لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

روحانی: اماکن مذهبی در ۱۲۷ «منطقه سفید» بازگشایی خواهند شد


حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود که اماکن مذهبی ۱۵ اردیبهشت بازگشایی خواهد شد
حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود که اماکن مذهبی ۱۵ اردیبهشت بازگشایی خواهد شد

رئيس‌جمهور ایران اعلام کرد که اماکن زیارتی و مساجد در ۱۲۷ منطقه‌ای که به گفته او «منطقه سفید» هستند بازگشایی شده و در این مناطق نماز جمعه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۷ اردیبهشت، گفت که بازگشایی این اماکن در نیمه ماه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان و با رعایت پروتکل‌های مشخص انجام خواهد شد.

آقای روحانی جزئيات بیشتری درباره این ۱۲۷ منطقه بیان نکرده است. وی پیش از این اعلام کرده بود که اماکن مذهبی ۱۵ اردیبهشت بازگشایی خواهد شد.

در سخنان روز یکشنبه رئيس‌جمهور ایران اما بازگشایی این اماکن تنها محدود به ۱۲۷ «نقطه سفید» شده است.

وی در ادامه افزود که مناطق کشوراز این پس به نسبت وضعیت شیوع کرونا، بر مبنای سفید، زرد یا قرمز تقسیم‌بندی خواهد شد.

آقای روحانی که دربارهٔ تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا خبررسانی می‌کرد گفت در مناطق گرمسیری کشور، استانداران مجازند که زمان کار پاساژها را تا ساعت ۲۰ افزایش دهند.

در همین حال آقای روحانی گفت که دولت قصد داشته مصوبه «گسترده‌تری» برای بازگشایی اماکن مذهبی داشته باشد اما برای این تصمیم باید مجموعه مسائل بررسی شود.

به گفته برخی رسانه‌های ایران، در حال حاضر، دولت حسن روحانی برای بازگشایی مراکز مذهبی تحت فشار زیادی از سوی نهادهای مذهبی قرار دارد.

رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه اضافه کرد: «صرفاً فقط بازگشایی صحن بقاع متبرکه مطرح نیست، وقتی بازگشایی را اعلام می‌کنیم سفر مردم آغاز می‌شود و مراعات مسایل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و ... نیز مطرح می‌شود که مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود».

در روزهای گذشته دولت ایران برخی از محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا را کاهش داده است.

در همین حال، روز یک‌شنبه زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، از دستور شهرداری تهران برای بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌های شهری ابراز نگرانی کرد.

در این میان اما روزنامه کیهان نوشت که چرا «پاساژها یا بوستان‌ها» باز شده اما اماکن مذهبی که به گفت این روزنامه «سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟»

این درخواست روزنامه کیهان با اشاره به آغاز ماه رمضان در ایران مطرح شده است. در همین حال روز شنبه مراسم دیدار رهبر جمهوری اسلامی با قاریان قران که همه ساله برگزار می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

رئيس‌ جمهوری ایران روز ۳۱ فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که قرار دولت این بود که تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، دولت تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را فعلاً ۱۵ روز جلو کشیده است.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران، هر گونه فشار این نهاد بر ستاد ملی مبارزه با کرونا با هدف بازگشایی زودتر اماکن مذهبی را «اتهام» نامید و آن را رد کرد.

پیش از این نیز اماکن مذهبی شهر قم کانون اصلی ورود و شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شده و همواره انتقادهای زیادی به بسته نشدن به‌موقع حرم معصومه و قرنطینه نشدن قم ابراز شده است.

اوایل اسفند ۹۸، محمد سعیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم، که مانع اصلی مسدود شدن تردد به حرم معصومه و اجتماع در این محل به علت کانون بودن شهر قم در شیوع اولیه کرونا در ایران بود، در اظهاراتی ویدئویی گفته بود که «این حرم دارالشفاء است و باید باز بماند.»

XS
SM
MD
LG