لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

بریتانیا در پرونده مسمومیت اسکریپال علیه دو شهروند روس اعلام جرم کرد


الکساندر پترف (سمت چپ تصویر) و روسلان بوشیرف
الکساندر پترف (سمت چپ تصویر) و روسلان بوشیرف

دادستانی بریتانیا اعلام کرد علیه دو مرد روس که به اعتقاد آنها سرگئی اسکریپال و دخترش را با ماده مخرب اعصاب مسموم کرده‌اند اعلام جرم کرده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز گفت دولت به این نتیجه رسیده که افراد مظنون به حمله، ماموران امنیتی هستند و با تایید «سطوح عالی در حکومت روسیه» عمل کرده‌اند.

دادستانی بریتانیا روز چهارشنبه ۱۴ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد علیه دو مرد روس به نام‌های الکساندر پترف و روسلان بوشیرف به اتهام جرایمی از جمله اقدام به قتل و استفاده از سلاح‌ شیمیایی اعلام جرم کرده است.

پلیس تصاویر این دو مظنون را منتشر کرده و همزمان روسیه به تکذیب دخالت در این ماجرا ادامه می‌دهد.

در بیانیه دادستانی آمده است: «تمام شواهد، بررسی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که ادله لازم برای محکومیت مظنونان وجود دارد».

نخست‌وزیر بریتانیا نیز در سخنانی در پارلمان بریتانیا گفت بر اساس اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری شده «دولت به این نتیجه رسیده که دو مظنونی که پلیس و دادستانی آنها را معرفی کرده ماموران بخش امنیتی ارتش روسیه هستند».

خانم می افزود: «در عین حال این یک عملیات خودسرانه نبوده و به احتمال بسیار قوی در خارج از نهادهای امنیتی، ارتش و در سطوح عالی حکومت روسیه تایید شده است».

وی گفت: مسموم کردن سرگئی اسکریپال، مامور سابق ضد اطلاعات ارتش روسیه، شاید با هدف «رساندن پیام به روس‌هایی صورت گرفته باشد که در خارج زندگی می‌کنند و از اسرار دولت روسیه باخبرند. ولی این به عهده دولت روسیه است که توضیح دهد دقیقا چه اتفاقی افتاده است».

یک مقام ارشد پلیس بریتانیا گفت اعلام جرم علیه این دو نفر «مهم‌ترین مقطع از این تحقیقات بسیار پیچیده ضد تروریستی است».

دادستانی افزود یک حکم بازداشت اروپایی برای دو مظنون صادر شده ولی بریتانیا به دنبال استرداد آنها نیست. ظاهرا اشاره‌ای به این واقعیت که تلاش برای استرداد مظنونان بی‌فایده خواهد بود.

به گفته دادستانی بریتانیا، قانون اساسی روسیه اجازه نمی‌دهد اتباع این کشور مسترد شوند.

پلیس لندن گفت این دو مرد که هر دو حدودا ۴۰ ساله هستند دو روز قبل از ۴ مارس ۲۰۱۸، روز مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش، با پاسپورت‌های روسی از مسکو به لندن پرواز کردند.

پلیس افزود به احتمال زیاد آنها با نام و مدارک جعلی سفر کرده‌اند و این نام‌ واقعی آنها نیست.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق دوجانبه که در سال ۲۰۱۰ در چارچوب برنامه تعویض جاسوسان به بریتانیا آمد همراه با دخترش یولیا در حالت بیهوشی روی نیمکتی در شهر سالزبری پیدا شدند.

وضعیت سلامتی آنها هفته‌ها بسیار وخیم بود و چند ماه در بیمارستان بستری بودند ولی به گفته مقامات دادستانی بریتانیا حال آنها اکنون رو به بهبود است.

نهادهای مسئول در بریتانیا می‌گویند آقای اسکریپال و دخترش با نوویچوک مسموم شده‌اند که یک ماده شیمیایی نظامی است و در دوران اتحاد شوروی تولید می‌شد، و دولت روسیه را مسئول این حمله می‌دانند.

روسیه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده است ولی بروز اختلاف دیپلماتیک بر سر این پرونده، به وضع تحریم علیه روسیه و اخراج بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس از چند کشور غربی منجر شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و آلمان/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG