنامه‌های این دو رسانه جدیدترین مورد از محدود کردن فعالیت رسانه‌های خارجی از زمان کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است که در آن سروان ابراهیم ترآئوره قدرت را در این کشور آفریقای غربی بدست گرفت.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها و ارتباطات در بورکینافاسو روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در بیانیه‌ای ادعا کرد که گزارش‌‌های منتشر شده توسط این رسانه‌ها «حاوی ادعاهای بی‌پایه و فاقد هرگونه شواهد مستندی علیه ارتش بورکینافاسو» است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از تعلیق فعالیت این دو رسانه ابراز نگرانی کرده است.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها و ارتباطات در بورکینافاسو در بیانیه خود افزود که به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی دستور داده که دسترسی به وبسایت‌های بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و دیده‌بان حقوق بشر در این کشور را مسدود کنند.

این نهاد همچنین از همه رسانه‌ها خواست که از بازنشر این مطالب پرهیز کنند و هشدار داد که نقض این دستور با مجازات روبرو می شود.

دولت بورکینافاسو در گذشته فعالیت چند رسانه فرانسوی را تعلیق و یا کاملاً ممنوع کرده و تعدادی از خبرنگاران خارجی را نیز اخراج کرده است.

در دو مورد دولت بورکینافاسو این رسانه‌ها را به بازتاب دادن پیام‌های رهبران گروه‌های جهادی متهم کرد.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار؛ «شوک» در قیمت خوراکی‌ها در فروردین‌ماه

ایران از سال ۲۰۱۸ تورم بالای ۳۰ درصدی دارد و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تورم در ایران طی سال جاری ۳۷.۵ درصد خواهد بود
ایران از سال ۲۰۱۸ تورم بالای ۳۰ درصدی دارد و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تورم در ایران طی سال جاری ۳۷.۵ درصد خواهد بود

آمار و ارقام در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم در فروردین ۱۴۰۳، نشان می‌دهد که تورم در بخش خوراکی‌ها در ماه اول سال با «شوک» مواجه شده است.

روزنامهٔ دنیای اقتصاد روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، نوشت که بر اساس گزارش مرکز آمار، «پیاز، پرتقال، لیموترش، فلفل دلمه‌ای و انار» با بیشترین میزان تورم در یک ماه «بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت را به خود دیده‎‌‌‌اند».

این روزنامه همچنین نوشت که شیرخشک و گوشت قرمز از کالاهای مهمی هستند که با «بیش از ۶۰ رصد رشد قیمت» در یک سال روبرو شده‌اند.

به گزارش مرکز آمار ایران، «در بخش تورم نقطه به نقطه نیز کنسرو تن‌ ماهی با افزایش قیمت ۱۰۹ درصدی تنها کالایی شد که طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.»

یکی دیگر از نکات قابل توجه در آمار ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران در مورد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین‌ماه امسال این است که این میزان تورم در دو سال گذشته پایین‌ترین عدد به حساب می‌آید.

با این حال روزنامه اعتماد روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه، با بیان اینکه نرخ تورم سالیانه در ایران به ۳۸.۸ درصد رسید، از قول مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، نوشت: «هر چند کاهش نقدینگی باعث افت تورم شده اما رکود را هم به همراه داشته است که منجر به تعطیلی برخی از کارخانجات و بنگاه‌های کوچک و متوسط شده که به دلیل کاهش نقدینگی دچار آسیب شده‌اند.»

ایران از سال ۲۰۱۸ تورم بالای ۳۰ درصدی دارد و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تورم در ایران طی سال جاری ۳۷.۵ درصد خواهد بود.

ایران جزو چند کشور انگشت‌شمار جهان با تورم افسارگسیخته طی چند سال گذشته به شمار می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول اسفند پارسال نیز طی گزارشی هشدار داده بود حتی اگر پای ایران «به‌صورت محدود» به جنگ اسرائیل و حماس کشیده شود، اقتصاد کشور در سال جاری نه تنها رشدی نخواهد داشت، بلکه ۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

این نهاد بین‌المللی هشدار داده بود که در صورت کشیده شدن پای لبنان به جنگ به خاطر حملات حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، اقتصاد این کشور در سال جاری ۲۰ درصد کوچک خواهد شد و وضعیت اقتصاد یمن و عراق نیز بدتر خواهد شد.

ادعای معاون وزیر کشور: طی اجرای «طرح نور» حتی یک مورد اعتراض هم نداشته‌ایم

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور
مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور

یک مقام ارشد وزارت کشور ایران با دفاع از دور جدید تحمیل حجاب اجباری از سوی نیروی انتظامی، ادعا کرد که از زمان آغاز دور تازه برخوردها در اواخر فروردین، حتی یک مورد «اعتراض» به این طرح و پلیس به عنوان مجری آن وجود نداشته است.

مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با شهروندان را دوباره آغاز کرده‌اند و نام این برنامه را «طرح نور» گذاشته‌اند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز جمعه، هفتم اردیبهشت‌ماه، در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت: «همه مسئولین قوا بلاتفاق بر اجرای قانون تأکید دارند و حامی فراجا هستند.»

پیش از این نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به شکل تلویحی دولت ابراهیم رئیسی را متهم کرد که در اجرای طرح جدید و سختگیرانه برای برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری مسئولیت خود را نمی‌پذیرد.

او فاش کرد که تصمیم برای برخورد شدید نیروهای پلیس با زنان و بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها پس از جلسات مشترک با ابراهیم رئیسی در بهمن و اسفند سال گذشته گرفته شده است.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه اظهارات خود گفت: «اینکه دشمنان می‌گویند فراجا این مسئله‌ای را بدون حمایت و همراهی انجام می‌دهد، مطلقاً حرف درستی نیست».

ادعای معاون وزیر کشور از عدم اعتراض مردم به «طرح نور» در حالی مطرح می‌شود که شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

در موارد متعددی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند هرگونه اعتراض افراد خانواده و همراهان زن بازداشت‌شده در خیابان، به بازداشت آنها منجر شده است.

احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی نیز روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، در جمع طلاب و برخی از هواداران تحمیل حجاب اجباری در قم، در مقام دفاع از این خشونت‌ها برآمد و گفت که «در مسیر اجرای طرح نور راه پرفراز و نشیبی داریم.»

رادان همچنین در سخنان خود این ادعا را که طرح نور یک کار «امنیتی» است را رد کرد، با این وجود مشخص نیست به چه دلیل معاون امنیتی و نظامی وزیر کشور در این زمینه با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده است.

سخنرانی فرمانده نیروی انتظامی در قم در حالی انجام شد که در تصاویر منتشر شده از این مراسم از سوی خبرگزاری مهر برخی از طلاب این شهر با لباس نظامی و پلاکاردهایی در دفاع از اقدامات جدید نیروی انتظامی حاضر شدند.

روزنامه اعتماد نیز با انتشار برخی از این تصاویر مدعی شد که این طلاب «ظاهر غیرایرانی» دارند.

انتشار تصاویر طلاب با لباس نظامی موجی از انتقادها را در فضای مجازی برانگیخته و شماری از فعالان سیاسی مدنی نوشته‌اند که این اقدام آشکارا نشان می‌دهد در باور مقام‌های جمهوری اسلامی، «تحمیل» بر «اقناع» غلبه کرده است.

وزیر کشاورزی اوکراین به اتهام فساد چند میلیون دلاری بازداشت شد

میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی پیشین اوکراین
میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی پیشین اوکراین

دادگاهی در اوکراین میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور را به مالکیت غیرقانونی زمین‌های دولتی که ارزش آنها حدود ۷ میلیون دلار اعلام شده متهم و دستور بازداشت او را صادر کرد.

این دستور پس از تحقیقات سازمان ملی مبارزه با فساد اوکراین در زمینه مالکیت غیرقانونی اراضی دولتی صادر شده است.

به گزارش رویترز، دستیابی سولسکی به صورت غیرقانونی به این زمین‌ها در زمانی رخ داده که که رئیس یک شرکت بزرگ کشاورزی و نماینده مجلس بود.

دادستان‌ها گفته‌اند که آقای سولسکی باید تا حدود دو ماه دیگر در بازداشت بماند تا وثیقه‌ای در حدود دو میلیون دلار برای آزادی خود فراهم کند.

این مقام ارشد پیشین در دولت اوکراین که پنجشنبه ششم اردیبهشت از سمت خود کناره‌گیری کرده، با رد این اتهام‌ها گفته‌ که با تحقیقات در این پرونده همکاری می‌کند.

به گفته دادستان‌ها ده‌ها نفر دیگر از جمله کارمندان دولت در این پرونده فساد مالی متهم‌اند.

میکولا سولسکی که صاحب شماری کسب و کار کشاورزی است در سال ۲۰۱۹ به عضویت پارلمان اوکراین درآمد و در اوایل سال ۲۰۲۲ به عنوان وزیر کشاورزی منصوب شد.

اتهامات او مربوط به سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی و پیش از دوران انتصاب او به سمت وزیر کشاورزی‌ است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، چندین پرونده فساد در اوکراین بر ملا شده است.

سال گذشته نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور را به دلیل رسوایی تدارکاتی در ارتش برکنار کرد.

در صورتی که اتهام سولسکی، ثابت شود، او دومین مقام ارشد در کابینه زلنسکی خواهد بود که به اتهام فساد، محاکمه می‌شود.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG