لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

گزارشگران بدون مرز: سفیر ایران در لندن تهدیدی علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران است


سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) روز سه‌شنبه پنجم آذر با صدور بیانیه‌ای تهدید و فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی فعال در خارج از کشور را محکوم کرد.

در بیانیه این سازمان از «تهدید مستقیم، حملات سایبری، توهین و رعب‌آفرینی بر روی شبکه‌های اجتماعی» به عنوان روش‌های فشار و تهدید بر این گروه از روزنامه‌نگاران نام برده شده است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در روزهای گذشته روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌هایی چون رادیو فردا، بی‌بی‌سی، صدای امریکا، ایران اینترنشنال، من و تو و کیهان لندن، هدف تهدیدهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹، ایران از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

«بعیدی‌نژاد سفیر تهدید است»

گزارشگران بدون مرز همچنین از حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، به عنوان «سفیر تهدید» نام برده است. آقای بعیدی‌نژاد که از معدود سفیران فعال ایران در توئیتر است، در هفته‌های اخیر حملات زیادی به خبرنگاران فعال در خارج از کشور کرده است.

آقای بعیدی‌نژاد در توئیتی که روز اول آذر منتشر کرد، از شکایت حکومت ایران از شبکه‌های تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و من‌ و‌ تو» خبر داد.

او بدون ارائه هیچ نمونه‌ای، این شبکه‌های تلویزیونی را به «تحریف مغرضانه» و «دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی» متهم کرد.

گزارشگران بدون مرز تاکید کرده که «آقای بعیدی‌نژاد با با بهره‌‌مندی از مصونیت دیپلماتیک، اتهام‌های نهادهای امنیتی ایران را با همان لحن و بیان، علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بکار می‌گیرد» و روزنامه‌نگاران را به طور مستقیم تهدید می‌کند.

این سازمان از مقام‌های دولت بریتانیا خواسته است که به «اقدام‌های تهدیدکننده و خطرناک» علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران که سفیر ایران در این کشور انجام می‌دهد، توجه کند.

گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که تهدید شهروندان و به ویژه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های یک کشور از وظایف و ماموریت سفیر نیست. ما از مقامات کشور انگلستان می خواهیم به این اقدام‌های تهدید کننده و خطرناک برای آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران توجه کنند.

افزایش تهدید خانواده روزنامه‌نگاران

در بخش دیگر از این بیانیه، به فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران خارج از کشور اشاره شده است.

فرناز قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار فعال در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و ساناز قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار فعال در تلویزیون ایران‌اینترنشنال طی روزهای اخیر در توئیت‌های جداگانه اشاره کرده‌اند که ماموران امنیتی پدر ۷۳ ساله‌ آنها را احضار کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، از ابتدای سال ۲۰۱۹، «بیش از ۲۵ مورد تهدید و احضار خانواده و روزنامه‌نگاران» ثبت شده که اغلب توسط وزارت اطلاعات انجام شده است.

ممنوع‌المعامله شدن کارکنان شبکه ایران اینترنشنال

اعلام رسمی «محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال» کارکنان شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال رویکرد تازه‌ای است که روز سه‌شنبه توسط قوه قضاییه ایران اعلام شد.

قوه قضائیه ایران مرداد سال ۹۶ نیز بیش از ۱۵۰ نفر که در بخش فارسی بی‌بی‌سی مشغول کار بودند یا پیشتر در این رسانه فعالیت می‌کردند، را ممنوع‌المعامله کرده بود ولی از اعلام یا پذیرش رسمی چنین اقدامی خودداری می‌کرد.

با این حال در رویکرد تازه این نهاد قضایی، خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه خبر ممنوع‌المعامله شدن برخی کارکنان «کلیدی و موثر» شبکه ایران‌اینترنشنال را اعلام کرد.

دولت ایران همچنین در روزهای اخیر با پخش پارازیت مداری (Uplink Jamming)، شبکه ایران‌اینترنشنال را بر روی ماهواره هاتبرد هدف قرار داده است.

این شبکه گفته است که از حکومت ایران به دلیل این اقدام شکایت می‌کند.

آخرین بار در زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ بود که ایران به طور وسیع از پارازیت مداری برای هدف قرار دادن ماهواره‌های میزبان شبکه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور استفاده کرد و امواج ارسالی از سوی آنها را مختل کرد.

XS
SM
MD
LG