لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

تهدید دوباره روحانی به جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه، در سفری به شاهرود بار دیگر غیرمستقیم تهدید کرد که اگر ایران قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز را خواهد بست.

آقای روحانی با اشاره به تهدیدها و فشارهای روزافزون دولت ایالات متحده بر جمهوری اسلامی، خطاب به آمریکا گفت که ایران به صدور نفت خود به‌رغم تحریم‌ها و فشارها ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از رئیس‌ جمهور ایران نوشت: «آمریکا بداند نفت خود را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

حسن روحانی ۱۱ تیرماه نیز تهدید کرده بود که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود نفت دیگر کشورها نیز نباید از خلیج فارس صادر شود.

این لحن تهدید‌آمیز تمجید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را در پی داشت و آقای روحانی در اظهاراتی دیگر تهدید خود را تکرار کرد و گفت که «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».

او خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت: «با دم شیر بازی نکن؛ پشیمان‌کننده است.»

این اظهارات روحانی پس از آن بیان می‌شد که همزمان با تنش‌ها بین ایران و آمریکا، شورشیان شیعه یمن دو نفتکش عربستان را در باب‌المندب هدف قرار دادند که باعث شد عربستان صادرات نفت از این تنگه را برای مدتی متوقف کند.

پس از این اتفاق ناصر شعبانی، رئیس مرکز پژوهش‌های دفاعی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین، روز ۱۵ مرداد در اظهارنظری جنجالی گفت جمهوری اسلامی از شورشیان یمن خواسته که به دو نفتکش عربستان سعودی حمله کنند و آنان هم این کار را کرده‌اند.

پس از این تحولات و تهدیدهای دیگر مقامات جمهوری اسلامی، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

در مقابل رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، هفتم آذرماه، از فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران خواست تا با افزایش «توانایی و آمادگی» خود، کاری کنند که «دشمنان جرأت تهدید ملت ایران را نداشته باشند».

روحانی: آمریکا تلاش می‌کند همسایگان را از ایران جدا کند

حسن روحانی روز سه‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش نیز گفت که «آمریکا تلاش می‌کند اروپا، چین و هندوستان را از ایران جدا کند، آمریکا تلاش می‌کند همسایگان ایران از ایران جدا کند و ایران‌هراسی را در منطقه ترویج کند، ولی ما دشمنِ هیچ ملتی از همسایگان‌مان نیستیم و نخواهیم بود.»

سخن رئیس جمهوری ایران مبنی بر این‌ که «ما دشمن هیچ ملتی از همسایگان‌مان نیستیم و نخواهیم بود» در حالی بیان می‌شود که عربستان سعودی و چندین کشور دیگر خلیج فارس ایران را به «بی‌ثبات‌سازی» منطقه و سیاست‌های مداخله‌گرانه متهم می‌کنند.

قیمت مناسب برای کالاهای اساسی مردم را «تضمین می‌کنیم»

در حالی که خروج آمریکا از برجام تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد ایران گذاشته، به طوری که مسئولان جمهوری اسلامی از افزایش «۷۰ درصدی» قیمت کالاهای اساسی در ایران طی یک سال خبر می‌دهند، حسن روحانی روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش گفت که «دولت در بودجه ۹۸ کالاهای اساسی مردم را با قیمت مناسب تضمین می‌کند».

او گفت: «باز هم تکرار می‌کنم کشور در بحران نیست و نخواهد بود، ابرتورم و ابربیکاری ما را تهدید نخواهد کرد» و افزود که «حقوق تمام بازنشستگان و حقوق‌بگیران ۲۰ درصد اضافه خواهد شد».

سخنان روحانی در مورد عدم وجود «ابَرتورم» در حالی بیان می‌شود که بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه امسال به ۳۹.۹ درصد رسید که در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۶.۹ درصدی مهرماه، افزایش سه واحد درصدی را تجربه کرده است.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG