لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

همشهری آنلاین: بازداشت ۳۰۰ تن در سوسنگرد در جریان اعتراضات اخیر خوزستان


با گذشت چند روز از سرکوب اعتراضات گسترده مردمی در استان خوزستان، همشهری آنلاین روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد گزارش داد که در سوسنگرد به‌عنوان مهم‌ترین کانون اعتراضات اخیر ۳۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سوسنگرد با تجمعاتی که تا «۱۲ هزار نفر» برآورد شده است، شاهد بیشترین حضور مردم و مدت تجمع در جریان اعتراضات اخیر خوزستان با تمرکز بر بی‌آبی بوده است.

این گزارش استفاده از «تیرهای جنگی» توسط یگان ویژه پلیس را رد کرده و کشته شدن معترضان در تجمعات اخیر را «عجیب» خوانده است.

در حالی‌که مقام‌ها و رسانه‌های رسمی حکومت ایران شلیک به معترضان را به «اراذل و اوباش» و «افراد نفوذی» نسبت می‌دهند، سازمان عفو بین‌الملل روز یکم مرداد در بیانیه‌ای استفاده از «مهمات جنگی» علیه معترضان غیرمسلح به‌دست عوامل و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها در دست نیست اما سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم هشت تن در این اعتراضات بر اثر شلیک گلوله جان باخته‌اند.

سرکوب‌ها در خوزستان در شرایطی صورت گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنشی دیرهنگام به ناآرامی‌های اخیر گفت که نمی‌توان از اعتراضات مردم این استان نسبت به بی‌آبی، «گلایه‌ای» داشت. در روزهای اخیر شهروندان در دیگر مناطق ایران از جمله لرستان، اصفهان و تهران، تبریز و مشهد نیز با برگزاری تجمعاتی از معترضان خوزستانی حمایت کردند.

با استفاده از گزارش همشهری آنلاین و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG