لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

راد روزنستاين، معاون وزارت دادگستری آمريکا، «کناره‌گيری می‌کند»


مشخصی برای کناره‌گيری آقای روزنستاين تعيين نشده و او قصد دارد مدتی پس از آغاز کار وزير جديد دادگستری کناره‌گيری کند
مشخصی برای کناره‌گيری آقای روزنستاين تعيين نشده و او قصد دارد مدتی پس از آغاز کار وزير جديد دادگستری کناره‌گيری کند

يک مقام وزارت دادگستری آمريکا روز چهارشنبه گفت راد روزنستاين معاون اين وزارتخانه که بر تحقيقات مربوط به دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نظارت می‌کند در هفته‌های آينده و همزمان با آغاز کار وزير جديد که از سوی دونالد ترامپ معرفی شده از مقام خود کناره‌گيری خواهد کرد.

جف سشنز وزير دادگستری سابق که در کارزار انتخاباتی از حاميان دونالد ترامپ بود از دخالت در تحقيقات مربوط به دخالت‌های روسيه و احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسيه پرهيز کرد و در نتيجه نظارت بر اين پرونده به راد روزنستاين محول شد.

جف سشنز به فاصله کوتاهی بعد از انتخابات ميان دوره‌ای ماه نوامبر توسط دونالد ترامپ برکنار شد.

قبل از قطعی شدن انتصاب ويليام بار، به مقام وزارت دادگستری او بايد از مجلس سنا رای اعتماد بگيرد. آقای بار هفته آينده در جلسه کميسيون قضايی حاضر خواهد شد که مقدمه بررسی انتصاب اوست.

مقام وزارت دادگستری که حاضر نشد نامش در گزارش رویترز ذکر شود افزود زمان مشخصی برای کناره‌گيری آقای روزنستاين تعيين نشده و او قصد دارد مدتی پس از آغاز کار وزير جديد دادگستری کناره‌گيری کند.

ويليام بار در دوران رياست جمهوری جورج بوش از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ دادستان کل آمريکا بود. در صورتی که وی به مقام وزير دادگستری برسد، او از اين پس بر تحقيقات بازرس ويژه پرونده دخالت‌های روسيه نظارت خواهد کرد.

رابرت مالر بازرس ويژه اين تحقيقات نيز جمهوری خواه است و سال ۲۰۱۷ توسط آقای روزنستاين به اين مقام منصوب شد.

خبرگزاری رويترز می‌افزايد به توجه به اينکه ويليام بار چند ماه پيش در يک يادداشت کاری تحقيقات مربوط به دخالت‌های روسيه را زير سئوال برده به احتمال فراوان روند بررسی انتصاب او به خصوص از سوی دمکرات‌ها با بررسی‌های دقيقی همراه خواهد بود. آقای روزنستاين گفته است که اين اظهار نظر ويليام بار هيچ تاثيری بر روند تحقيقات نداشته است.

مقام وزارت دادگستری افزود آقای روزنستاين تا زمان پايان دوره انتقال امور به ويليام بار به کار ادامه خواهد داد. از ابتدا برنامه او اين بود که بيش از دو سال در مقام معاونت وزير دادگستری باقی نماند و مجبور به کناره گيری نشده است.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفيد در مورد اين خبر که اولين بار توسط شبکه خبری‌ای بی‌سی منتشر شد در مصاحبه‌ای با فاکس نيوز گفت با آقای روزنستاين صحبت نکرده و قاعدتا خود آقای روزنستاين يا رييس جمهور بايد موضوع کناره‌گيری او را اعلام کنند.

آقای روزنستاين بارها از سوی دونالد ترامپ مورد انتفاد قرار گرفته است. آقای ترامپ تحقيقات مربوط به دخالت‌های روسيه در انتخابات آمريکا را بعنوان «پيگرد کينه توزانه» محکوم کرده و هر گونه تبانی بين کارزار انتخاباتی خود و روسيه را تکذيب کرده است.

نهادهای امنيتی آمريکا در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند که هدف دخالت‌های روسيه تاثيرگذاری بر آرا به نفع دونالد ترامپ بوده است.

منبع: خبرگزاری رويترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG