لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

سنای آمریکا جان‌ راتکلیف را به عنوان مدیر اطلاعات ملی تایید کرد


جان راتکلیف
جان راتکلیف

سنای آمریکا روز پنجشنبه اول خرداد جان راتکلیف، را به عنوان «مدیر اطلاعات ملی» تایید کرد.

به گزارش رویترز، در جریان رای گیری که به صورت شفاهی انجام شد تمامی جمهوریخواهان در سنا از جان راتکلیف حمایت کردند و در مقابل تمامی دموکرات‌ها به او رای «نه» دادند.

طبق این گزارش سنای آمریکا جان راتکلیف را با ۴۹ رای آری در مقابل ۴۴ رای نه مورد تایید قرار دارد این در حالی است که سنای آمریکا دن کوتس ، مدیر قبلی اطلاعات ملی را با ۸۵ رای مثبت در مقابله ۱۲ رای منفی مورد تایید قرار داده بود.

رویترز می‌گوید، جان راتکلیف، ۵۴ ساله، کمترین میزان سابقه اطلاعاتی را نسبت به تمامی مدیران قبلی اطلاعات ملی دارد.

اداره‌ اطلاعات ملی که در راس ۱۷ نهاد اطلاعاتی ایالات متحده، یعنی مجموعه‌ای از نهادها و آژانس‌ها، از سی‌آی‌ای، و آژانس اطلاعات دفاعی تا شاخه اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا، قرار دارد، ۱۵ سال پیش و پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ جهت هماهنگی و وحدت رویه نهادهای اطلاعاتی تاسیس شد.

این دومین بار بود که جان راتکلیف برای تصدی این پست معرفی می‌شد. وی سال گذشته کمی پس از معرفی به عنوان نامزد «مدیر اطلاعات ملی» انصراف خود را اعلام کرد.

پس از کناره گیری دن کوتس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون دو کفیل برای مدیریت اداره اطلاعات ملی منصوب کرده بود. ریچارد گرنل، سفیر سابق ایالات متحده در آلمان اخیرا به عنوان کفیل این نهاد منصوب شده بود، اما دموکرات ها نسبت به تغییرات متعدد انجام شده توسط وی ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین زمینه، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه گفته است، در زمانی که کشور ما با تهدیدهای متعدد و متنوعی روبه رو است ، تعیین مدیر اطلاعات ملی برای سنا امری حیاتی بود.

به گزارش رویترز، نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات سنا در جریان بررسی صلاحیت جان‌ راتکلیف از او خواستند تا مشخص کند که آیا او مستقل از رئیس جمهوری در این سمت عمل خواهد کرد یا خیر.

جان‌ راتکلیف در پاسخ گفت، هیچ جریان بیرونی بر اطلاعاتی که من ارائه خواهم کرد، تاثیر نخواهد داشت.

اما سناتور ران وایدن، از اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی سنا گفت، جان‌ راتکلیف تهدید برای دموکراسی در آمریکا خواهد بود.

این سناتور دموکرات تاکید کرد، دلیلی خوبی وجود دارد که باور کنیم اطلاعاتی که او ارائه خواهد کرد فقط با هدف خشنودی دونالد ترامپ خواهد بود.

به گزارش رویترز، دموکرات‌ها در کنگره و همچنین شماری از مقامات امنیتی سابق از معرفی جان راتکلیف به عنوان مدیر اطلاعات ملی انتقاد کرده و گفته بودند وی تجربه و سابقه لازم برای جایگزینی دن کوتس را ندارد.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG