لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

نیویورک تایمز: نهادهای امنیتی غرب، روسیه را مسئول حملات در اروپا می‌دانند


نمایی از کاخ کرملین در مسکو
نمایی از کاخ کرملین در مسکو

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در گزارشی نوشت، نهادهای امنیتی غربی یک واحد جاسوسی روسیه که ترورها و عملیات بی‌ثبات‌کننده در کشورهای دیگر را انجام داده شناسایی کرده‌اند.

با وجودی که این واحد در ماه‌های اخیر کشف و شناسایی شده ولی مقامات امنیتی کشورهای غربی معتقدند که سابقه فعالیت‌های مخفی آن حداقل ده سال است.

مرکز این واحد (واحد شماره ۲۹۱۵۵) در مسکو و بخشی از اداره امنیت وزارت دفاع روسیه است.

مقامات امنیتی کشورهای غربی معتقدند این واحد مسئول دو مورد اقدام به مسموم کردن یک دلال اسلحه اهل بلغارستان در سال ۲۰۱۵، اقدام به کودتا در کشور مونته‌نگرو در سال ۲۰۱۶ از جمله طراحی ترور نخست وزیر این کشور و اقدام به ترور سرگی اسکریپال، مامور سابق امنیتی روسیه در شهر سالزبری بریتانیا در سال ۲۰۱۸ است.


هر چند در گذشته مشخص شده بود که نهادهای امنیتی روسیه مسئول تمامی این اقدامات هستند ولی اکنون نهادهای امنیتی کشورهای غربی می‌گویند تمامی این عملیات‌ها توسط یک واحد اداره امنیت نظامی روسیه اجرا شده‌اند.

یک مقام امنیتی غربی که نامش در گزارش قید نشده به روزنامه نیویورک تایمز گفت:«این واحد سال‌های سال در سراسر اروپا فعال بوده است.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه ۱۷ مهر این گزارش را «داستان عامه‌پسند» توصیف کرد و افزود دولت روسیه «به هیچ وجه» به بی‌ثباتی در کشورهای اروپایی علاقه ندارد.

با وجود شواهدی که توسط نهادهای امنیتی غربی و روزنامه‌نگاران در مورد ترورها و دخالت‌های روسیه در امور داخلی کشورهای دیگر جمع‌آوری شده مسکو همواره این ادعاها را تکذیب کرده است.

سرگی کانف، روزنامه‌نگار روس که در شناسایی دو عضو واحدی که از قرار معلوم سرگی اسکریپال را مسموم کردند نقش داشت، روز چهارشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت واحد شماره ۲۹۱۵۵ برای تحلیلگران امنیتی در روسیه شناخته شده و اطلاعات در مورد این واحد و فرمانده آن ژنرال آندره آیریانف در منابع علنی قابل دسترسی است.

طبق دستوری که در سال ۲۰۱۲ از سوی وزارت دفاع روسیه صادر شده واحد شماره ۲۹۱۵۵ یکی از سه واحد اداره امنیت نظامی روسیه است که «برای دستاوردهای ویژه در خدمت نظامی» پاداش دریافت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌افزاید که سخنگوی کاخ کرملین تمامی سئوالات در مورد اداره امنیت نظامی روسیه را به وزارت دفاع آن کشور ارجاع داده است.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۰۶ ولادیمیر پوتین با امضا یک قانون جدید به نهادهای امنیتی روسیه اجازه داد که در خارج از کشور اهداف مشخصی را ترور کنند.

همان سال الکساندر لیتویننکو، مامور سابق اداره امنیت فدرال روسیه در لندن به قتل رسید. دولت بریتانیا نهادهای امنیتی روسیه را مسئول این قتل می‌داند.

برخی از مقامات امنیتی کشورهای غربی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که از کیفیت نازل فعالیت‌های این واحد تعجب می‌کنند.

آنها به عنوان نمونه به شکست کودتا در مونته‌نگرو و جان به در بردن اهداف ترورهای اين واحد اشاره می‌کنند.

رییس سابق اداره امنیت استونی به نیویورک تایمز گفت: «احتمالا به عنوان بخشی از جنگ روانی علیه غرب آنها می‌خواهند وجودشان ملموس باشد. این بخشی از بازی است.»

XS
SM
MD
LG