لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

واکنش امامان جمعه به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران


ساعاتی پیش از اعلام بازگشت تحریم‌های ایران، اکثر امامان جمعه اعلام کردند، آمریکا با بازگرداندن این تحریم‌ها به «اهداف خود نمی رسد».

تعدادی از امامان جمعه ایران از جمله محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، نیز اعلام کردند که آمریکا با بازگرداندن تحریم‌های ایران «قطعا به اهداف سیاسی خود نخواهد رسید».

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های ۱۱ آبان، با اشاره به سخنان پیشین مقامات جمهوری اسلامی گفت:«رهبری، رئیس جمهور، تمام شخصیت‌های مملکت می‌گویند اگر بنا شد روزی یک قطره نفت ایران صادر نشود، یک قطره نفت از تنگه هرمز صادر نخواهد شد، این شعار و تهدید نیست، بیان یک واقعیت است.»

با این حال آقای علم الهدی در خصوص اجرای تمامی تحریم های آمریکا گفته است: «مردم به صحنه می‌آیند و با مردانگی و مقاومت همه چیز را جواب می دهند اما در عین حال، آقایان چه پدافند و آرایشی دارند؛ باید به مردم بگویند و مردم در جریان قرار بگیرند.»

دولت آمریکا روز جمعه ۱۱ آبان بازگشت تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران در چارچوب توافق اتمی برجام را اعلام کرد. این تحریم ها که از روز دوشنبه ۱۴ آبان اجرا خواهند شد بخش حمل و نقل، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکادر اردیبهشت سال جاری، ضمن اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، به بازگشت تحریم‌های ایران فرمان داد. قرار است تحریم های نفتی و مالی آمریکا علیه ایران از ۱۴ آبان بازگردانده شوند و مقام‌های آمریکایی می‌گویند، هدف این دور از تحریم‌ها «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران است

برخی از مقامات جمهوری اسلامی پیش از این هدف آمریکا از تحریم ایران را افزایش نارضایتی از حکومت در بین مردم دانسته‌اند.

در همین حال یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان، گفت که «در گرانی و تحریم نباید دین باخته شویم و به بدگویی از روحانیت، دین و انقلاب روی بیاوریم».

رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌هایی درباره نتیجه مذاکرات چند کشور با مقام‌های واشینگتن برای اخذ معافیت منتشر کرده‌اند.

در همین حال علی کاردر، معاون وزیر نفت ایران، در واکنش به این گزارش ها گفت که «آمریکا وضعیت بازار را می‌فهمد» و « این موضوع روشن است که نمی‌توان نفت ایران را از بازار خارج کرد».

وی در پاسخ به اینکه این معافیت‌ها دائمی خواهد بود یا موقتی است؟گفت: «هنوز مشخص نیست. باید مذاکره کنیم تا نتایج مشخص شود».

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، تسنیم و رادیو فردا؛ ا.م /
XS
SM
MD
LG