لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

گروه تحقیقاتی: یکی از دو مظنون پرونده اسکریپال «افسر اطلاعاتی روسیه» است


تصویری از دو مظنون روس در خیابان‌های سالزبری بریتانیا
تصویری از دو مظنون روس در خیابان‌های سالزبری بریتانیا

یک وبسایت روزنامه‌نگاری تحقیقی در بریتانیا، روز چهارشنبه، چهارم مهر، گفت که هویت واقعی یکی از دو فرد مظنون به مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق را کشف کرده است.

به گفته این منبع، این فرد مظنون یک «سرهنگ بخش اطلاعات ارتش روسیه» است.

وبسایت «بلینگ‌کت» که درباره رویدادهای اطلاعاتی جهان تحقیق می‌کند، روز چهارشنبه چهارم مهرماه اعلام کرد در تحقیقاتی مشترک با «اینسایدر» دریافته است یکی از دو مظنون ماجرای سالزبری که پیش از این با نام «روسلان بوشیرف» معرفی می‌شد در واقع سرهنگ «آناتولی چپیگا» نام دارد و در سرویس اطلاعاتی روسیه، جی.آر.یو، فعالیت می‌کند.

بنابر همین گزارش، سرهنگ چپیگا که در جنگ چچن نیز حضور داشته یک بار نیز جایزه‌ای دولتی موسوم به «قهرمان روسیه» را دریافت کرد که معمولا آن را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور، اهدا می‌کند.

مسمومیت شیمیایی سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق و شهروند فعلی بریتانیا، حدود هفت ماه پیش در شهر سالزبری روی داد و او به اتفاق دخترش ماه‌ها در بیمارستان بستری بودند.

چند ماه پس از آن رویداد، دو نفر دیگر نیز در همان محل ظاهرا به طور اتفاقی در معرض این عامل اعصاب قرار گرفتند که به مرگ یکی از آنها به نام دان استرجس منجر شد.

دولت بریتانیا پس از بررسی‌های نخستین اعلام کرد که سرگئی و یولیا اسکریپال، و همچنین دو نفر بعدی، همگی با عامل اعصاب موسوم به «نوویچوک» مسموم شده‌اند که یک ماده شیمیایی نظامی است و در دوران اتحاد جماهیر شوروی تولید می‌شد.

دستگاه قضایی بریتانیا حدود سه هفته پیش خبر داد که علیه دو مرد روس به نام‌های الکساندر پتروف و روسلان بوشیرف به اتهام ارتکای جرائمی از جمله اقدام به قتل و استفاده از سلاح‌ شیمیایی رسما اعلام جرم کرده است.

دولت روسیه همواره دست داشتن در این سوء قصد را تکذیب کرده و تلویزیون دولتی این کشور نیز با پخش مصاحبه‌هایی با دو شهروند مذکور، از آنها با عنوان شهروندان عادی یاد کرده است که اتهام‌ها را رد می‌کردند.

با این حال وبسایت «بلینگ‌کت» در گزارش روز چهارشنبه‌اش تصاویری از آناتولی چپیگا منتشر کرده که شباهت فراوان به فردی دارد که روسلان بوشیروف معرفی شده است.

این وبسایت که با استفاده از داده‌های عمومی و اطلاعات شهروندروزنامه‌نگاران به تحلیل رویدادها می‌پردازد، پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره این دو مظنون و وابستگی‌شان به دستگاه اطلاعاتی روسیه منتشر کرده بود.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، روز پنج‌شنبه نتیجه این تحقیقات را قویاً رد کرده و خواستار «بررسی غیرجانبدارانه» این پرونده شد.

پرونده استفاده از عامل اعصاب «نوویچوک» علیه یک شهروند بریتانیایی به تنشی دیپلماتیک بین کشورهای غربی و روسیه دامن زد و روابط دو طرف را که پیش از آن نیز به خاطر موضوعاتی نظیر الحاق کریمه به روسیه و همچنین ناآرامی‌های شرق اوکراین تیره بود پرتنش‌تر کرد.

ماجرای سالزبری باعث شد که آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌هایی جدید علیه روسیه به اجرا بگذارند و بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس را از کشورهای خود اخراج کنند.

روسیه همواره با تکذیب دست داشتن در پرونده سالزبری، این حادثه را «توطئه غرب برای تخریب وجهه روسیه و توجیهی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو» خوانده است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، وبسایت بلینگ‌کت و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG